• hoppasbli4

Yr, andfådd och hjärtklappning, PMS?

Jag har till och från senaste veckan varit yr och andfådd, det har blivit värre och värre för varje dag och idag började hjärtklappningen komma i samband med yrseln. Jag tror inte detta är ett "officiellt" graviditetssymptom men för mig har det tidigare varit det. Under två av mina graviditeter har jag mått så här från plus till födsel i princip så det har garanterat berott på graviditet i de fallen. 

De senaste dagarna har jag bara fått spökstreck på mina test, jag utgår från att de är det eftersom de går knappt att fånga på bild och de blir inte starkare. Jag tror bim är idag och testade senast igår så det verkar inte som jag är gravid. 

Det jag undrar är alltså om det jag känner är PMS symptom och ska jag då behöva stå ut med detta varje månad? :( Det påverkar mig väldigt mycket och måste sätta mig ner var 5e min så fort jag gör nåt för att jag mår så fruktansvärt dåligt!

Jag har inte fått svar under nån av mina graviditeter på vad måendet kan bero på, varken från BM eller läkare, har t.ex. inte hjälpt med järntabletter eller nåt sånt för att det ska bli bättre. 

• Svar på tråden Yr, andfådd och hjärtklappning, PMS?
  • KCL

Det är nog inte helt ovanliga symtom. Jag mår precis likadant när jag är gravid. Andfådd, puls över 100 och yr. Jag har fått frågor från andra om jag mår väl för att varit så andfådd, haha. Tror att jag blir lite likadan vid PMS också och det är nog tyvärr något jag får leva med. 

Såvida du inte försöker bli gravid så kanske något hormonellt pmedel kan lindra symtomen?

• KCL
    KCL skrev 2015-12-13 11:29:53 följande:

Det är nog inte helt ovanliga symtom. Jag mår precis likadant när jag är gravid. Andfådd, puls över 100 och yr. Jag har fått frågor från andra om jag mår väl för att varit så andfådd, haha. Tror att jag blir lite likadan vid PMS också och det är nog tyvärr något jag får leva med. 

Såvida du inte försöker bli gravid så kanske något hormonellt pmedel kan lindra symtomen?

Men jag misstänker att du försöker bli gravid med tanke på hur du skriver
  • schober

Köp två digtigala grav.tester och ta ett imorgon och ett om några dagar om ingen mens dyker upp. Omöjligt att svara på om det är PMS eller graviditet eftersom alla upplever det så olika. Hade vart skönt om det fans en punktlista med symptom som enbart betydde graviditet så att man visste på en gång haha Lycka till!

• hoppasbli4

haha det hade varit toppen ;)

nej jag förstår att ni inte kan veta om jag är gravid eller inte, det jag ville veta var om det kan vara pms men då verkar det kunna vara det. Hoppas verkligen inte det ska vara så här varje månad. Är ju skillnad om man är gravid, då får man iaf nåt bra efter allt lidande, efter pms får man bara mer lidande :P

• SecretlyMe

Det låter inte som typiska pms-symtom faktiskt. Låter som när det är något virus i kroppen och man är påväg att bli sjuk :-P Jag hade sådär en månad och var ju stensäker på graviditet, var på gymmet och orkade ingenting. Då var det förmodligen pga att jag inte ätit tillräckligt, samt att jag blev sjuk några dagar senare.

Allt är ju inte gravidsymtom, allt är inte pms-symtom. Vissa saker sker bara i kroppen av utmattning, yttre omständigheter eller pga mentala inbillningar (ex känna efter om brösten är ömma och man inbillar sig att jo, liite ömma är de allt )

Hoppas du slipper din yrsel framöver, men det låter inte som något typiskt pms-symtom. Du kan alltid rådfråga 1177 om de vet om det kan bero på någon annan obalans i kroppen, eller om du kan få en tid till läkare. Lycka till!

• hoppasbli4

fast bara för att det inte är ett typiskt pms symptom betyder det inte att det inte kan vara det. Alla kroppar funderar olika. Jag är 100% säker på att det inte är nån förkylning, då hade den brutit ut vid det här laget, dessutom känns en förkylning/sjukdom inte alls så som jag känner nu. 

• SecretlyMe

Jag gav svar på din fråga, för det var svar du ville ha. Det är ett alternativt svar som du kan göra vad du vill med. Men börjar bli tröttsamt att försöka hjälpa andra som mothugger och blir sur för att man inte skriker "gravid!!".

Bara du känner din kropp bäst, då vet du att det inte beror på förkylning. Jag kan inte ge dig några vidare svar och vill inte heller längre när man får mothugg.

Lycka till.

• hoppasbli4

Frågan var inte "är jag gravid" frågan var om det kan vara pm och efter lite googling visade det sig att det faktisktkan vara det. Den enda som inte verkar klara av att få mothugg är du.

Svar på tråden Yr, andfådd och hjärtklappning, PMS?