• tussan

Någon som äter/ätit postafen när ni var gravida?

Jag blev gravid för ca 5 månader sedan och det slutade med missfall o sedan en skrapning i vecka 8-9 :( mådde fruktansvärt dåligt... men nu tänkte jag o sambon försöka igen o hålla tummarna att de går bättre denna gång:(

Under dom 8-9 veckorna jag va gravid så mådde jag konstant illa och spydde nästan hela tiden o låg mest i sängen:( Är rädd att jag ska få sånt illamående igen om jag nu blir gravid... och undrar om någon gravid här provat postafen som finns receptfritt på apoteket o köpa om de kan hjälpa?? är ju till ör illamående hörde jag.. Läste på fass.se att man som gravid kunde äta det och att det inte var skadligt för fostret. Nån som provat???

• Svar på tråden Någon som äter/ätit postafen när ni var gravida?
  • Anonym (F)

Vill börja med att beklaga ditt mf, vet tyvärr hur det känns. :(

Det går bra att äta postafen när man är gravid. Jag gjorde det i början av den här graviditeten för att antingen klara av att komma upp ur sängen på morgonen eller för att kunna somna på kvällen. Problemet för mig var att jag blev rätt trött och dåsig av dem så jag orkade inte riktigt med jobbet och min 2-åring ändå. Fick lergigan komp utskrivet av min bm i stället. Det innehåller koffein så man blir inte lika trött. Så när du blir gravid igen kan du prova postafen och funkar inte det ber du om lergigan komp. Sen kan du testa seaband som man har på handlederna också. Funkar för vissa. För mig tog det udden av illamåendet. Kom också ihåg att graviditeter kan vara helt olika även hos samma kvinna så du behöver inte må lika dåligt nästa gång. I min första graviditet mådde jag dåligt två veckor i början sen mådde jag rätt bra. Behövde inga tabletter alls för att klara vardagen. Den här gången mådde jag pyton v 7-13 och även om det är bättre nu håller det ändå i sig (är i v 15 nu). Lycka till!

• tussan

Tack ör ditt svar:)

Ja man får ju hoppas att denna gång att det inte slutar i missfall:( Och kanske inte säkert att jag äns får sånt där illamående om man har tur....mn om ja nu åker på de igen så känns det skönt o veta att det finns nå medicin som funkar som inte e skadligt för fostret..för fyfan för de där illamåendet jag hade,man abra låg i sängen hela tin o kräktes..kunde ju varken äta elr dricka..var helt slut:( Man vill ju kuna njuta o må bra när man är gravid...

• Annelie 76

Jag åt såna båda mina graviditeter. Vet inte om de funkade så bra men mitt illamående var hanterbart iaf.
    Funkar de för dig rekommenderar jag ändå att skaffa recept. Då får du 100 tabletter för nästan samma pengar som 10 receptfria.
    Funkar inte Postafen så tveka inte att prova receptbelagda mediciner. Det är ju ingen garanti att nån av dessa funkar heller men graviditetsillamående är inte roligt och allt som kan lindra är ju tacksamt.

• aleydis

Hjälpte inte mig, men man kan prova och annars be om lergigan Comp utskrivet

• Milleman

Jag började med postafen och visst hjälpte dem. Men man blir helt däckad. Har du problem med illamående så be läkare om Lergigan Comp (Inte bara Lergigan). De är jättebra tycker jag.
    Hoppas allt går bra!

• JennyOhlsson

Rekommenderar Beviflex Forte

Det är B vitaminer bara ...

Tar 3 om dagen och dom har hjälpt hur bra som helst..

Hittade tipset här inne på FL

INGA BIVERKNINGAR ( urinen blir lite gulare bara , man kissar ju ut det man inte behöver ) ????

• tussan

Ang lergigan comp..kan man verkligen äta de under gravilitet?? :( sökte på de på en sida http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1029

Stod att det var sån där klass 2 varning o då ska man va försiktig med medicinen då viss missbildning kan finnas stod det:(  Kollade man på postafen så vad de sån där klass 1 varning och ingen statistik på fosterskador elr annat fanns.. hm undra hur mkt man kan lita på den där sidan men de är läkare som gjort sidan o skrivit:/

• Anonym (S)

Beklagar missfallet och hoppas ni blir gravida snabbt igen!

Jag har ätit Postafen mot gravidillamåendet och visst jag sov lite bättre men kunde fortfarande inte behålla maten.
    Fick sedan Lergigan comp som tog udden av kräkningarna, men sen även vanliga lergigan som man blir trött av till kvällen. Testat seaband också som tyvärr inte hjälpte mig. 
    Men jag har hyperemesis gravidarium så äter även Primperan då jag bara gick ner i vikt.
    Men mina två läkare och BM sa att Postafen var ok att äta i tidig graviditet så du behöver inte oroa dig om du mår lika illa nästa gång.

• Milleman
    tussan skrev 2015-12-16 21:36:59 följande:

Ang lergigan comp..kan man verkligen äta de under gravilitet?? :( sökte på de på en sida http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1029

Stod att det var sån där klass 2 varning o då ska man va försiktig med medicinen då viss missbildning kan finnas stod det:(  Kollade man på postafen så vad de sån där klass 1 varning och ingen statistik på fosterskador elr annat fanns.. hm undra hur mkt man kan lita på den där sidan men de är läkare som gjort sidan o skrivit:/

Jag har svårt att tro och hoppas inte så många läkare skriver ut lergigan Comp om det skulle vara riskfyllt.
    Jag har hört några läkare som vägrar men då av anledning att de innehåller koffein för att man inte ska bli däckad som med postafen. För mycket koffein är ju inte bra men då får man ju reglera detta med kaffe och Cola.
  • Linutis

Jag tar 1 tablett postades vid varje frukost! För mig hjälper det några timmar. O jävla vad glad jag är för de. Hatar illamående

Svar på tråden Någon som äter/ätit postafen när ni var gravida?