• chula

Mamma är alkoholist

Hej!

Jag är 30 år och har en mamma som är smyg-alkis . Hade jag varit ensam i den här situationen hade jag klippt bandet med henne, men problemet är att jag har en lillebror som är tonåring och bor hemma med henne.

Min mormor och morfar drack och min morbror dricker. Nu dricker mamma sen en tid tillbaka.

Hon har ett jobb som hon sköter men min lillebror berättar att hon dricker varje dag. Hon brygger vin hemma i tunnor och gömmer i garderoben. Hon ringer folk full mitt i veckan.

Min lillebror har hällt ut tunnorna då bryter helvetet lös därhemma. Jag och mina andra bröder har konfronterat henne och även vi hällt ut hennes vin. Det är som att prata med en vägg.

Min lillebror mår skit, jag mår skit och jag vet inte längre vad jag ska göra? Jag kontaktade hennes 2 väninnor men de verkar stå mer på hennes sida.

Jag orkar inte detta och är rädd att det ska förstöra min brors liv lika mycket som det förstört mitt .

• Svar på tråden Mamma är alkoholist
  • Personlig Utveckling Nu

Har också levt med en alkoholist, så jag förstår din sits. 

Om jag vore du skulle jag försöka prata med mamma och försöka få henne att inse vad hon har att "vinna" på att lägga vinet åt sidan, möjligen genom att få henne att inse var hon har att förlora om hon inte gör det. I slutändan, likt all förändring, måste hon själv vilja göra en förändring för att något hållbart ska ske.

Stort lycka till. Styrkekramar Hjärta

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • Aniiee

om du har plats och råd så låt lillebror flytta in hos dig så läge. Prata med soc om du vill, så kanske de kan hjälpa din mamma, men hon är inte ditt bord. Vill hon supa så låt henne, men rädda lillebror.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • chula

Vad är det exakt som händer om jag ringer socialen? Jag menar hur processen går till och vad dom gör? :/

• Anonym (....)
    chula skrev 2015-12-16 16:16:32 följande:

Vad är det exakt som händer om jag ringer socialen? Jag menar hur processen går till och vad dom gör? :/

Dom tar ungen och placerar honom i en okänd familj LÅNGT ifrån skola, kompisar m.m.

Så nej, kontakta INTE socialen - inget blir bättre av det. Tvärtom och det kan jag garantera! Din bror skulle avsky DIG för all framtid!
  • chula

Gör dom verkligen det när han fyller 18 år nästa år? Är dom inte skyldiga att försöka hjälpa mamma först på något sätt? Göra en utredning liksom?

• Anonym (....)
    chula skrev 2015-12-16 16:42:19 följande:

Gör dom verkligen det när han fyller 18 år nästa år? Är dom inte skyldiga att försöka hjälpa mamma först på något sätt? Göra en utredning liksom?

De kan erbjuda mamman hjälp, men eftersom hon inte verkar vilja sluta så finns det inget som någon kan göra. Det är helt frivilligt att dricka för mycket alkohol.

Är han så pass gammal borde han flytta hemifrån istället.
Svar på tråden Mamma är alkoholist