Angående pendling skrev jag lite här:
Anonym (Student) skrev 2015-12-10 20:19:38 följande:
Jag bor inte i Göteborg men läser för närvarande där (går ut nu i januari) och kan väl kanske berätta lite om hur mina klasskamrater har det:
De allra flesta åker tåg, det går bra med tåg mellan Göteborg och Skövde. Några åker bil men inte varje gång.
Hur många dagar i månaden man är där beror på vilken termin det är. Termin 1, 2 och 3 så är det väl kanske i snitt 3-4 dagar i veckan. Ibland 5 dagar 8-17 under dessa terminer. Under de andra terminerna är det mindre, nu i sjätte terminen är man bara i skolan kanske 15 gånger, om ens det. Fjärde och femte är mer men kanske 2-3 dagar i veckan i snitt.
Oftast har vi börjat mellan åtta och tio, vanligast är nog runt åtta under de första terminerna.
Under grupparbetena har skolan försökt passa in de som bor nära varandra i en grupp men det har inte alltid funkat. I de fallen så har de från Göteborg (eller andra ställen) vanligtvis åkt till Skövde. Men det behöver inte bli många dagar.
Anonym (Blivande student) skrev 2015-12-12 11:46:26 följande:
Jag behöver få information av så många som möjligt som gått sjuksköterskeprogrammet. Gärna från er som pendlat några mil. Jag ska läsa i Skövde och bor i Kungsbacka så det blir ju en bit. Jag har en del frågor:
1. Hur är det att läsa till ssk generellt på en skala från 1-10?
Jag förstår att det är 8-5 som gäller men är det så varenda dag eller varierar det från termin till termin?
Hur var det för dig?
Jag har bra läshuvud men min familj gör det omöjligt att läsa så mycket som jag skulle velat. Känner ni någon som klarat att läsa trots att de inte var vassaste kniven i lådan, ärligt?
2.Hur är praktiken upplagd, varje dag 7-16 ca eller de tider som den man går med jobbar?
Går man med samma person eller olika på samma plats?
Om man praktiserar på sjukhus är det oregelbundna tider då eller gäller 7-16 ca?
Finns det möjlighet att, om man har speciella omständigheter, få göra sin praktik i sin hemkommun?
Ni får gärna fylla på med så mycket information som möjligt. Kan tillägga att min man inte är så himla pigg på att hjälpa till hemma så där kan jag nog vänta mig en del bråk.
1. Generellt 6-7 skulle jag påstå, det svåra i sjuksköterskeprogrammet är inte det som är i skolan utan det som är i praktiken (och givetvis efter avslutad utbildning). Jag har väldigt lätt för att ta till mig saker och har inte lagt mer än några timmar inför varje tenta, andra har lagt hundra timmar på vissa tentor. Så det varierar mycket. Men det finns de som inte ses som "smarta" av vare sig själva eller andra som klarat sig bra och som kommer bli duktiga sjuksköterskor. Det är inte varje dag det är 8-17, se ovan för ett mer utförligt svar.
2. Det beror på. Under praktiken på särskilt boende och i hemsjukvård så är det mest 7-16/8-17 men på sjukhus så följer man vanligen handledaren (men gör inga nätter, om man inte vill testa). Det innebär dag, kväll och helg.
Man går med en bashandledare och så kan man ha andra handledare vissa dagar. Varierar också från en praktikplats till en annan, jag har gått med flera olika på de flesta av mina praktiker medan andra har haft en och samma under hela praktikperioden.
Nej, det finns så vitt jag vet inga möjligheter att göra praktiken i sin hemkommun, jag har i alla fall inte hört någon som fått göra det trots speciella omständigheter. Anledningen är att andra högskolor redan har rätt till dessa platser.