Bäddning i vagnen?
Hej!
Jag väntar mitt första barn som är beräknat den 28/2. Hur ska man tänka med bäddning i vagnen? Täcke/filtar? Åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Kan verkligen behöva lite hjälp här, hur har ni tänkt? :)
Hej!
Jag väntar mitt första barn som är beräknat den 28/2. Hur ska man tänka med bäddning i vagnen? Täcke/filtar? Åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Kan verkligen behöva lite hjälp här, hur har ni tänkt? :)
Jag har bf i januari och tänkte köra med åkpåse, har en fodrad fleceeoverall till bebisen samt vantar och mössa. Då det ser ut att bli en mild vinter så tror jag det räcker, är det många plus ute som det är vissa dagar så räcker det nog med åkpåsen och en tjockare tröja över kläderna, mössa och vantar på bebisen. Själva liggkorgen är ju oftast inte öppen utan ganska bra skyddad mot vind också :) bor i Södermanland och här har vi inte något direkt vinterväder än..
Hej!
Jag bäddade alltid med fårskinn i vagnen på vintern så att inte barnet (oavsett ålder) skulle bli kallt om ryggen. Vad man sedan bäddar med ovanpå är lätt att variera efter väder. En del föredrar mycket kläder och mindre täcke, andra gör tvärtom. Ska man mycket ut och in med vagnen är det mer praktiskt att inte ha så varma kläder på barnet, utan mer reglera med åkpåse/filt som är lätt att vika åt sidan när man kommer in i värmen.
Jag tyckte också att det där var svårt innan bebis kom. Han föddes 14/10 och har visat sig vara väldigt varm av sig. Vi bor i Östergötland, så vi har inte heller direkt kallt här. När vi går ut så har han sina vanliga kläder, en dubbelvikt filt, mössa och vantar. Under honom har vi fårfäll och babynest. När det har varit ett gäng minusgrader så har han även haft overall på sig.
Dock avskyr han att ha mössa, så om det har varit 6-7 grader och han har gnällt om det så har mössan åkt av.
Jag tycker att du kan köpa fårfäll och mysiga filtar innan du känner ditt barn, en åkpåse är ändå rätt dyr ifall man inte använder den.
Något ordentligt i botten, typ sittdyna, filtar eller lammskinn, overall, mössa och sedan filtar efter behov. Skulle det bli kallare kommer åkpåsen fram men än så länge är min dotter nästan för varm i overall och med filt.
Tack för svar :) ska fortsätta grubbla lite så får vi se hur vi gör. Det är mycket nytt att lära sig :)
Vi har haft en tunn overall med ett fleecelager och en fluffig tröja över bodyn och byxorna samt filt när det var ca 10 grader ute. Sedan när det sjönk tog vi fram en fodrad fleeceoverall. Nu har den tjocka fleeceoverallen blivit för liten, så nu har vi haft den tunna overallen utan jacka med åkpåse då det varit runt nollan och under. Vi har en tjockare fleeceoverall med bältesuttag, men den fungerar ju inte i selen. Jag får ofta bära honom tills han somnar, om han inte är tillräckligt trött, dessutom är den snart för liten även om den är i 68 ... Frågan är om de ärvda fleeceoverallerna i samma storlek snart passar .... han är 60 cm lång nu vid 2 månader.
Min rekommendation är att ha flera filtar, då ditt barn föds så sent på vintersäsongen. Jag köpte täcke till min dotter född vid nyår, men det växlade så fort mellan riktigt kallt och varmt, så täcket hade vi ingen nytta av mer än i spjälsängen när hon blev 1-2 år.