• tussan

Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?

Som rubriken lyder, kan man färga håret under graviditeten? Har läst på olila sidor att det ska inte vara någon fara för fostret men de kan finnas risker men vad lixom....någon som färgat håret under graviditeten? Hur blev det?

• Svar på tråden Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?
  • Anonym (Det är lugnt)

Jag färgade mitt hår en gång under min graviditet och det gick hur bra somhelst. Viktigt är att du inte andas in "ångorna" av färgen och vädrar när du färgar. Själva kemikalierna går in genom hårbotten men inom EU finns inte för farliga ämnen. Kan till och med vara värre att tvätta håret med visst schampoo än att färga.

• Anonym (Det är lugnt)

Se över produkter som du använder varje dag som lotion, balsam osv för ämne istället..

• Onormalin160

Jag har färgat massor med gånger, både hemma och hos frisör. Gått hur bra som helst!

• barajag01

Jag gjorde det i dec förra året. Hade då 3 veckor kvar till bf. Gick bra, vädrade mkt (bebisen mår toppen haha ;))

• barajag01
    barajag01 skrev 2015-12-15 21:40:20 följande:

Jag gjorde det i dec förra året. Hade då 3 veckor kvar till bf. Gick bra, vädrade mkt (bebisen mår toppen haha ;))

Det blev bra glömde jag skriva!
  • tussan

Tack för era svar :) ja då verkar det vara lugnt då=) Satt o googlade lie tidigare idag o hittade då detta http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/h%C3%B6ga-kemikaliehalter-efter-h%C3%A5rf%C3%A4rgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

Man blir ju så uppskrämd av allt man läser...vad man år o inte får göra egentligen:S Jag o sambon planerade o skaffa barn ör ett halvår sen ca och blev gravid direkt.. i vecka 9 fick jag missfall och blev skrapad...hade då färgat håret en gång under den tiden jag va gravid,började fundera på om hårfärgningen kunde gjort missfallet..iaf efter jag läst de där jag hittade nu på kalal fakta om hårfärg:(  usch så nojig..  vi har nu planerat o gö ett nytt fösök me o skaffa barn så ja hoppas det tar sig denna gång o inte slutar i missfall :/

• Anonym (Frissan)

Hej!

Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle vara farligt att färga håret under graviditet! Det som är störst risk, om än liten, är om man bleker eller ljusfärgar håret med gravidhormoner i kroppen och då att det känns extra mycket, att man blir känslig alltså. I sällsynta fall kan färgen bli lite annorlunda, men jag har aldrig varit med om det. En tanke, om frisörer föder lika många friska barn och får missfall lika ofta eller sällan som andra yrkesgrupper så lär inte gravida som exponeras för hårfärg ett par gånger under en graviditet få sjuka barn eller orsaka missfall.

/ Frissan

• Pentra

Ovanstående länkad artikel i tråden är absolut att ta på allvar. Är det någon gång man INTE skall färga håret så är det när man är gravid och när man ammar. Detta eftersom växande barn är betydligt mer känsliga för gifter än vuxna. Kemikalierna i hårfärgen är skadliga går rakt in i hjärnan och sedan vidare ut i kroppen. Ett växande barn kommer alltid att födas friskare om mamman väljer att inte färga sitt hår. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• tussan

Efter missfallet jag fick så började jag fundera på om det va min hårfärgning som kanske kunde orsakat de specielt efter jag läste den där artikeln...

jag levde så sund ja kunde men ja färgade håret....o  kanske va dumt usch ja vet inte man blev bra nojjig efter man läste denna artikel. Vad tror ni andra om den artikeln? :/

• MsFry

Min läkare rekommenderade mig att inte färga håret under graviditeten just för att det saknas forskning på området.

Jag har inte varit speciellt nojig under graviditeten men det valde jag faktiskt att ta till mig.

Svar på tråden Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?