• Suraeriksson

Koppla in dimmer

Hej, jag har precis köpt mig en kristallkrona som jag tänkte ha i mitt vardagsrum.

Och jag tänkte nu koppla in en dimmer till den, jag tog bort den föregående lampknappen (det var två knappar på den) och det var 4 kablar inkopplade i den gamla. 

2 bruna (en lite tjockare)

1 vit

1 svart

Den här dimmern har bara 3 uttag, och jag undrar hur jag ska koppla.

Jag provade enligt anvisningar, men jag märkte att när jag kopplat in den så kunde jag dimmra granen som sitter i ett helt vanligt eluttag på andra sidan rummet?

Nu när jag fick dimmern att fungera på kristallkronan så är det 2 el-uttag av 4 som inte fungerar.  

Kan någon snälla hjälpa mig med hur jag ska koppla detta?

Jag ber er!

Frida

• Svar på tråden Koppla in dimmer
  • Aikido

Omfg?

Kryp till korset och släpa hem en behörig elektriker.

Skulle du bränna upp huset eller lägenheten så ja... det lär nog inte stanna vid ett försäkringsärende om man säger så.

• EnAnonumius
    Suraeriksson skrev 2015-12-11 16:29:03 följande:

Hej, jag har precis köpt mig en kristallkrona som jag tänkte ha i mitt vardagsrum.

Och jag tänkte nu koppla in en dimmer till den, jag tog bort den föregående lampknappen (det var två knappar på den) och det var 4 kablar inkopplade i den gamla. 

2 bruna (en lite tjockare)

1 vit

1 svart

Den här dimmern har bara 3 uttag, och jag undrar hur jag ska koppla.

Jag provade enligt anvisningar, men jag märkte att när jag kopplat in den så kunde jag dimmra granen som sitter i ett helt vanligt eluttag på andra sidan rummet?

Nu när jag fick dimmern att fungera på kristallkronan så är det 2 el-uttag av 4 som inte fungerar.  

Kan någon snälla hjälpa mig med hur jag ska koppla detta?

Jag ber er!

Frida

Herregud..

Du sitter och beskriver färgmarkeringar på kablar, man hade för flera decennier sedan, i väggarna och armaturer..

Det är inte många som kan det riktigt gamla färgmarkerings systemet som har även det som man kallar för "nödig kännedom".

Jag skulle skarpt rekommendera dig att anlita en elinstallatör, då de kan det gamla systemet och vet också vilka trådar man skall koppla ihop. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Världsmedborgare

Färgerna är det inget konstigt med, varken speciellt gamla eller felaktiga..
    -----------------------------------
    Men en VARNING, felkopplade dimmrar är en given brandrisk, så tänk dig noga för innan du gör nåt, en elkunnig person är vad jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av på plats.
    ------------------------------------------
    Men om du ändå vill testa....

Du måste ta reda på vilken som är inkommande fas, ett testdon måste du väl ändå ha? 
    Och det som är lite konstigt är att det borde finnas en tråd till.

Troligtvis är det de 2 bruna som ska sitta sammankopplade på dimmerns ingång och vit å svart är tänd-trådar, alltså de som går till lampor och kopplas till dimmerns utgång. Om det nu är tänkt att bara ha en dimmer, så kommer båda lamputtagen att styras samtidigt...

Men jätte-svårt å säga med någon säkerhet utan att se nån bild på dosan (borde finnas fler trådar än vad du säger), och så måste man veta säkert vilken som är inkommande fas.
    Den vita kan också lika gärna vara nolla, men då borde den kopplas ihop med någon tråd, eftersom du kunde dimmra vägguttag så finns det en kabel till dessa...

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Jag är bara jag

En elektriker måste göra det där! Vi hade en gammal dimmer som krånglade i ett rum,bad elekrikern byta och t.o.m han slet sitt hår innan han fick ihop allt p.g.a gamla ledningar. Slutade med att han fick koppla ur en kontakt till lampan och sen fick vi order om att helst byta alla ledningar nästa gång vi reparerar hemma.

• Rataxes

Om du måste fråga på ett forum så låt bli att pilla med det du inte kan. Ta dit en riktig elektriker och testa absolut inte själv. I bästa fall är det bara du som får en rejäl stöt, i värsta fall har du ihjäl någon annan.

Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
Svar på tråden Koppla in dimmer