• flora3

tappar håret i nacken

Jag är så orolig, har knappt sovit i natt.  Igår när jag var vid frissan  upptäckte hon att jag hade fläcken är inte rund som en femkrona, men i den storleken och huden är helt kal o mjuk. Jag har alltid haft ojämt hårfäste i nacken, och det har hänt att andra frisörer som klippt mig frågat om jag sätter upp håret mycket eller om någon klippt mig, för det har varit hår där som varit mkt kortare än det andra, så problemet kanske har funnits sedan länge, men ändå att det har funnits hår där.

Jag är medelålders kvinna, i unga år har jag fixat mycket med håret, färgat, permanentat några gånger, men nu tonar jag det bara, vilket ska vara helt ofarligt. Har alltid tappat mycket hår, men det har aldrig varit fläckvist och det har alltid synts att nytt hår varit på väg ut. Har nu googlat sen jag kom hem från frissan och skräckbilder kommer upp på skärmen, mycket stämmer på diagnosen fläckvist håravfall. Jag kan minnas att jag tappat rätt många ögonfransar en gång på ett öga, men det växte ur rätt fort, och jag har ibland lite räfflor på ett par naglar, vilket också kan tyda på diagnosen. Ingen i släkten har det.

Jag är helt förtvivlad vad detta kan vara början till? Jag har ännu många år kvar i yrkeslivet, hur ska jag kunna leva med detta om det blir värre. Min frissa sa att jag skulle ha koll och gå o ta prover om inte håret kom tillbaka snart. Jag ska till min husläkare nästa vecka o ska fråga då, men just nu känns allt som en mardröm.

Har någon varit med om samma sak, och hur gick det för er?

• Svar på tråden tappar håret i nacken
  • flora3

.... upptäckte hon att jag tappat hår i nacken på ett ställe.... ska det vara så klart.

• Sous

Jag har haft en sån fläck i nacken i säkert tio år, utan att det blivit värre (håret har inte växt ut heller, men den sitter ju inte så man ser den direkt). Vet att det kan bli värre, men det behöver det alltså inte bli.

• flora3

Tack för ditt svar, som tröstade lite. Jag kan stå ut med att ha det som jag har det nu, bara det inte blir värre. Det syns inte och jag hade inte märkt det själv förrän frissan sa det igår. Tappar inte mer hår än vanligt just nu, men håret känns lite trist och livlöst, är kanske inne i en viloperiod. Jag antar att förloppet är ganska snabbt om det kommer att bli värre..

Är det vanligt att man får denna diagnos, om det nu är det, i medelåldern? Jag har läst att oftast har man det redan som barn eller tonåring. Håravfall på grund av infektioner, hormoner osv är väl mer över hela huvudet, när man blir äldre (östrogenbrist) har jag läst att det blir först uppe på huvudet o på sidorna.

Tacksam för flera svar, vad har ni för erfarenheter?

• Sous

Jag var kanske 25 när min dök upp och trots graviditeter osv har det inte blivit värre eller blossat upp någon annanstans. Jag tror att det generellt är värre och blir värre ju tidigare det debuterar. Min fläck är ganska exakt lika stor som din och sitter vad det låter som på ungefär samma ställe.

Svar på tråden tappar håret i nacken