• Fighter57

Las-dagar

Hej! Tänkte kolla om nån har koll på las-dagar? Kom och tänka på en sak som hände på mitt jobb för nåt år sen. Efter ett år har man ju företrädesrätt till vikariat. Och efter 720 dagar rätt till fast tjänst. För ett år sen var jag inlasad till företrädesrätt till vikariat. Vid det tillfället så sökte dom en fast tjänst till mitt iobb som jag och ett par vikarier till sökte som också hade företrädesrätt till vikariat. Ändå anställde chefen en som inte hade kommit upp i ett års las-dagar och inte hade jobbat där innan. Får man göra så? Är det okej för att man har lagt ut en tjänst på platsbanken då eller? Tacksam för svar. Satt och funderade lite på detta.

• Svar på tråden Las-dagar
  • Gladskit

Nej om man ska följa lagar och avtal så får man inte göra så.
    Har arbetsgivaren en tidsbegränsad anställning eller ett vikariat som vid tidpunkten beräknas bli längre än 14 dagar så ska man gå till företrädeslistan i första hand.

Säg att du söker en undersköterska.
    Du har tre personer på las-listan som har tjänat in företräde och som åberopat detta. Då ska tjänsten i tur och ordning erbjudas dessa, den med flesta lasdagar först. Tackar ettan och tvåan nej så erbjuds trean. Tackar denna person nej kan man gå utanför kretsen och rekrytera.

Det är alltså inte ok att förlänga en vikarie som man redan har inne bara för att "man tycker att den funkar så bra". Man måste kolla laslistan.
    Det är heller inte ok att ta in en helt ny person. Man måste kolla laslistan.

När man anställer någon från laslistan så ska man tänka som så att personen ska uppfylla de krav som man normalt ställt i en rekryteringssituation.
    Så om det är en undersköterska med kompetens inom demens man söker, och alla på laslistan saknar detta, kan man ha rätt att gå utanför listan och rekrytera.

Det kan också vara så att man har en vikarie inne som har skaffat sig särskild kunskap och kompetens kring en särskild klient/brukare. Och som fått bra kontakt. I det fallet kan man ha rätt att välja den personen och ge den ett förlängt vikariat, jämfört med att gå efter laslistan. Vanligt inom boendestöd exempelvis. Men då måste man när man gör den här anställningen dokumentera precis hur man tänkt, och verkligen kunna styrka att den specifika kompetens som den här individen har är så pass viktig. Så att man kan uppvisa exakt hur förfarandet har sett ut om man får frågor. För ibland är det helt enkelt så att det inte är önskvärt att blanda in en helt ny personal på ett kortare vikariat utan att man då får bättre kontinuitet genom att förlänga en person som redan lärt känna verksamheten.

• Fighter57

Okej tack för svar! Kom bara och tänka på att.. Men det är väl inget man kan göra åt nu eller ska man gå till facket och prata?

• Gladskit
    Fighter57 skrev 2015-12-20 21:12:12 följande:

Okej tack för svar! Kom bara och tänka på att.. Men det är väl inget man kan göra åt nu eller ska man gå till facket och prata?

Man kan alltid tala med sitt fack. Har en arbetsgivare brutit mot kollektivavtal och /eller lagar så kan det vara skäl för facket att kräva skadestånd från arbetsgivaren. Det kanske inte kommer att gagna dig personligen ekonomiskt eller så att du får den tjänst du eventuellt skulle ha haft (om det var länge sen) men om facket anser att arbetsgivaren har begått avtalsbrott så kan det bli förhandling kring det.
  • Stigen67

Hej jag har jobbat sen 1992 va fast anställd tills jag sa upp min anställning 2012 .börja på nytt arbete trivdes ej söktec tillbaka 2012.jag har 5 års las år .blev erbjuden vakant plats varannan helg .jag sa ja.men varför inte erbjuda heltid ????????????????????????????????

• AnnaPaulita
    Stigen67 skrev 2017-10-16 23:43:46 följande:

Hej jag har jobbat sen 1992 va fast anställd tills jag sa upp min anställning 2012 .börja på nytt arbete trivdes ej söktec tillbaka 2012.jag har 5 års las år .blev erbjuden vakant plats varannan helg .jag sa ja.men varför inte erbjuda heltid ????????????????????????????????

Fanns det någon heltid att erbjuda?
Svar på tråden Las-dagar