• Anonym (Sleepless)

Jag får inte sova...

Min man (vi har varit tillsammans länge) har börjat med en ny grej som jag inte vet hur jag ska hantera. Till saken hör att jag är enormt stressad (det är han med) och sover för lite. Nu när vi går och lägger oss har han börjat ligga och stryka mig över kroppen. I grund och botten är det mysigt men jag är en sån som absolut inte kan sova om nån tar på mig. Jag har vid ett par tillfällen fått be honom sluta, han håller på länge och när han slutar har han somnat men jag är då helt klarvaken och kan inte somna på minst en timme. Det stora problemet är ju att han känner sig avvisad (såklart) när jag ver honom sluta, men jag får panik när jag inte får sova. Låter som ett litet bekymmer men grundproblemet är ju att jag måste få sova men vill inte göra honom ledsen

• Svar på tråden Jag får inte sova...
  • glutten

Förklara precis som du gjort här: Du kan inte sova om han gör så. Du tycker om det i grund och botten, men det förstör din nattsömn. Därför måste han sluta/korta ner strykandet väsentligt. Ganska enkelt.

• Anonym (Wildrat)

Gå och lägg dig efter han somnat? Vänd dig åt andra hållet och krama en kudde så den blir som en barriär mellan er? Stoppa om honom med täcket så han inte får ut armarna? Sov på soffan?

Eller kanske prata med honom?

• Anonym (Wildrat)

Oh, jag kom på en till. Ligg och peta på honom så han inte heller kan sova.

• sextiotalist

Ibland funderar jag på hur vi människor egentligen fungerar. Vi mår dåligt av något, fysiskt eller mentalt, men vi vill inte göra den andra ledsen, därför håller vi tyst och därmed mår ännu sämre.

Om du skulle ta upp det med din sambo på ett annat sätt t.ex

"Älskling, skulle du vilja att jag mådde dåligt, inte fungerade på dagtid pga sömnbrist"
    Det självklara svaret bör ju vara nej, det vill jag inte.
    Berätta då att du inte kan somna för att du inte får sova själv, att hans önskan att ta på dig hela tiden går ut över din sömn och därmed ditt mående, så för att han ska må bra, måste du må dåligt. Fråga honom om att han vill ta på dig (ser inte det som ett behov, utan att han vill) när du försöker somna är viktigare än att du får en bra sömn.
    Dvs det gäller för honom att inse att hans önskan på mysbiten ger konsekvenser hälsomässigt för dig (sömnbrist)

• isolande

Säg: Jag kan inte sova när du gör sådär. Sluta är du snäll *ge en puss*, Godnatt älskling, sov så gott!

Rulla över på sidan bort från honom.

Hur svårt kan det vara? Obestämd

• Anonym (Snark)

Man säger till och slutar inte mänskan säger man till på skarpen. Gäller allt man stör sig på hos ens partner. Min man snarkar ibland och skulle jag inte säga till/putta på honom finge jag vissa nätter inte sova alls så självklart säger jag till! Han somnar om på två röda dessutom. Nattsömn är jätteviktigt!

• Anonym (Sleepless)

Jag har ju sagt till honom 2ggr och då att han gärna får hålla om, men låta bli att "klappa" för jag kan inte sova då. Men då blev han arg och ledsen och jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra för att få fram det på ett snällare vis än så...,

• glutten
    Anonym (Sleepless) skrev 2015-12-14 16:43:49 följande:

Jag har ju sagt till honom 2ggr och då att han gärna får hålla om, men låta bli att "klappa" för jag kan inte sova då. Men då blev han arg och ledsen och jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra för att få fram det på ett snällare vis än så...,

Det är inte du som är problemet här, det är han. EXTREMT märklig reaktion av honom. Är han sådär generellt?
  • Anonym (n)

låter som om du är hans snuttefilt så att HAN kan somna? 

• Anonym (Sleepless)

Han har onekligen svårt att ta hänsyn, så har han alltid varit men blivit mycket bättre (mer normalt) under åren. Men ibland klickar det, och jag är själv lite förvånad över reaktionen. Om jag själv skulle göra något maken skulle be mig låta bli, då skulle jag sluta bums och inte göra om det om han uttalade ett generellt ogillande. Men han kände sig avvisad och blev SUR helt enkelt

• Anonym (Snark)

Tycker inte han reaktion var riktigt normal...  Tyder på att hans behov går före dina och så ska det aldrig vara.

• Anonym (h)
    Anonym (Sleepless) skrev 2015-12-14 18:21:52 följande:

Han har onekligen svårt att ta hänsyn, så har han alltid varit men blivit mycket bättre (mer normalt) under åren. Men ibland klickar det, och jag är själv lite förvånad över reaktionen. Om jag själv skulle göra något maken skulle be mig låta bli, då skulle jag sluta bums och inte göra om det om han uttalade ett generellt ogillande. Men han kände sig avvisad och blev SUR helt enkelt

Dåså, då får han väl bli sur då, men det får inte gå ut över dig. 
    Han beter sig som en treåring som inte får som han vill. 
    Beter han sig som 3år, så behandlar du honom som så. 
    Antingen skärper han sig eller så sover han nånannanstans. 

Det du beskriver är bara bristande respekt för dig.
    Du är hans kvinna inte hans snuttefilt. 
    Det normala hade varit att han hade reagerat som du hade gjort. 
    Jag hade tagit mig en rejäl funderare på om jag ville vara tillsammans med någon som inte respekterar mig. 
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Sleepless) skrev 2015-12-14 18:21:52 följande:

Då tycker jag att du ska prova det sista jag skrev, peta på honom så inte han kan sova. När han protesterar så säg att så här är det för dig när han ligger och klappar dig (och varför? Du är väl ingen hund?). Vissa behöver handgripligen visas för att förstå.
  • Anonym (Sleepless)

Tack för era svar. Han är fortfarande arg på mig ????

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Sleepless) skrev 2015-12-15 21:50:03 följande:

Men vad är han för stolpskott? Så enda sättet för honom att bli nöjd är att du mår dåligt? Ge honom en nalle att klappa och säg till honom att skärpa sig. Om han älskar dig så låter han dig sova ifred, vill han fortsätta pilla så vet du vad han tycker eg.
  • Anonym (Snark)
    Anonym (Sleepless) skrev 2015-12-15 21:50:03 följande:
    Men herregud,vilken drummel! Han,han han-men du då?!
  • Anonym (/-)
    Anonym (Snark) skrev 2015-12-15 22:42:43 följande:

Men herregud,vilken drummel! Han,han han-men du då?!

Håller med. Känns som att detta är ett förhållande som styrs av hans humör osv.
Svar på tråden Jag får inte sova...