Någon som läst bibeln och kan svara?
Se hit alla kristna! Visste du detta sen innan, eller är detta en nyhet?
Varför pratas det alltid om Koranen men inte om bibeln?
Ärliga tankar om detta please.
OBS seriös tråd.
Se hit alla kristna! Visste du detta sen innan, eller är detta en nyhet?
Varför pratas det alltid om Koranen men inte om bibeln?
Ärliga tankar om detta please.
OBS seriös tråd.
Lysande expriment. Hade dock varit roligare om det hänt i amerikanska södern.
Jag är både döpt och konfirmerad, men aldrig fått höra om detta innan... Känns som jag köpt grisen i säcken
Därför att kristendomen inte är lika utbredd och tar lika mycket plats, kanske?
Inte utbredd? Taget från wikipedia (...) Kristendomen är i dag världens största religion med omkring 2,4 miljarder.
Någon av dessa 2,4 m måste väl ha läst hela bibeln?
Eller tystad det ned för att inte bli kritiserad som Islam?
Finns det ingen präst här som kan svara :S
Förstår inte riktigt vad folk är förvånade över, jag är inte kristen men har (som alla andra, antar jag?) haft religionskunskap i grundskolan och universitetet. Både bibeln och koranen förespråkar många konstiga (läs: våldsamma) straff för olika "brott".
Nu är det ju så att en del av de där utdragen är från berättelser, där någon berättar något som hänt. Inte alls nödvändigtvis guds ord.
I bibeln är den gyllene regeln att man ska behandla andra såsom man själv vill bli behandlad.
I koranen står det att ofrälse/kuffar/icke-troende muslimer är fiender som ska dödas i Allahs namn.
Ganska stor skillnad mellan dom, skulle jag vilja påstå!
Nu ser jag inte länken, men jag gissar utifrån TS skadeglatt upprörda ton att det nog rör sig om grymheter i Bibeln.
Poängen med kristendomen är att gamla testamentet (som innehåller de flesta tokigheterna) inte är religionens kärna. Det som skiljer ut kristendomen är att den vilar på budskapet i nya testamentet, som är mer kärleksbaserat. "Älska din nästa", "Låt den som är utan synd kasta första stenen", "Saliga äro de saktmodiga" "Det är lättare för en kamel att gå genom ett nålsöga än för en rik man att komma in i himmelen", "Vänd andra kinden till" osv, osv. Ett budskap många som anser sig vara kristna totalt har missat.
Jag konstaterar att ts är lika okunnig och kristusfientlig som de unga journalisterna i reportaget. Det är inte några nyheter som framförs men de framförs helt utan förklaring och taget ur sitt sammanhang. Jag blir alltid lika förvånad när kristushatarna tror att de kan tolka 2600-åriga texter. Det är inget som tystas ner som ts tror.
Jag konstaterar att ts är lika okunnig och kristusfientlig som de unga journalisterna i reportaget. Det är inte några nyheter som framförs men de framförs helt utan förklaring och taget ur sitt sammanhang. Jag blir alltid lika förvånad när kristushatarna tror att de kan tolka 2600-åriga texter. Det är inget som tystas ner som ts tror.