• ccjapp

Bumbo-stol en bra investering?

Hejsan, undrar bad ni har för erfarenheter av bumbo-stol? Är det värt att köpa en, använde ni eran mycket eller är det Onödigt

När började ni använda den?

Hur länge använde ni den? (ålder)

Min son är drygt 2 månader så jag tänkte höra lite era åsikter innan man bestämmer sig :) har ju som bra tid att köpa en då han endast är 2 månader nu.

• Svar på tråden Bumbo-stol en bra investering?
  • lillefröe

Köpte när vår lilla var 2.5 månad. Hon var snabb på att hålla huvudet mycket stadigt. Hon gillade bumbon ett tag.. funkade skitbra att sätta henne där. Tills hon kom på att hon kan kasta sig bakåt. Finns ju "säkerhetsbälten" men jag är så himla rädd att hon ska välta, vilket hon vart på väg att göra ett par gånger. Man kan ju placera den så hon sitter med ryggen mot en soffa t.ex så gör hon inte illa sig.. men nä, jag skulle inte köpa en bumbo idag om jag skulle välja igen. 

Nu är hon 4,5 månad och använder sin matstol. Funkar kanon. 

• ccjapp
    lillefröe skrev 2015-12-09 19:27:15 följande:

Köpte när vår lilla var 2.5 månad. Hon var snabb på att hålla huvudet mycket stadigt. Hon gillade bumbon ett tag.. funkade skitbra att sätta henne där. Tills hon kom på att hon kan kasta sig bakåt. Finns ju "säkerhetsbälten" men jag är så himla rädd att hon ska välta, vilket hon vart på väg att göra ett par gånger. Man kan ju placera den så hon sitter med ryggen mot en soffa t.ex så gör hon inte illa sig.. men nä, jag skulle inte köpa en bumbo idag om jag skulle välja igen. 

Nu är hon 4,5 månad och använder sin matstol. Funkar kanon. 

Tack för ditt svar :) Jag är alltid nojig då det kommer till att det kan hända något. Jag vet inte varför men jag lägger alltid tex en tjock filt under babysittern osv (ifall) den skulle välta eller så, även om det typ är omöjligt :P
  • Mael08

Vi köpte en Bumbostol till första barnet, använde den ganska mycket. Till andra barnet har vi knappt använt den alls, då la vi istället amningskudden på golvet runt/bakom honom under den perioden då han välte ofta. Jag tycker att det var värt det eftersom vi köpte en begagnad, men jag hade nog inte tyckt att det varit värt det till ordinarie pris.

• Griseknoen35

Jag köpte en begagnad till tredje barnet och vi använde den jämnt. Hon satt i den korta stunder från 2 månader (hon va otroligt stark). Det beror nog helt på vad man har för barn. Köp en begagnad och se, tycker ditt barn inte om den så sälj den för samma summa igen så har du inte förlorat något mer än lite tid.

• Ellie

Vi köpte en till första barnet men det blev knappt av att vi använde den. Hon satt ganska stadigt själv (med kuddar bakom) vid 5 månaders ålder och det kändes "friare". Andra barnet har väl suttit i den ett par gånger men inte mer än totalt 10 minuter, och är nu 9 månader gammal. Även här kändes det för "låst" med en stol. Hon ville ligga på mage och kröp iväg vid 6 månader. Innan dess låg hon bättre av och till i babysitter. Vi kommer sälja den om ett tag, så får se hur mycket vi betalt för dessa enstaka tillfällen :) Stolen är säkert mycket använd av vissa, men det hade nog gått lika bra utan. Det är så kort tid den fungerar.

• Studentpappa

Ingen av våra två barn har velat sitta i bumbo, de har bara försökt ta sig ur den och skrikigt. Så den har varit en kass investering.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Flickan och kråkan

Det beror mycket på barnet. Jag har haft en som satt jättemycket i den, en som enbart kastade sig ur (och därmed aldrig satt i den) och en som satt ibland. Köp en begagnad så skulle jag säga att det är en bra investering. Sälj vidare om den inte passar ert barn eller använd den flitigt om ni har ett barn som älskar den. Finns barn av alla de sorter .

• ccjapp
    Flickan och kråkan skrev 2015-12-09 21:55:51 följande:

Det beror mycket på barnet. Jag har haft en som satt jättemycket i den, en som enbart kastade sig ur (och därmed aldrig satt i den) och en som satt ibland. Köp en begagnad så skulle jag säga att det är en bra investering. Sälj vidare om den inte passar ert barn eller använd den flitigt om ni har ett barn som älskar den. Finns barn av alla de sorter .

Precis, det är nog inviduellt :) får hålla utkik efter en begagnad så man får testa en iallafall o se om det är något för den lille :)
  • Ramborg
    Flickan och kråkan skrev 2015-12-09 21:55:51 följande:

Håller med. Det finns många begagnade, och de slits ju inte precis.

Min äldsta satt i den jämt, min yngsta bara fnös åt den. Det är olika vad bebisen tycker.
    42.
Svar på tråden Bumbo-stol en bra investering?