• Anonym (V. 27)

Lergigan mot ångest / sömnproblem - gravid

Har lergigan mite (5 mg) och lergigan comp (10 mg) hemma som jag egentligen fick utskrivet mot illamående (som blev helt outhärdligt när jag åt penicillin mot en urinvägsinfektion). Nu är jag i v. 27 och mår inte illa längre men jag tar dom ibland om jag har ångest eller har svårt att sova. Och så tog jag dom när jag blev väldigt allergisk mot min dotters hamster (som vi har gett bort nu).

Undrar om jag kan fortsätta ta lergigan vid behov mot ångest eller om det är dåligt på nått sätt när man är gravid ? Det ska ju inte vara det , men jag tar Adalat och Bricanyl varje dag också (mot sammandragningar) också så tänkte om det blir för mkt mediciner? Eller det kanske inte funkar så..

Och är det lätt att få fler utskrivna när de tar slut?

Innan jag blev gravid tog jag sertralin (anti depp) och Atarax vid behov mot ångest. Bm pratade om att jag kanske skulle börja med sertralin igen men om det går så undviker jag det helst nu när jag är gravid .. Då känns ju lergigan bättre.

• Svar på tråden Lergigan mot ångest / sömnproblem - gravid
  • Anonym (Ok)

Enligt min läkare (överläkare inom psykiatrin) kan man äta ganska mycket lergigan innan man kommer upp i doser som ej är utredda och konstaterat ofarliga för foster. Min läkare menar på att jag kunde äta åtminstone 10 st 25 mg lergigan per dygn om jag behövde under graviditeten. Hoppas detta hjälpte dig lite!

• Anonym (V. 27)
    Anonym (Ok) skrev 2015-12-17 02:29:36 följande:

Enligt min läkare (överläkare inom psykiatrin) kan man äta ganska mycket lergigan innan man kommer upp i doser som ej är utredda och konstaterat ofarliga för foster. Min läkare menar på att jag kunde äta åtminstone 10 st 25 mg lergigan per dygn om jag behövde under graviditeten. Hoppas detta hjälpte dig lite!

Tack för svaret :)

Verkar som det är lugnt då :)
Svar på tråden Lergigan mot ångest / sömnproblem - gravid