• Anonym (123)

Allvarlig syrebrist vid förlossning

När vårt barn föddes drabbades h*n av mkt allvarlig syrebrist vid förlossningen vilket behandlades med sk kylbehandling. Alla tester som följde dagarna efter visade inget negativt övht och h*n är idag e till synes helt frisk 5-mån bebis. Förutom vid just förlossningen har det aldrig funnits några tecken på att hon skulle ha tagit skada. Det finns verkligen inga som helst tecken på att något skulle vara fel, ändå kan jag inte låta bli att bli orolig.

Hur stora är oddsen för att ett barn med så allvarlig syrebrist vid förlossningen klarar sig så här bra? Det finns verkligen noll avvikande med h*n. H*n är väldigt glad av sig, tar kontakt bra, visar att hon vill till mig genom att sträcka händerna mot mig. Reagerar när man pratar med henne, tar ögonkontakt bra.  Börjat sitta, greppar saker osv osv. Hon verkar vara ett helt vanligt barn.

Någon som varit i liknande situation och kan berätta hur det går/gått för er? 

Någon som vet tecken på att det skulle vara något fel?

• Svar på tråden Allvarlig syrebrist vid förlossning
  • Anonym (Så)

Varför skriver du h*n i början och sedan hon/henne.

• Anonym (T)

Låter som att ni haft tur!

Kylbehandlingen är ju till för att skydda hjärnan och det verkar ha lyckats

Barns hjärnor är också otroligt anpassningsbara, att en liten del blir förstörd/skadad behöver inte ge problem då en annan del av hjärnan kan anpassa sig och ta över funktioner från den skadade delen

Kan vara det som hänt, att hens hjärna blev skadad men hjärnan lyckats anpassa sig och skyddats av behandlingen och inget men blev

Men om något blivit skadat så är de svårt att veta exakt vad som påverkats, särskilt på ett så litet barn som verkar må bra och utvecklas normalt

Ev. Kanske talet blir försenat eller hen lär sig gå senare

Men något allvarligt tror jag inte de är för de borde ha märkts nu

Eller så blev de ingen skada alls och behandlingen lyckades perfekt

Oavsett, njut av ditt barn och försök släpp oron!

• Anonym (123)
    Anonym (Så) skrev 2015-12-09 14:38:53 följande:

Varför skriver du h*n i början och sedan hon/henne.

Ja, vad tror du..? Var inte meningen att skriva ut att det var en flicka.

Tack för din värdefulla input .. :D
  • Anonym (123)
    Anonym (T) skrev 2015-12-09 14:39:31 följande:

Låter som att ni haft tur!

Kylbehandlingen är ju till för att skydda hjärnan och det verkar ha lyckats

Barns hjärnor är också otroligt anpassningsbara, att en liten del blir förstörd/skadad behöver inte ge problem då en annan del av hjärnan kan anpassa sig och ta över funktioner från den skadade delen

Kan vara det som hänt, att hens hjärna blev skadad men hjärnan lyckats anpassa sig och skyddats av behandlingen och inget men blev

Men om något blivit skadat så är de svårt att veta exakt vad som påverkats, särskilt på ett så litet barn som verkar må bra och utvecklas normalt

Ev. Kanske talet blir försenat eller hen lär sig gå senare

Men något allvarligt tror jag inte de är för de borde ha märkts nu

Eller så blev de ingen skada alls och behandlingen lyckades perfekt

Oavsett, njut av ditt barn och försök släpp oron!

Ja, det känns som vi haft otrolig tur. Det är svårt att förstå hur illa det var ibörjan.
  • Anonym (Kan gå bra.)

Kan barns kusin föddes "död" moderkakan hade lossnar och han hade varit utan syre lite för länge. Det blev urakut snitt och dom jobbade ett bra tag innan dom fick igång honom. Sen många timmar i kuvös med sladdar och koll dygnet runt. Han är idag en fullt frisk 9åring. Han var inga men alls av sin tuffa start i livet.

• Anonym (123)
    Anonym (Kan gå bra.) skrev 2015-12-09 15:24:57 följande:

Kan barns kusin föddes "död" moderkakan hade lossnar och han hade varit utan syre lite för länge. Det blev urakut snitt och dom jobbade ett bra tag innan dom fick igång honom. Sen många timmar i kuvös med sladdar och koll dygnet runt. Han är idag en fullt frisk 9åring. Han var inga men alls av sin tuffa start i livet.

Oj, vad skönt att allt gick bra! Jag slapp snitt, så det var skönt. Hon kom ut fort.
Svar på tråden Allvarlig syrebrist vid förlossning