Oj. Nej det låter konstigt tycker jag.
Jag är chef och skulle själv ha tyckt det kändes obekvämt och märkligt. Jag får betalt för att vara chef. Gör jag det bra får jag medarbetarnas lojalitet, bra utveckling hos individerna och bra resultat i verksamheten. Det är belöningen. Gör jag det dåligt vet jag oftast om det och kommer att tycka att det är tungt att "fira" julavslutning. Julklapp skulle i båda fallen kännas helt fel.
För övrigt skulle jag inte vilja uppmuntra privat skramlande till en julklapp bara sådär (absolut inte köpa för jobbets pengar heller!
). Dels för att det i förlängningen blir jobbigt att bryta och dels för att det lätt trissas upp och blir orimligt till slut. Det skulle bara kunna skapa en massa diffusa förväntningar, osäkerhet kring hur det ska tolkas om inte alla vill/kan vara med osv och alltså just för att det generar den typ av funderingar som du nu har. Helt onödigt.
Vill ni verkligen göra något för att visa uppskattning så kör ett litet spex, sjung en sång, dra ihop ett julfika, skriv ett fint kort eller liknande.
o<|:o)>