• Stranden00

    Ha är jag ett utomkvedshavandeskap?

    Tog ut spiralen i slutet på sep.

    Hade äl 9-10/11.

    Plussade sen den 22/11 väldigt svagt.

    Började blöda den 27/11 åkt in till kk och dom såg ingenting så dom sa att det var ett tidigt missfall och mig hcg låg på 19. Blödde i 4 dagar sen slutade det. Tog ett nytt gravtest den 2/12 som var mycket starkare än veckan före. Fick en ny tid på kk den 3/12 och då såg dom inte heller nånting på ul men hcg låg då på 62. Idag var jag tillbaka och gjorde ett nytt ul och lämnade prover. Dom såg ingenting på ul men hcg låg på 130. Doktorn sa att dom inte kan utesluta ett utomkvedshavandeskap men att min hcg är för låg för att vara ett utomkvedshavandeskap? Men varför fortsätter det att stiga fast det inte finns nått där? Är det någon mer som har varit med om att det är så lågt hcg fast det är ett utomkveds?

    Jag håller på att bli galen av att inte veta nånting!

  • Svar på tråden Ha är jag ett utomkvedshavandeskap?
  • Vickan I

    Jag var med om liknande. Gjorde ivf och fick ett befruktat ägg återfört. Kort efter började jag blöda och kliniken sade att det misslyckats. Skulle börja leta efter äl med stickor för nytt försök och fick utslag flera dgr i rad. Jättekonstigt. Tog ett gravtest som visade svagt. Testen blev sakta sakta starkare. Blodprover på gynakuten visade att hcg steg, men alldeles för sakta. De hittade inget vid vul. Men någonstans satt ngt och producerade hcg. Fick methrotrexate (stavning?), cellgift i spruta för att avsluta vad det nu var. Fungerade inte så fick en till spruta en vecka senare.

    OM det visar sig att du måste få cellgift ta reda på hur länge du måste vänta innan du blir gravid igen och läs på. Det missades för mig och vi hade därför förhöjda risker för fosterskador under graviditeten. Ren tortyr kan jag säga.

    Håller tummarna att allt blir bra.

  • Stranden00
    Vickan I skrev 2015-12-09 20:15:08 följande:

    Jag var med om liknande. Gjorde ivf och fick ett befruktat ägg återfört. Kort efter började jag blöda och kliniken sade att det misslyckats. Skulle börja leta efter äl med stickor för nytt försök och fick utslag flera dgr i rad. Jättekonstigt. Tog ett gravtest som visade svagt. Testen blev sakta sakta starkare. Blodprover på gynakuten visade att hcg steg, men alldeles för sakta. De hittade inget vid vul. Men någonstans satt ngt och producerade hcg. Fick methrotrexate (stavning?), cellgift i spruta för att avsluta vad det nu var. Fungerade inte så fick en till spruta en vecka senare.

    OM det visar sig att du måste få cellgift ta reda på hur länge du måste vänta innan du blir gravid igen och läs på. Det missades för mig och vi hade därför förhöjda risker för fosterskador under graviditeten. Ren tortyr kan jag säga.

    Håller tummarna att allt blir bra.


    Men fy vad läskigt! Hur kunde dom inte informera om riskerna? Mår man dåligt när man får cellgiften? Hade du ont nån stans innan du fick cellgift?
  • Vickan I

    Nej jag hade inte ont innan. Av cellgiftet fick jag hemsk huvudvärk bara. Fick sprutan i skinkan och fick vänta några timmar innan jag fick åka hem. Lika andra gången. Vet inte varför den första inte räckte. Mkt liten dos cellgift man får.

    Ja kvinnokliniken på KS och ivf-kliniken där vi gick skyllde på varann om vem som skulle informerat osv. Råden är dock också olika har jag förstått efteråt. Men vi blev gravida för kort tid efter. Alla kontroller (fick göra flera vul/kub/ul) såg bra ut. Sonen föddes dock muskelsvag. Det kommer aldrig gå att säga att det var pga cellgiftet eller om det skulle blivit så här ändå, men klart man undrar...

    Därför mitt råd att läsa på och vänta lite extra även om längtan att få försöka igen är stor. Om det nu blir aktuellt.

  • Stranden00

    Jag var in i tisdags igen och då hittade dom det i den högra äggledaren. Men den är så pass liten att jag också kommer att få cellgift. Skönt att det snart är över!

Svar på tråden Ha är jag ett utomkvedshavandeskap?