• Ingensolstråle

Fas vid 14-månader? Hur länge jag den hållit i sig för era barn?

Har en liten kille som helt plötsligt vägrar att sova i sin egen säng. Han har sedan han var ca 7-8 månader sovit i sin säng på sitt rum. Visst har det varit lite gnäll innan han somnat och han har vaknat några ggr på natten ibland men han har alltid kunnat somna om.

Nu sedan början på veckan så går det inte alls, han blir panikslagen så fort han förstår att det är dags att sova och man provar att lägga honom i hans säng. Vi vill ju såklart inte att han ska skrika sig till sömns så han har fått somna i vår säng bredvid mig och sedan har vi burit in honom i hans. Han har dock i princip alla nätter vaknat på natten nu och varit väldigt ledsen och enda sättet att få honom lugn har varit att ta upp honom och flytta tillbaka honom till oss.

Har varit tänder på väg i början av veckan, men har även läst att där är en "fas" runt sonens ålder och att dessa påverkar sömnen. Något ni känner igen? Har ni några tips? Funderar på att skaffa en madrass och ha på golvet bredvid spjälsängen. Är rädd att han kommer göra det till en vana att inte vilja sova i sin egen säng, nån natt kändes det som att han liksom visste att om han skriker så kommer jag och hämtar honom och han får sova i vår säng.. Han var inte ledsen egentligen utan lät mer arg över att han inte ville sova.

• Svar på tråden Fas vid 14-månader? Hur länge jag den hållit i sig för era barn?
  • Voodoodoll

Han är så liten än, låt honom sova med er. Ni är ju hans trygghet. Barn brukar inte vilja sova hos sina föräldrar tills de är vuxna så det löser dig av sig själv. Han visar ju att han behöver er just nu.

• Ingensolstråle
    Voodoodoll skrev 2015-12-11 08:41:55 följande:

Han är så liten än, låt honom sova med er. Ni är ju hans trygghet. Barn brukar inte vilja sova hos sina föräldrar tills de är vuxna så det löser dig av sig själv. Han visar ju att han behöver er just nu.

Ja, det klart att han får sova hos oss. Var bara fundersam till vad som gjort att han inte längre vill sova i sin säng med tanke på att han inte haft några problem med det förut. Han sover inte bra bredvid oss heller, han har ibland sovit hela nätter utan att vakna på sitt rum men nu vaknar han emellanåt och vaknar dessutom väldigt mycket tidigare än vad han gör i sin egen säng.
  • Ingensolstråle

Funderar annars på om vi bör försöka korta ner hans dagssömn men vet samtidigt inte om jag vågar experimentera med hans sömn om han är inne i nån "fas" nu. Han somnar vid 12.30 och sover 2,5 timmar ca. Är det mycket eller "normalt" för hans ålder?

• Sous

Det är ju himla olika hur mycket dagsömn de behöver... Men jag skulle inte vara så orolig över att om han får sova i er säng nu en period så har ni honom i sängen tills han går i skolan, sånt ändras snabbt. Han har väl större trygghetsperiod nu och min erfarenhet är att ju mer trygghet man ger dem desto fortare är de klara med den fasen och går vidare. Om man nekar av ngn slags princip så kan det hålla på i månader. Ni kan ju testa att ersätta spjälsängen med en fullstor säng, utan ben. Då kan du sova där med honom ett tag.

• Ingensolstråle
    Sous skrev 2015-12-11 16:03:19 följande:

Det är ju himla olika hur mycket dagsömn de behöver... Men jag skulle inte vara så orolig över att om han får sova i er säng nu en period så har ni honom i sängen tills han går i skolan, sånt ändras snabbt. Han har väl större trygghetsperiod nu och min erfarenhet är att ju mer trygghet man ger dem desto fortare är de klara med den fasen och går vidare. Om man nekar av ngn slags princip så kan det hålla på i månader. Ni kan ju testa att ersätta spjälsängen med en fullstor säng, utan ben. Då kan du sova där med honom ett tag.

Självklart vill vi inte neka honom tryggheten om han behöver den, vill hitta ett bra sätt under den här perioden då för oss alla i familjen så att sömnen ändå blir bra. Har läst lite om andra barn som börjat ogilla spjälsängen runt den ålder han är i och att det då hjälpt att plocka bort ena sidan. De kanske inte gillar det instängda nu när de kan gå(?)

Tänkte prova att ta bort den och lägga en madrass bredvid då han rör sig ganska mycket i sömnen.
  • Kokush

Min dotter hade samma problem för en månad sen då hon var 14 månader. Det blev en jobbig period med mycket gnäll på nätterna eftersom hon sover inte så bra mellan oss men det löste sig efter några veckor. Nu sover hon i sin spjällsäng.

Hon hade sina baktänder på gång då så det kan vara det som är förklaringen :)

• thee

Min son har också precis haft en sån period i cirkar en månad! Han är snart 15 månader och har varit tillbaka i gamla rutiner att man bara lägger honom i hans säng så somnar han i cirka en vecka. Jag grubblade mycket på vad man skulle göra under perioden men att sova i vår säng var d som var det sämsta alternativet då både han och jag sov extremt mycket sämre! Så mitt tips är bara att hålla ut. I vårt fall var där inga tänder på gång, han har fortfarande bara två 😜

• Ingensolstråle

Tack för svaren! Skönt att man inte är ensam. Provade för någon vecka sedan att få honom att somna i sin säng igen bara för att se.. Men han ville inte, tog sedan längre tid än vanligt att söva honom. Nu får han somna i vår säng och sedan bär jag in honom till hans. Det funkar bra, han vaknar 1-2 ggr/natt.. Vill ha mat och sedan somnar han om i sin säng. Några nätter har han vaknat och varit hysterisk i ganska många minuter, då tar vi upp honom och tröstar.. Efter ett tag blir han arg för att han vill somna om och då går det bra att lägga ned honom igen. Kan ju vara tänder han känner av långt innan de syns med tanke på det sistnämnda..

Han vaknar runt 06 och då får han somna om en liten stund hos oss innan vi går upp. Provat kanske igen om ett tag att försöka få honom att somna i sin egen säng. Går det inte så går det inte men det som inte funkar ena dagen funkar ju nästa och tvärtom har man ju lärt sig :)

Svar på tråden Fas vid 14-månader? Hur länge jag den hållit i sig för era barn?