Fas vid 14-månader? Hur länge jag den hållit i sig för era barn?
Har en liten kille som helt plötsligt vägrar att sova i sin egen säng. Han har sedan han var ca 7-8 månader sovit i sin säng på sitt rum. Visst har det varit lite gnäll innan han somnat och han har vaknat några ggr på natten ibland men han har alltid kunnat somna om.
Nu sedan början på veckan så går det inte alls, han blir panikslagen så fort han förstår att det är dags att sova och man provar att lägga honom i hans säng. Vi vill ju såklart inte att han ska skrika sig till sömns så han har fått somna i vår säng bredvid mig och sedan har vi burit in honom i hans. Han har dock i princip alla nätter vaknat på natten nu och varit väldigt ledsen och enda sättet att få honom lugn har varit att ta upp honom och flytta tillbaka honom till oss.
Har varit tänder på väg i början av veckan, men har även läst att där är en "fas" runt sonens ålder och att dessa påverkar sömnen. Något ni känner igen? Har ni några tips? Funderar på att skaffa en madrass och ha på golvet bredvid spjälsängen. Är rädd att han kommer göra det till en vana att inte vilja sova i sin egen säng, nån natt kändes det som att han liksom visste att om han skriker så kommer jag och hämtar honom och han får sova i vår säng.. Han var inte ledsen egentligen utan lät mer arg över att han inte ville sova.