• Anonym (Undrar)

Betygsfråga år 6

Mitt barn går i sexan och ska snart få sina första betyg.
    I NO har de haft ett prov, handlade bade om kemi och fysik. På kemidelen fick hn A och på fysikdelen E.
    Vad blir betyget? Får inget svar från barnets lärare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-15 15:34
    Skolan sätter ett betyg i NO.
    Var otydlig angående höstens resultat. Under hösten har barnet genomgående arbetat bra i kemi , men dåligt i fysik.

• Svar på tråden Betygsfråga år 6
  • Anonym (.)

Betyget baseras ju inte på två prov, så hur ska vi kunna veta det?

• Anonym (!)

Du behöver läsa på betygssystemet.

Ett prov kan inte vara grunden för ett helt betyg.

En annan fråga som du bör fråga skolan. Sätter de enskilda kemi och fysik betyg eller sätts ett no betyg.

• Conan

Kemi och fysik är två ämnen. Betyg kommer att sättas i båda. Vad betygen blir får ni se men förhoppningsvis har läraren kommunicerat resultat/progression men ert barn och er så ni har en ganska bra bild.

ETT prov utgör inte tillräckligt underlag för betyg. Ett A på ett prov betyder inte att eleven uppnår kunskapskraven för betyget A. Liksom ett F på ett prov inte automatiskt betyder att eleven är underkänd.

• fjanten
    Conan skrev 2015-12-15 12:26:55 följande:

Kemi och fysik är två ämnen. Betyg kommer att sättas i båda. Vad betygen blir får ni se men förhoppningsvis har läraren kommunicerat resultat/progression men ert barn och er så ni har en ganska bra bild.

ETT prov utgör inte tillräckligt underlag för betyg. Ett A på ett prov betyder inte att eleven uppnår kunskapskraven för betyget A. Liksom ett F på ett prov inte automatiskt betyder att eleven är underkänd.

Jag har för mig att de ger så kallade "block betyg" i den åldern i samhällsorienterande ämnen (SO - religion, samhällsvetenskap etc) och samma i naturorienterande ämnen (NO - fysik, biologi, kemi etc). Det innebär att man får ett NO betyg, även fast fysik och kemi är olika ämnen.

Vidare gick jag efter det gamla betygssystemet (IG, G, VG, MVG) och inte ABC, men jag var den sista årskullen som gick efter det gamla, och har för mig att enligt ABC systemet så är man inte bättre än sitt sämsta betyg. Så, har man fått A, A, A, A, A, A, A, och får ett C, då är man inte bättre än C:et man fått i det ämnet. Nu var detta dock vad en lärare sa till mig på gymnasieskolan, så jag har ingen större koll på hur det ligger till på mellanstadiet.
  • Conan

När jag satte betygen i åk 6 alldeles nyss satte jag dem i historia, religion, geografi och samhällskunskap så nej - blockbetyg ges inte i åk 6.

• emgen

Kolla filmen den förklarar rätt så bra hur man sätter betygen.
  • fjanten
    Conan skrev 2015-12-15 12:35:38 följande:

När jag satte betygen i åk 6 alldeles nyss satte jag dem i historia, religion, geografi och samhällskunskap så nej - blockbetyg ges inte i åk 6.

Okej tack för informationen! Är det likadant i högstadiet numera i så fall?
  • fjanten

"Om undervisningen i SO- eller NO-ämnen skett ämnesövergripande får rektorn besluta att det ska sättas ett sammanfattande betyg för ämnesgruppen ("blockbetyg") i årskurs 6."

www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/fragor-och-svar-om-betyg/kursplan-undervisning-och-timplan-1.173898

Det finns alltså möjlighet att det kommer sättas blockbetyg i TS barns skola, men det kan lika gärna vara enskilda betyg i varje ämne (i SO och NO).

• Anonym (!)

Precis som någon skrev ovan i åk sex kan man sätta blockbetyg om undervisningen vart ämnesövergripande.

• Personlig Utveckling Nu

Beror nog på läraren... 

Om jag inte har hel fel resulterar ett E+A --> D (om läraren nitiskt följer betygsmallen).

Men vissa lärare brukar, i min erfarenhet, lägga mer tyngd på elevens allmänna förbättring, och därmed se mellan fingrarna - eller snarare se mellan mallarna. Dvs. att betyget, i det fallet, kan bli högre än D. Cool

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
Svar på tråden Betygsfråga år 6