• Kedjespelares

Könssjukdom utan otrohet?

Min sambo påstår att han har fått en könssjukdom och anklagar mig för otrohet. Finns det någon möjlighet att det kan vara någon sjukdom som inte smittar via sex? Har svårt att tro att min sambo har varit otrogen och vet ju att jag inte har varit det.

Han har inte varit hos läkaren utan misstänker bara könssjukdom.

• Svar på tråden Könssjukdom utan otrohet?
  • Fjäril kär

svampinfektion kan smittas och det kan ni ge varandra . Svamp kan man få av många olika skäl och det kan givetvis smittas mellan er när ni har sex. 

Men ja en hel del könssjukdomar kan ligga latent i kroppen och bryta ut först flera år senare . Så har ni inte varit ihop så länge än så kan någon av er ha blivit smittad av tidigare partner och nu har det helt enkelt brytit ut. 

Vilka besvär har han och varför tror han att det är en könssjukdom? 

Och inte för att vara den nu.. men var inte så säker på att han INTE varit otrogen.. det händer även den bästa .  

• Kendra

Herpes tror jag man kan ha i kroppen och sen får man inte utslag förrän långt långt senare.. Nån annan som vet? Och vad jag vet kan man inte testa sig för herpes utan diagnosen ställs då man fått utslag..

• Anonym (kiv (kille))

Herpes ligger latent i kroppen. Själv har jag fått flatlöss. Jag var oskuld och 15 år. Så visst kan det hända.

• Anonym (japp)

Som sagt...flera könssjukdomar kan ge symtom först långt efter smittotillfället. Så att få symtom behöver inte nödvändigtvis betyda att ens partner varit otrogen. Vet man med sig att man haft oskyddat sex innan man inleder ett nytt förhållande är det smart och omtänksamt att se till att testa sig innan man har sex med en ny person. Helt säker kan man tyvärr inte vara ändå på att inte ha någon könssjukdom eftersom diagnos inte alltid kan ställas innan man fått symtom men vissa sjukdomar kan man åtminstone utesluta/bekräfta. Klurigt detta och det bästa vore ju att alltid använda kondom som skyddar mot det mesta men speciellt i en mer stabil relation vill de flesta inte göra det. Tycker att ni båda ser till att testa er snarast om nu en av er har symtom som misstänks kunna vara någon könssjukdom. Behandling kan behöva sättas in och sen får ni försöka reda ut var den eventuella smittan kommit ifrån.

• Anonym (Karlar)
    Kedjespelares skrev 2015-12-12 20:27:37 följande:

Min sambo påstår att han har fått en könssjukdom och anklagar mig för otrohet. Finns det någon möjlighet att det kan vara någon sjukdom som inte smittar via sex? Har svårt att tro att min sambo har varit otrogen och vet ju att jag inte har varit det.

Han har inte varit hos läkaren utan misstänker bara könssjukdom.

Min sambo gjorde samma sak, men han ville inte bråka om det/stryka ett streck över det.... Eftersom det ändå var han som varit otrogen, men ville skylla på mig och 'förlåta mig'....
  • Anonym (.)

Herpes och kondylom är exempel på sjukdomar som kan ligga i kroppen bra länge innan de bryter ut. Be din man läsa på om det!

Sen bör han först ock främst testa sig för att se vilken och om han ens har någon könssjukdom. Man kan ju få symtom som liknar könssjukdom utan att det är så, kille som tjej. Så be honom gå och testa sig först innan han anklagar dig, och du får givetvis också testa dig om han skulle ha något.

Man kan ju exempelvis gå runt med klamydia utan att ha några som helst symtom.

• Anonym (Klamydia)

Jag fick klamydiadiagnos trots att jag inte varit otrogen, min parter hade inte varit otrogen och vi har hängt ihop i fyra år.

Troligtvis har jag burit på det sedan innan vi träffades utan att det märkts.

Svar på tråden Könssjukdom utan otrohet?