Conan skrev 2015-12-15 12:26:55 följande:
Kemi och fysik är två ämnen. Betyg kommer att sättas i båda. Vad betygen blir får ni se men förhoppningsvis har läraren kommunicerat resultat/progression men ert barn och er så ni har en ganska bra bild.
ETT prov utgör inte tillräckligt underlag för betyg. Ett A på ett prov betyder inte att eleven uppnår kunskapskraven för betyget A. Liksom ett F på ett prov inte automatiskt betyder att eleven är underkänd.
Jag har för mig att de ger så kallade "block betyg" i den åldern i samhällsorienterande ämnen (SO - religion, samhällsvetenskap etc) och samma i naturorienterande ämnen (NO - fysik, biologi, kemi etc). Det innebär att man får ett NO betyg, även fast fysik och kemi är olika ämnen.
Vidare gick jag efter det gamla betygssystemet (IG, G, VG, MVG) och inte ABC, men jag var den sista årskullen som gick efter det gamla, och har för mig att enligt ABC systemet så är man inte bättre än sitt sämsta betyg. Så, har man fått A, A, A, A, A, A, A, och får ett C, då är man inte bättre än C:et man fått i det ämnet. Nu var detta dock vad en lärare sa till mig på gymnasieskolan, så jag har ingen större koll på hur det ligger till på mellanstadiet.