• Anonym (tjej 25)

    Hur firar man jul ensam?

    Hej allihop!
    Jag skulle fira jul med familjen (som bor utomlands). Dock verkar det inte längre som om jag kan åka. Jag är lite kluven till att fira jul själv, och vill inte bjuda in mig själv hos någon. Hur gör ni som brukar fira jul ensamma? Har ni några tips över hur man lägger upp det på ett bra sätt?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur firar man jul ensam?
  • Anonym (Gjort)

    Man köper hem en massa gott,tänder ljus och ser allt möjligt kul och upplyftande på tv! Glad  Eller också letar du upp nån organisation/kyrka som har julfirande för ensamma-brukar finnas i varje stad.

  • Anonym (tjej 25)
    Anonym (Gjort) skrev 2015-12-12 15:36:59 följande:

    Man köper hem en massa gott,tänder ljus och ser allt möjligt kul och upplyftande på tv! Glad  Eller också letar du upp nån organisation/kyrka som har julfirande för ensamma-brukar finnas i varje stad.


    Jag har hört om det, men i min stad står det att det är för ensamma och andra. Så jag vet inte alls hur många ensamma som kommer dit, och man vill ju inte vara den enda...

    Jag brydde mig inte om detta innan, men nu känner jag att det är jobbigt.
  • tobbe01

    Vilken underbar dröm att få fira jul ensam. Att få välja bort Kalle och klappar och lägga sig tidigt och läsa en god bok...............

  • Anonym (H)

    Sedan mamma gick bort för 8 år sen har jag alltid varit ensam på jul. Ofta har jag åkt bort över jul men ibland har jag varit ensam hemma och försökt göra det så trevligt jag kan. Förra året jobbade åt stadsmission. Var skönt att känna att man betydde nåt för andra. Men i år blir jag ensam hemma.

  • Anonym (tjej 25)

    Jag tycker också om att vara ensam ibland. Men jag bor typ i ett kollektiv, och en person kommer nog vara hemma lite grann under julafton. Detta tycker jag är den svåraste delen, att erkänna för honom att jag firar jul själv. Om jag hade bott själv hade det känts bättre. Så jag funderar på om jag VILL gå till kyrkans julfirande, eller om jag överväger det för att det inte skall verka som om jag firrar jul själv. Alltså har jag tyvärr problem med vad andra skall tro. Hatar när andra tycker synd om mig. Jag känner också att jag hade kunnat njuta mer om jag varit helt själv på julafton. Ååh, det är så svårt!

  • Anonym (tjej 25)
    tobbe01 skrev 2015-12-12 15:47:09 följande:

    Vilken underbar dröm att få fira jul ensam. Att få välja bort Kalle och klappar och lägga sig tidigt och läsa en god bok...............


    Och ingen julstress...
  • Rainbow gg

    Hade varit en dröm att få fira jul ensam, eller bara med maken. Lite glögg och bara spela datorspel hela dagen.

  • ella84ella

    Kommer också få fira ensam, pga olika skäl, tror jag tar mig till stadsmissionen, lite sällskap, kanske möjlighet att få äta en liten bit, nöjer mig med gröt om det är så :) (ingen familj, inga pengar, inget eget hem)

  • tobbe01
    Rainbow gg skrev 2015-12-12 16:04:57 följande:

    Hade varit en dröm att få fira jul ensam, eller bara med maken. Lite glögg och bara spela datorspel hela dagen.


    Men precis. Kanske kommer den dagen när det blir accepterat!? Antagligen inte i vår livstid(?) för det är så inrotad det här med att julen ska vara "gemenskap" ....och då ingen hänsyn taget till att man tvingas umgås med folk man inte har ett vitten gemensamt med...............! Jag önskar jag kunde snabbspola till den första januari.
  • Anonym (tjej 25)
    ella84ella skrev 2015-12-12 16:05:24 följande:

    Kommer också få fira ensam, pga olika skäl, tror jag tar mig till stadsmissionen, lite sällskap, kanske möjlighet att få äta en liten bit, nöjer mig med gröt om det är så :) (ingen familj, inga pengar, inget eget hem)


    Är de flesta där hemlösa? Jag har funderat på Stadsmissionen, men det känns som om jag tar någon annans plats om andra har mer behov av det än jag. Hur är stämningen där? Är vissa ledsna för att de inte har släktingar att fira jul med? Är alla glada och förstående? Kommer alla besökare ensamma eller är det familjer också?
Svar på tråden Hur firar man jul ensam?