• SRydberg

Vattkoppor?

Har försökt prata med både BVC och 1177 gällande min dotters utslag men blir bara mer förvirrad varje gång. Min dotter har sedan 1,5 vecka varit hängig, gnällig, lite hostig/nyser och varit dålig i magen. Hon har runt 37,6-37,9 i princip hela den tiden och ligger vanligen på runt 36,6.

Hon hade höstblåsor för ett par månader sen och BVC menade på att det antagligen är vattkoppor. Att hennes symptom stämde in på det och att allas prickar är olika. 1177 menar på att det snarare är magsjuka men att hon fått prickar av det. Ingen vill ta in oss utan säger bara att vi ska jämföra prickar på internet. Lättare sagt än gjort..

Någon som haft vattkoppor med liknande prickar?

• Svar på tråden Vattkoppor?
  • Mammat3

Jag ser ingen bild men jag vill uppmuntra dig till att ligga på om att komma in så de får kolla henne. Min äldsta fick några mystiska prickar för ett par år sen som BVC sa att det var vattkoppor. Men det visade sig ganska snart att det inte var det. Trots försök att få hjälp för det så vägrade alla att ta emot oss vilket slutade med att han var sjuk i 15 veckor!!!! Med varande sår över hela kroppen även i näsan. Fy det var hemskt men de vägrade hjälpa oss. När vi tillslut efter 12 veckor fick komma till VC så fick vi ändå ingen hjälp. Ni som har fortfarande ärr kvar efter den här perioden. Nu för 2 år sen fick han vattkoppor så du kan ju tänka dog hur förbannad jag blev och jag anmälde läkaren efter den här incidenten. De ska kolla ditt barn så enkelt är det för du har inte den kunskapen om att sitta och googla fram något svar de finns där för att du ska få hjälp så enkelt är det. Om jag vore du så skulle jag hota med att du åker upp till akuten om du inte får hjälp för det sista de vill ha är nog en spridning av vattkoppor på akuten. Lycka till

• Flickan och kråkan

Vattkoppor är ibland svåra att avgöra. Mina tre pojkar hade vattkoppor för ett år sedan ganska precis. De två yngsta var det ingen tvekan om men med äldsta som fick vattkoppor först så var vi väldigt osäkra. Han fick väldigt lite utslag och inte alls typiska vätskefyllda blåsor. Vi var på vårdcentralen och fick dem kollade. Vi fick gå in bakvägen och hålla oss på speciellt ställe. BVC-sköterskan undersökte, lyste på prickarna med ficklampa för att se vätska men hon kunde ändå inte vara säker. Kunde vara vattkoppor, kunde vara något annat. Nu fick ju småsyskonen vattkoppor som ett brev på posten en dryg vecka senare så inget att tveka om, men som sagt inte alltid helt självklart.

Kliar utslagen?

• Anonym (Svårt)

Mina barn är i slutskedet av sina vattkoppor just nu och jag tycker att prickarna som kommer ser olika ut. Men få hon ett utslag som ser ut som en liten vattendroppe i, är det vattkoppor.

Mitt äldsta barn blev riktigt dålig och vi fick åka till vårdcentralen och visa upp, och då kom vårdpersonalen ut till parkeringen istället.

Svar på tråden Vattkoppor?