• Anonym (Trött på krångel)

Post/adressändring utan adress?

Hej
    Hoppas det finns någon där ute med bättre kunskap om detta än jag. Det är så att jag separerade från min sambo för två månader sedan, men han har fortfarande inte adressändrat. Jag har bett honom ett flertal gånger men han säger att han inte har möjlighet att göra det just nu, och så är det bra med det.

Jag har försökt vara förstående, men med två månader bakom separationen börjar jag bli trött på att ta hans om hans post, ha hans namn på min brevlåda, och bara veta att om man söker på honom så står det att han bor här.

Han bor hos kompisar, då han inte hittat något nytt eget ställe än. Han säger att han har kollat upp postbox men fått svaret att det nuförtiden endast är företagare som får ha postbox, inte privatpersoner. Han menar att han inte kan skriva sig hos sin familj av ekonomiska skäl från deras sida (socialbidrag och liknande). Någon som vet någon lösning på problemet nu när det inte gick att skaffa postbox?

• Svar på tråden Post/adressändring utan adress?
  • Sophan

Kontakta skatteverket och säg att han inte bor där längre. Och posten kan du skriva "tillbaka till avsändaren" på och lägga på lådan.

• Anonym (Erfaren)

Hej!
    Du gör som Sophan skriver, kontakta Skatteverket och förklara situationen. Han ska vara skriven på den adress där han har sin huvudsakliga vila, var är inte ditt bekymmer.
    Du kan hos dem kräva att han avskrivs från din adress.

• Anonym (Trött på krångel)

Åh, tack för tipset om postboxen, Göteborg är inte allt för långt från där han håller hus just nu så det ska jag meddela honom. Vet inte var han fick sina uppgifter från men både han och en bekant sa att det var så. Han kanske bara kollade på just sin ort. Hur som helst är det närmare för honom till Göteborg än hem till mig för att hämta posten. 

Till Sophan och Erfaren, hade gärna gjort detta. Problemet är bara att han är skyldig mig en summa pengar som jag gärna får tillbaka, vilket jag är rädd att jag inte får om han blir sur. Jag försöker hålla relationen så neutral som möjligt fram tills dess. Så det är absolut ett alternativ efter att jag har fått pengarna, fram tills dess har han tyvärr en liten hållhake på mig.

• Anonym (E)

Man kan inte vara folkbokförd på en postbox.

• ella84ella

Jag har fått hjälp via skatteverket med avskrivning, annars kryssa namn/adress o skicka tillbaka, bara lägg på postlådan, eller kasta, 'neeejj du har inte fått brev denna veckan heller, vad konstigt...'

• Anonym (mad)

Mycket riktigt att du inte kan (lagligt) skriva dej på en postbox. (självklart går det)

Men om både du och han kontaktar skatteverket och förklarar situationen blir han så småning om skrivet "utan känd hemvist".

Posten är lätt att lösa, tex dgtpost AB, dit får du alla brev skickade och sedan får man välja om man vill läsa dom inscanade digitalt/kasta/spara/ eller skickade dit du vill mot en extra kostnad.

• Anonym (mad)

Om det enbart gäller posten i 1:a hand är ju "särskild postaddress" smidigt.

• Gunilla1957

Man kan väl göra en adressändring till vilken adress som helst, oavsett man är skriven där eller inte? Nog skulle han kunna få posten till hans föräldrars adress utan att det påverkar deras bidrag. Åtminstone kan man väl eftersända posten under viss tid mot en kostnad.

Svar på tråden Post/adressändring utan adress?