Trumvirvel skrev 2015-12-13 08:37:30 följande:
Det hände mig en gång, som chef. Jag hade gått igenom en lång rekryteringsprocess och till slut skrivit avtal med en tjej som skulle börja en månad senare. Veckan efter kontraktsskrivandet ringer hon och säger att hon blivit erbjuden sitt drömjobb, och vill slippa ur kontraktet. Surt för oss, eftersom vi då redan sagt nej till flera andra bra kandidater. Men självklart är det inte värt att ta in nån och lära upp den om vi vet att hon bara jobbar sin uppsägningstid och sen sticker. Så även om det kändes bittert är jag verkligen glad att hon sa det så fort som möjligt, så att vi hade chans att hitta någon annan istället.
Jag inbillar mig att det är ett relativt vanligt scenario, eftersom de flesta som söker jobb söker fler än ett på samma gång. Attraktiva och högkvalificerade medarbetare får ofta flera erbjudanden... Så anställningsintervjun är också ett viktigt tillfälle för arbetsgivaren att sälja in företaget till den som söker jobb.
Jo, man tänker ju som du där fast ni skulle alltså rent lagligt säga åt personen att den var tvungen att börja sin anställning och arbeta uppsägningstiden?
Sen är du i privata sektorn och där kanske man är lite smidigare, det här gäller myndighetsarbete.