Hjälp till deprimerade
Jag har diagnoserna PTSD, ångest, depression, är suicidal och har social fobi. Psykvården är ett skämt. Jag fick vänta ett helt år innan jag äntligen fick börja med KBT.
Jag gick till läkaren nu i veckan och trodde att jag hade en läkartid men vimsig som jag är så tog jag fel på dagen och till min förvåning fick jag veta på plats att jag hade missat min tid och att jag nu får vänta tre månader på nästa läkartid fast mitt sjukintyg gick ut förra månaden.
I förrgår bad jag en läkare ringa mig men jag har inte fått ett samtal än. Katastrof.
Jag har funderat på vad jag behöver för att må bättre. Jag behöver betydligt mer än mediciner och KBT en gång i veckan. Jag känner mig bortglömd och obetydlig. Jag känner att läkarna inte tar mig på allvar och att jag bara är jobbig som behöver hjälp.
För att må bättre så behöver jag en person som kan komma hem till mig typ två-tre gånger i veckan, som genuint bryr sig om mig och min situation. Någon som kan hjälpa mig att tex gå ut på promenader eller pusha mig till att ta en joggingtur och hjälpa mig med kostråd. Jag behöver någon professionell som verkligen bryr sig och som vill väl och engagerar sig i min situation. Jag tror verkligen att detta skulle hjälpa många.
Jag vet att läkarna har det tufft, att tiden inte räcker till och att dom är underbemannade. Men dom borde utöka psykvården med kontaktpersoner som har en inblick i psykvården och som kan finnas där för oss som mår väldigt dåligt mellan läkarbesöken. Om detta skulle fungera så skulle vi deprimerade antagligen bli friska snabbare och vi skulle kunna gå ut i arbete och psykvården skulle inte vara lika tungt belastad.
Snälla du som läser detta och är en driven och engagerad person, se potentialen i min tanke hjälp oss med psykiska problem. <3