• 5blir6

    Lamotrigin, EP och Folasin

    Hej, hoppas på någon som kanske vet eller som är i samma sits. Vi planerar barn, börjar försöka i januari. Jag äter Lamotrigin pga att jag har Epilepsi. Jag tar oxå Folasin (Folsyra) som alla kvinnor i fertil ålder som medicinerar mot EP ska ha (risk för missbildningar). Har hittat ett dokument, vårdprogram från Region Skåne där det står att som gravid ska man ta 5 mg Folsyra, min läkare säger att jag kan fortsätta med min vanliga dos på 1 mg. Tänkte försöka få tag på teamsjuksköterskan på neurologen och fråga men till dess tänkte jag höra med er. Någon som är gravid eller planerat att bli som tar antieleptika, hur mycket Folsya tar ni?

  • Svar på tråden Lamotrigin, EP och Folasin
  • lollip0p

    Stod det att man skulle ta 5 mg om man som gravid medicinerar mot EP? Eller att alla skulle ta det vid graviditet?

    Jag skulle tro att din läkare rekommenderar att du fortsätter med 1 mg eftersom du redan har tagit det ett tag. Den högre dosen (5 mg) är förmodligen tänkt för kvinnor som inte tagit folsyratillskott innan de blev gravida, alternativt de som tar andra EP-mediciner som är mer kända för att orsaka fosterskador.

    Lycka till!

  • 5blir6

    Tack för ditt svar lollip0p. Fick tag på min läkare nu. 5 mg var rekomendationerna tidigare men nu är det 1 mg som gäller. 5 mg visade sig inte ge något bättre "skydd" gentemot 1mg gällande ryggmärgsbråck och läpp- gomspalt. Så jag kör vidare som jag har gjort :)

  • PrinsessanNova13
    5blir6 skrev 2015-12-10 07:14:21 följande:

    Hej, hoppas på någon som kanske vet eller som är i samma sits. Vi planerar barn, börjar försöka i januari. Jag äter Lamotrigin pga att jag har Epilepsi. Jag tar oxå Folasin (Folsyra) som alla kvinnor i fertil ålder som medicinerar mot EP ska ha (risk för missbildningar). Har hittat ett dokument, vårdprogram från Region Skåne där det står att som gravid ska man ta 5 mg Folsyra, min läkare säger att jag kan fortsätta med min vanliga dos på 1 mg. Tänkte försöka få tag på teamsjuksköterskan på neurologen och fråga men till dess tänkte jag höra med er. Någon som är gravid eller planerat att bli som tar antieleptika, hur mycket Folsya tar ni?


    Hej 5blir6 :)
    Jag äter samma medicin som dig och äter också folsyra :)
    Min läkare hävdar att 5mg är vad man ska ta  !

Svar på tråden Lamotrigin, EP och Folasin