• Goodwillhunt

Viktig information för alla!

Folk drömmer om att bli rika samt göra det som är bäst i livet, man ska jämt underprioritera familjen eller underprioritera saker för att hinna jobba eller göra det man planerat göra för att uppnå sina mål. Man ser oftast upp till målen för mycket och drömmer om att nå dem. Man tänker hela tiden om att nå målen oavsett kostnaden nästan.

Såhär ligger det till, i själva verket så vill man nå målen för att det är bortom fingrarna. Tänk dig om du levde som död där inget existerade i många år, du skulle drömma så mycket om att få leva idag och stå i kön i kassan och säga hej till kassörskan! Du skulle gjort så mycket för att kunna gå ute och känna vädret! Du skulle göra allt för att kunna uppskatta tiden du lever i nu! 

Ibland vi behöver påminna oss själva det vi går miste om för att göra oss själva mer medvetna så vi kan leva till max genom att ge oss bättre tips på valmöjligheter! 

• Svar på tråden Viktig information för alla!
  • Individ53467

Sant.

Så lätt att glömma det man har, att inte se det som finns, att ständigt leva med sina tankar lindade kring en potentiell framtid (eller en dåtid som inte gav det man önskade).

Ett stort problem är att detta fenomen är inbakat i samhället, som en underliggande agenda i allt.
    Du ska inte kunna sätta sig ner i nuet och njuta, nöjd över det fina som finns i ditt liv.
    Det är ej en konstruktiv inställning sett ur samhällets perspektiv.
    Tanken bakom allt är en konstant jakt efter pengar, berömmelse, materialistiska ting, spendera och generera, allt i kapitalismens namn.

Tror många känner oro i sin själ som hänger ihop med det du beskriver, bara att samhällets riktlinjer är för svåra att vika av ifrån.

Så är nog inte direkt människan själv som driver på med tankar bakom det levnads sätt som du nämner i första stycket, hon är så illa tvungen bara pga. de påtryckningar som finns.

Personligen reflekterar jag varje dag över nuets alla "mirakel" och vilken lycka det egentligen är att få uppleva livet.
    Ter sig dock omöjligt att få tankarna att stanna där.
    För mycket stressande, ytlig skit som gömmer sig bakom varje hörn så jag dras alltid med igen, nästan omedvetandes.

Sorgligt, för jag mår så bra när jag är där, i nuet liksom.

• Personlig Utveckling Nu

Verkligen... Det är lätt att fastna i ett tillstånd då man alltid strävar efter mer mer mer mer mer mer mer mer mer, och aldrig når fram. Det är lätt att ta saker och ting för givet, såsom det du skrev om något som så trivialt som kontakten med kassörskan på ICA.

Det ironiska är att mycket av det vi söker nog redan finns inom oss, hur klyschigt det än låter. 

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • Leva

Håller med till fullo att det är viktigt att finnas i nuet. Att uppskatta det man har och vara glad för det lilla. Men jag vill också säga att utan drömmar är nuet också ganska tomt. Det kan vara drömmen om att bli bättre på sin hobby, lyckas i karriären, se någon stad, läsa en bok, äga en viss bil, designa en bostad, skapa en odling, skaffa familj, förädla en möbel etc etc.

Jag lever med en sambo som till fullo njuter av nuet men som tänker väldigt begränsat på framtiden och utan försök att ha drömmar. Som dagligen möter motgångar för att hen inte har planerat eller har kontroll. Som också skapar mycket problem, oro och osäkerhet för min del.

För mig ser jag det som att planering, drömmar skapar frihet. Att planera ger helt enkelt mer frihet och större möjlighet till att leva i nuet. Sedan tror jag att för mycket planering, krav eller drömmar skapar stress och oro. Som med allt annat i naturen: "Lagom är bäst". Sedan är good enough olika för olika personer. Det viktiga är att hitta vad som passar dig, och din familj bäst.

Acceptera att vi har olika drivkrafter i livet, försök inte vara någon annan eller gör det den vill så tror jag att man mår generellt bra.

Svar på tråden Viktig information för alla!