• Äldre 11 Dec 12:01
    911 visningar
    4 svar
    4
    911

    Vad är egentligen rätt?

    Hej alla där ute!

    Har en son på fyra år som jag har folkbokförd hos mig men jag och hans pappa delar vårdnad, varannan vecka.

    Jag får BB men med det anser han att jag ska betala dagis som är en summa på 882 kr varje månad vilket då vill säga att det inte finns mycket pengar kvar av det när den är betalad.

    Vi har delat på kostnaderna vid kläder och dylikt han behövt till dagis och vid vinter/höst men samtidigt är det alltid svårt för mig att ta upp det då han alltid ifrågasätter och hittar på ursäkter. Annat är det dock då han anser att han köpt något och vill ja pengar för mig då är det inget ifrågasättande.

    Jag börjar bli känslomässigt trött nu efter dessa år då jag känner att jag inte får något tillbaka och att jag alltid bara godkänner allt för att jag inte vill ha bråk, så nu frågar jag er där ute vad är jag egentligen berättigad till och vad kan jag begära utav honom?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad är egentligen rätt?
  • Äldre 11 Dec 12:34
    #1

    Nyttjar han dagisplats på sina veckor ska han självklart betala halva kostnaden. Men kommunen beräknar hur mkt varje förälder ska betala för sin halva plats (utifrån vad man tjänar)

    Skulle ditt ex vara berättigad till bostadsbidrag om barnet stod skriven på sin adress?

  • Ess
    Äldre 11 Dec 13:22
    #2

    Om du får hela barnbidraget trots vv, så täcker det hans del av avgiften.

  • Äldre 11 Dec 17:23
    #3

    Ge honom halva barnbidraget och be honom betala halva dagiskostnaden.

  • Äldre 17 Dec 15:23
    #4

    Begär delad faktura från kommunen och dela barnbidraget. Sedan betalar ni för er egen del. Är ni överens delar ni större klädinköp och liknande, samt cykel, aktiviteter osv. Är ni inte överens separerar ni det oxå.

Svar på tråden Vad är egentligen rätt?