• Penny77

Hjälp oss att hitta hem i Stockholm

Vi är en familj med två små barn (3 och 1 år) som bott i Sthlm i ca 10 år. Vi kommer från mindre svenska kuststäder men har nu bestämt oss för att inte flytta tillbaka utan stanna här. Vi har bott relativt centralt i bostadsrätter (f nv Bromma). Vi säker nu det område där vi vill köpa hus och slå oss ner en längre tid (Max 6 mkr). Vi behöver ett ok pendlingsavstånd både med bil och kommunalt till södra delen av Sthlm samt city pga av arbeten. Vi vill ha mycket andra familjer runt oss, grönområden, skolor, dagis och bra mataffär är nära viktiga kriterier. Vi har kollat runt en hel del och har några alternativ som vi försöker välja mellan. Nu efterlyser vi hjälp av er som har en bättre insikt i dessa områden för att kunna göra ett slutgiltigt val. Rösta jättegärna och skriv gärna en motivering om varför.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss att hitta hem i Stockholm
  • Mael08

Vill inte förvirra er med ännu fler alternativ, men har ni funderat på Huddinge? Trevliga villaområden på gångavstånd från centrum, många grönområden, bra centrum med många affärer och bra mataffär (Stora Coop), pendeltåg samt bussar åt alla möjliga håll.

• Penny77

Huddinge är ett område som vi absolut inte vet något om. Förutom att Segeltorp tillhör Huddinge. Har du några förslag på bra områden?

• Ful Anka

Varför så långt ut???

This is my life and I don't care
  • Penny77

Jag tycker inte vi hittar några vettiga hus för under 6 mkr närmare stan. Kom gärna med förslag!

• Mael08
    Penny77 skrev 2015-12-12 14:04:56 följande:

Huddinge är ett område som vi absolut inte vet något om. Förutom att Segeltorp tillhör Huddinge. Har du några förslag på bra områden?

Huddinge kommun är väldigt stor till ytan, så det finns många trevliga och lugna villaområden som tillhör Huddinge, tex Segeltorp eller Stuvsta, som har sina egna små centrum. Jag tänkte dock i första hand på de centrala delarna av Huddinge. En klar favorit är Fullersta, ett av Huddinges äldre villaområden. Gångavstånd till Huddinge centrum och pendeltåg/bussar, samtidigt har du gångavstånd till elljusspår och skog vid Källbrinks Idrottsplats plus hela Gömmarens naturreservat. Lugnt och tryggt område, bra skolor och förskolor.

Solgård på andra sidan av centrum är också ett trevligt område.

Ta en sväng med bilen en ledig dag, åk runt och se er omkring. Eller parkera vid Fullersta Bio (som numera inte är en biograf utan inhyser en konsthall och en liten teater) och ta en promenad, avsluta sen med en fika i den gamla herrgården Fullersta Gård.

Lycka till med husletandet!
  • Mrs Green

Ekerö är väl inge bra för att pendla till södra sidan av stan. Nacka och Värmdö är lite jobbigt med tanke på köer, och kommer bli ännu värre några år när de bygger om Slussen. Men när det blir klart och tunnelbanan går till Nacka så kommer ju priserna skjuta i höjden, så det är ju i då fall nu man ska flytta dit. Annars är väl Tyresö och Tullinge bäst, Haninge känns lite långt bort.

• Ful Anka
    Penny77 skrev 2015-12-12 14:16:16 följande:

Jag tycker inte vi hittar några vettiga hus för under 6 mkr närmare stan. Kom gärna med förslag!

Men har ni räknat på bilkostnader när ni ska bo så långt utanför stan? Jag hade bott kvar i lägenheten i Bromma. Alternativen kostar bara och är inte bättre.
  • gbgumman

Bor i Värmdö och älskar skärgården som man får på köpet. Just nu byggs det mycket och kommunen satsar på nya idrottsanläggningar och kulturhus. Ännu går det att fynda här då många tror att kommunen ligger längre bort än vad den gör. Mycket bra vårdcentral och mycket med bra mataffärer.

• Penny77

Jo "fulanka" så är det kanske men vi vill ha trädgård och inga grannar som delar väggar med oss

• Penny77

Tack för svar "Gbgumman". Vad tycker du är det bästa vs sämsta med Värmdö. Och vilka områden är trevligast?

• Ful Anka
    Penny77 skrev 2015-12-13 14:22:21 följande:

Jo "fulanka" så är det kanske men vi vill ha trädgård och inga grannar som delar väggar med oss

Kanske är värt att bo på landet då.
  • gbgumman
    Penny77 skrev 2015-12-13 14:24:44 följande:

Tack för svar "Gbgumman". Vad tycker du är det bästa vs sämsta med Värmdö. Och vilka områden är trevligast?

Bästa är helt klart närheten till skärgården. Naturen och människorna. Många är nyinflyttade så man har det gemensamt. Sämsta är väl om man flyttar dit det är svårt att pendla med buss till stan. Bor man nära stadsbussarna vibbar man mycket. Många parkerar dock på pendelparkeringar. Både jag och min man åker buss till jobbet. Är ni på visning kolla upp bussturer innan.
  • MsFry

Jag röstade på Nacka men är lite undrande till om ni får något vettigt för pengarna där, Nacka är dyrt.

Har ni helt uteslutit väster- och norrort som Järfälla, Sollentuna och liknande?

• MsFry
    MsFry skrev 2015-12-13 16:07:45 följande:

Jag röstade på Nacka men är lite undrande till om ni får något vettigt för pengarna där, Nacka är dyrt.

Har ni helt uteslutit väster- och norrort som Järfälla, Sollentuna och liknande?

Förlåt, missade att ni jobbar söder om stan, då förstår jag alternativen bättre
Svar på tråden Hjälp oss att hitta hem i Stockholm