• Primaballerina74

Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(

Jag har sedan 2,5 mån tillbaka nerv/muskelryckningar i främst benen men också i övriga kroppsdelar. Det är dels ryckningar jag kan se, dels små ryckningar som känns som "små kittlingar" under huden. Ryckningarna finns alltså varje minut någonstans.

Jag har blivit väl utredd av neurolog och massor av prover har tagits (inget emg)

Inget visar något. Neurologen har dock inte sett ryckningarna med egna ögon utan det har jag berättat om.

Kan inte släppa min oro på dessa ryckningar (trots att neurologen inte tror på neurologisk sjukdom)

Är det någon mer som har liknande ryckningar? Kroppen är tydligen väldigt komplex...

• Svar på tråden Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(
  • Anonym (psykoterapi)

Har det hänt nått i ditt liv? Du ser ryckningar men inte läkaren. Får mig att tro att det ligger nått annat bakom. Kroppen kan få fnatt när man mår dåligt. Våga söka hjälp i psykiatrin så får du troligare bättre hjälp.

• Anonym (Jag med)

Sånt har jag också. Haft det flera månader. Jäkligt obehagligt och stressande.

Tror mycket beror på just stress och oro.

• Primaballerina74

Anonym (jag med): Har du dem hela tiden?

Jag har dem jämt, flera ggr i minuten. De flesta är mer som kittlingar under huden men jag har även lite större som syns.

• stjärne

Jag fick muskelryckningar under en period när jag var under fruktansvärd stress och press. Det släppte när den fasen i mitt liv blev bättre. Kanske är det så för dig med?

• Anonym (Jag med)
    Primaballerina74 skrev 2015-12-13 11:16:36 följande:

Anonym (jag med): Har du dem hela tiden?

Jag har dem jämt, flera ggr i minuten. De flesta är mer som kittlingar under huden men jag har även lite större som syns.

Japp precis som du.. Har haft kring armbågen nu i 3 månader. Ibland ser jag som tydligen, ibland känner jag hud det rör och kittlas under huden. Blir så förbannad på det!

Sen har jag lite här och där också.. Benen, ansiktet m.m.

Vad helst säker på typ MS eller nått men läkarna var tydligen säkra på att det inte var neurologiskt. De även förhörde sig med neurologen på kliniken som sa att det är psykisk, dvs stress oro m.m..

Svårt att ta in och lita på, så jag förstår din oro kring det. Samtidigt så är sånt här ganska vanligt och för de flesta ofarligt. Man måste någonstans försöka acceptera det. Jag hoppas att det en dag ska lätta eller försvinna. Kanske den dagen det inte längre finns fokus kring det?
  • Primaballerina74
    Anonym (Jag med) skrev 2015-12-13 16:21:06 följande:
    Japp precis som du.. Har haft kring armbågen nu i 3 månader. Ibland ser jag som tydligen, ibland känner jag hud det rör och kittlas under huden. Blir så förbannad på det!

Vad helst säker på typ MS eller nått men läkarna var tydligen säkra på att det inte var neurologiskt. De även förhörde sig med neurologen på kliniken som sa att det är psykisk, dvs stress oro m.m..

Svårt att ta in och lita på, så jag förstår din oro kring det. Samtidigt så är sånt här ganska vanligt och för de flesta ofarligt. Man måste någonstans försöka acceptera det. Jag hoppas att det en dag ska lätta eller försvinna. Kanske den dagen det inte längre finns fokus kring det?
    Har
  • Primaballerina74
    Anonym (Jag med) skrev 2015-12-13 16:21:06 följande:

Har du även andra symtom eller är det endast ryckningarna du oroat dig över?
  • Anonym (Jag med)

Jag har haft andra symptom också. Tex att det bränner i huden, speciellt vid beröring och värk i muskler och leder m.m.

Svar på tråden Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(