• Jempa77

behöver lite hjälp om svar på kub test

känner att jag skulle vilja få hjälpa av någon som är duktig på detta att bedöma om man ska vara orolig el lugn över de sannolika svar man får på detta på Kub test .

finns det anledning till oro  över dessa prov svar  anser ni   .

Jag fick så här .

ålder på mig 38 år .

CRL  63.0  mm                                          NUPP  1.45 mm

foster -1         trisomi-21           trisomi 18+13

bakgrundsrisk   1:109                 1: 160

Kominerad risk   1: 7328             1: 20000

• Svar på tråden behöver lite hjälp om svar på kub test
  • Bodrum

Är det just dessa kromosomfel du är orolig för? Eller är det missbildningar generellt? KUB gäller ju bara för dessa och då är 1:7328 respektive 1:20000 extremt bra odds. 1:100 är t ex också bra odds och där är ju risken högre än för dig. 

• 2013januari

Vad betyder bakgrundsrisk? Aldrig sett det uppställt så här jag fick alla 3 trisomier sammanställt i en sannolikhet... Alltså inte olika? Kanske skiljer sig hur det presenteras bara men just bakgrundsrisk förstår jag inte?

• Jempa77

finns ju oro även för missbildningar som man inte kan se här i dessa sannolikheter

Vid rutin ultraljudet så kan de väl se dock ännu mer  ska snart nu göra det .

är nog bara lite mamma orolig så som man kan bli ibland , typ  är allt bra där inne?

känslan om man nu ska följa den kändes ju bra vid KUB testet  . Men jag vet inte hur man ska bedöma mätningarna   .  vad är riktigt bra och vad är riktigt dåligt .  tack för svar   Glad .

• Jempa77

Vad jag förstår så är bakgrundsrisken  jag personligen  tex min vikt  , om jag röker , finns det diabetes , och ålder   ju högre ålder ju högre risk  .
     detta sammanställer dom ihop med de andra mätningarna .

kanske skiljer sig från sjukhus till sjukhus . jag tillhör Uppsala akademiska .

• Wildlings

När vi gjorde KUB testet så sa jag till att siffrorna säger mig inget. Säg bara om vi har hög eller låg sannolikhet. Vi hade låg. Det räckte för mig.

• 2013januari

Men sa dom inget till dig? Om det motsvarade hög eller låg? För går man på de värdena som står vid bakgrundsrisk så är det väl hög risk? Rätta mig ni andra om jag har fel men vid 1:200 eller högre risk dvs 1:200 > så går man vidare med andra tester om man vill? Men på den andra raden är ju dina siffror utom allt vad hög risk heter så därför förstår jag inte hur det ska utläsas?

• Jempa77

Nej  , barnmorskan sa ingenting om värderna annat än att de såg bra ut  .och något erbjudande om vidare prover erbjöds inte mig .

Jag håller med att det som jag själv inte kan bedöma är just  bakgrundsrisken    1:200  och 1:160

Kan jag vara lugn ?.

• HG79

Om jag minns rätt är det som så att bakgrundsrisken är den som gäller innan man gör mätningarna på fostret samt blodprov etc. Tex hög ålder ger hög risk. Så innan mätningarna var risken för trisomi 1 på 109 resp 160 för dig. Men efter att mätningarna är gjorda är sedan riskerna 1 på 7328 resp 20000, vilket ju är extremt liten risk. Jag tror du kan vara alldeles lugn! Jag var 35 år när jag gjorde KUB och bara åldern gav 1:250 i risk. Efter testet fick vi siffran 1:5000 och att allt såg bra ut. I mars i år kom en alldeles perfekt fin liten kille. :) Lycka till med din graviditet och njut på!

• 2013januari
    Jempa77 skrev 2015-12-14 22:24:54 följande:

Nej  , barnmorskan sa ingenting om värderna annat än att de såg bra ut  .och något erbjudande om vidare prover erbjöds inte mig .

Jag håller med att det som jag själv inte kan bedöma är just  bakgrundsrisken    1:200  och 1:160

Kan jag vara lugn ?.

Låter mkt troligt som personen nedan skriver. Så lita på det och att barnmorskan sagt ifrån om det skulle va så att bakgrundsrisken var din risk...
  • Jempa77

Tack så mycket för  era svar  .Då förstår jag mätningen bättre .
    känns bra .   Glad

Svar på tråden behöver lite hjälp om svar på kub test