• cillap

    Vad ska jag leva för?

    Hej alla fina.  Jag är väldigt ung och gå fortfarande i gymnasiet, bara så ni vet eftersom det kan vara en viktig detalj i detta.

    Jag har i alla fall länge grubblat på vad fan jag lever för. Hatar verkligen alla mina vänner, de är rent av elaka eller så tycker jag helt enkelt inte om dom. Jag träffar ändå några av dom eftersom jag inte vill stå helt ensam i slutändan men jag är verkligen hellre själv. Pojkvän har jag, men han är jag inte kär i längre och det gnager i mig varje dag och veta att jag förmodligen måste göra slut med honom snart. Skolan går inte bra och jag har inga intressen. 

    Inget som driver mitt liv framåt vill säga, och visst - kalla mig negativ och otacksam men jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips för hur man kan göra livet roligare? Helst vill jag ju flytta någonstans där jag kan starta om på nytt men eftersom jag inte ens gått ut gymnasiet blir det ju inte än på ett tag. 

    Självmord är ingen utväg just nu men ser ingen mening med att leva heller. Har ni några tips?

  • Svar på tråden Vad ska jag leva för?
  • Anonym (I)

    Skaffa en hobby! Lär dig sy, börja klättra, lär dig spela golf osv, förutom att du har kul i stunden lär du även känna folk som är lika dig i sättet.

    Jobba på dina betyg så att du kommer in på högskolan. Det var den roligste tiden i mitt liv, också då jag träffade vänner som var som mig och som jag trivdes med till 100%.

    Ett annat tips är att dra iväg som aupair efter studenten, eller börja med ett jobb i norge en tid och tjäna pengar till resande. Du kommer utvecklas och hitta dig själv.

  • Anonym (Taggtråd)

    Visst låter det som en depression.
    Men man ska komma ihåg att depressioner är ett symptom, oftast i direkt anknytning med omgivningen.
    Gener kan tyvärr skapa förvirring i sinnet för den otursdrabbade, men du kan rå över nästan all genetik med utomstående faktorer.

    Vet inte, försök att hitta mer exakt VAD det är i din vardag som gör dig less.
    Är det något i folks beteenden, den allmäna inställningen i din krets.
    Kanske är omöjligt, men lyckas du hitta det som gnager sönder glädjen i dig kan du ha nytta av det resten av livet.

    Det nästan mer viktiga, om du blundar och tänker på något som gör dig glad och engagerad, som får det att brinna till, vad är det.
    En situation, ett klimat, något du gör, eller som andra gör omkring dig?
    Jag menar, hittar du något i ditt sinne som lyfter dig minsta lilla, så har du mycket att gå på där.
    Om det sen innebär att du kanske måste omstrukturera hela ditt liv, då är det ju så.
    Troligtvis värt det.

    Meninglöshets känslor kommer ofta från att man lever ett liv som är helt opassande i förhållande till den personlighet man har.

    Du är ung också, så räkna med att mycket kommer förändras bara genom att du låter tiden gå.

  • cillap

    Tack för svaren, verkligen. Ska tänka på allt ni har sagt och försöka räta upp mitt liv och ta tag i det.

Svar på tråden Vad ska jag leva för?