• Anonym (Hehe)

Hur få ut granatäppelkärnorna??

Pinsam fråga men ja

Hur får man ut alla granatäppelkärnor "normalt"?
    Är sugen på granatäpple men vågar inte få ut kärnorna för det slutar med att väggen i närheten, möblerna i närheten och hela jag blir prickig pga saften som "sprutar".  

Så lär mig, hur får man ut dem lätt?
    Jag brukar skära granatäpplet i 4 delar (som apelsin typ) och ta ut en och en..

• Svar på tråden Hur få ut granatäppelkärnorna??
  • Aniiee

Du delar på mitten, håller granatäpplet "neråt" i handen (alltså, med handen kupad, med skalet uppåt och håller med fingertopparna) och slår med en träslev eller något. Du Kommer bli kladdig om handen, men du minimerar i alla fall skvätt på väggar..... Har du en djup, vid skål skål kan du minimera kladdet ytterligare.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anonym (P)

Finns lite smarta metoder på youtube också om du söker på typ "pomegrade seed removal". De brukar jag använda mig av, även om jag aldrig lyckats lika klockrent som dem. :)

• Ann Nelly

Ta en stor skål eller bunke och fyll med vatten.
    Rulla frukten mot bänken först ordentligt (innan du delar den) så släpper kärnorna lättare.
    Dela frukten och sänk ner en halva i vattnet och kläm ur kärnorna (eller banka lite) eller gröp med sked om de sitter hårdare.
    Sen kan man gojsa runt kärnorna i vattnet, då släpper den vita hinnan runt kärnorna och flyter upp till ytan. Man kan får gojsa runt en stund för att få bort så mycket som möjligt, det är det värt för då får man så fina glänsande röda kärnor.
    Skopa bort så mycket hinnor och sånt som möjligt från ytan och häll resten i bunken i en sil och skölj bort det sista.

Jobbar du under vatten så blir det inget stänk alls.

Svar på tråden Hur få ut granatäppelkärnorna??