• metalda

Samlingspresent till 1-åring

Min son fyller snart 1 år, och jag vill ge honom någonting att 'samla' på, något som jag kan ge honom varje födelsedag tills han flyttar hemifrån t.ex. Jag själv fick silverskedar när jag var liten, och det har varit en liten tradition inom min familj. Jag känner dock inte att det är precis vad jag är ute efter.

Jag har funderat kring silverskedar, fina glas/muggar, smycken. Jag vill gärna att det ska vara något som kan komma att användas när han är stor, men även kan vara en fin samling. Han har redan ett månadssparande, så att sätta in en extra peng vid födelsedagen känns som det sista alternativet.

Behöver verkligen tips! Har googlat ihjäl mig känns det som, men ändå inte blivit nå klokare.

• Svar på tråden Samlingspresent till 1-åring
  • aleydis

Muminmuggar från ittala om man gillar dem? Man kan köpa till matchande assietter eller nåt sånt

• aleydis

Eller en boksamling, tex Astrid Lindgren böcker som man kan läsa när man blir äldre.

• Snuttispluttis

Vad som passar beror ju lite på hur du vill att han ska ha nytta av samlingen som vuxen. Ska det vara sånt som han själv kan använda till sina barn eller kanske nåt som är värdefullt rent monetärt? Och sen också vad du har för intressen och kanske hoppas att han ska få intresse av. Förslag: Sällsynta mynt/frimärken, tavlor, bokserier/filmserier, prydnadgrejer (ex. porslinsfigursamling, modeller av bilar), besticksamling (inte bara skedar då), samlingar av föremål i silver, tenn, koppar eller annat material. Eller om du går för leksaker. Tågbana, Brioleksaker, Lego, dockhus eller nåt annat som håller länge. Där är ju trä- och legoleksaker typ oförstörbara :p

• Snuttispluttis

Åh, eller nåt som passar att han får en av när han fyller ett, två stycken när han fyller två osv. Det ska jag försöka få till med min när det är dags :D

• metalda

Tack för bra förslag!

Helst vill jag att det ska vara något som han har nytta av, eller tycker om, när han blir vuxen. Det behöver inte nödvändigtvis vara något som han sedan ger vidare i arv, om han inte önskar så. Jag försöker tänka ut vad jag själv skulle uppskatta att ha haft som en samling, men det är ju så svårt att ens föreställa sig vad han kommer att uppskatta om 20 år.

Och det sista förslaget -med antal paket/år, lät spännande! Frågan då är bara vad, som inte kommer bli allt för dyrt att ge typ 18 stycken av? Haha :)

Jag är dessutom ute i sista sekund, så jag måste fixa något nu! Har dock funderat på detta under hela hösten.

• Snuttispluttis

Om man kör smycken kan det ju bli typ fler pärlor/diamanter/ädelstenar per år. Fast kanske inte så kul till en kille :/ Nu har jag en dotter, men jag tänker ev. ge en berlockarmbandskedja som hon får en ny berlock till varje år. Eller halsband.

Kul men lite jobbig grej kan vara att göra lika många tårtor som år han fyller. Fast det blir mindre och mindre till storleken då :)

Man kan ju också göra en mer upplevelse/aktivitetsgrej varje år som man fotar så det blir ett jättestort bildkollage av sen till 18 årsdagen.

Om/när jag får en son tänker nog jag köra på sånna fina miniatyrer av bilmodeller. Blir fina att ha som prydnadssaker i hans rum också, även om de inte får lekas med.

Lycka till med att hitta på nåt och skriv gärna vad det blev sen :)

• Stårschan

Hm. Min åsikt kring den typen av presenter är att de är betydligt roligare att ge än att få. (Tänk åttaåringens besvikna "Åååh - årets tråkiga paket med en jäkla ful tallrik från mamma. Måste jag öppna det?") Du säger ju själv TS att du inte var så himla nöjd med dina skedar. Det är vanskligt att samla på saker åt någon som han förväntas gilla när han flyttar hemifrån. Det är rena lotteriet, och risken är stor att det bara blir pengar i sjön för något som i värsta fall hamnar i en byrålåda resten av livet.

Svar på tråden Samlingspresent till 1-åring