• Anonym (det blir värre)

Agorafobi. Någon annan? :'(

Jag har länge trott att alla mina "knepigheter" härstammar från min uppväxt av grav psykisk misshandel men efter att vårt barn dog så har alla symptom escalerat. Jag sitter här i lägenheten och har ångest över att jag är själv och vågar inte riktigt gå ut. När jag igår kom in på en sida om agorafobi och ser att vartenda symptom stämmer så blir jag så ledsen och arg över att jag inte förstått fören nu. 

Vill gärna ha kontakt med någon annan som har det nu och även sådana som blivit botade. De trådar jag hittade här var så gamla så jag tänkte göra en ny.

Tacksam för sällskap :'(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-18 13:35
    Titta gärna på denna videon. Beskriver det perfekt

• Svar på tråden Agorafobi. Någon annan? :'(
  • Anonym (inte ensam)

Du är inte ensam. Jag började ta anti-depp (paroxetin ) och blev helt fri från alla fobier. För mig var det en mirakel-kur!

• Anonym (personlig erfarenhet av ptsd)

Hej
    detta är en gissning, men jag tror att du har drabbats av traumatisk sorg. Om du dessutom har blivit utsatt för hemska saker från din barndom, så gissar jag att du möjligtvis har ptsd också. Ptsd brukar överskuggas av andra saker och vården i sverige är ganska dålig på att känna till, upptäcka och behandla ptsd. 
    Ptsd kan överskuggas av bland annat: ångest, fobier, personlighetsstörningar, panikångest osv.

Emdr är en mycket bra metod att behandla detta med.

Ta hand om dig

Anonym (personlig erfarenhet av ptsd) skrev 2015-12-18 09:20:20 följande:

Hej
    detta är en gissning, men jag tror att du har drabbats av traumatisk sorg. Om du dessutom har blivit utsatt för hemska saker från din barndom, så gissar jag att du möjligtvis har ptsd också. Ptsd brukar överskuggas av andra saker och vården i sverige är ganska dålig på att känna till, upptäcka och behandla ptsd. 
    Ptsd kan överskuggas av bland annat: ångest, fobier, personlighetsstörningar, panikångest osv.

Emdr är en mycket bra metod att behandla detta med.

Ta hand om dig

Tack och du har helt rätt. Har ptsd också. Har fått kbt för det men agorafobin har jag haft med mig sedan barndomen. Jag hade en psykiskt misshandlande ensamstående mamma och agorafobi på det. Rädd för att vara hemma men rädd för att gå ut. Tragikomiskt egentligen :-/
    Anonym (inte ensam) skrev 2015-12-17 21:18:00 följande:

Du är inte ensam. Jag började ta anti-depp (paroxetin ) och blev helt fri från alla fobier. För mig var det en mirakel-kur!

Jag har inte provat paroxetin. Mitt problem är att jag är överkänslig mot alla former av mediciner, till och med penicilin, har provat flera stycken och jag mår så dåligt i kroppen att jag vill ta livet av mig :-/ Äter du dem fortfarande eller var det under en kort period?
  • Anonym (personlig erfarenhet av ptsd)

Jag har själv haft väldigt svåra problem av ptsd och har fortfarande problem, men de har krympt avsevärt. Tack, vare emdr och Rosenbehandling, samt psycho education (lära sig om sitt psyke typ)
    Jag brukar rekommendera att läsa en bok av Pete Walker som heter Complex ptsd from surviving to thriving för att förstå sig själv bättre. Finns att köpa på amazon.co.uk

Jag tänker på din agorafobi och Pete Walkers bok. I den berättar han att han tror att all agorafobi inte nödvändigtvis är för att man är rädd för öppna utrymmen, utan för människorna som finns där. Det är människor som har skadat dig och med det kommer det att din kropp reagerar med rädsla kanske bara du ser någon annan som du inte vet hur de ska bete sig, tex. Att du blir triggad alltså, för det okända eller människor i allmänhet. 

Jag personligen tror, efter hur det varit för mig, att du behöver öka på ditt "window of tolerance" för att klara av detta. Emdr och Rosen har funkat för mig.

Något som är av absolut största vikt att krympa sin inre kritiker. Det står hur man gör i Petes bok. Går även att läsa allmänt om det på nätet också, säkert.

Det går att bli friare från ditt dåliga mående. Jag hejar på dig!

Anonym (personlig erfarenhet av ptsd) skrev 2015-12-18 11:44:22 följande:

Jag har själv haft väldigt svåra problem av ptsd och har fortfarande problem, men de har krympt avsevärt. Tack, vare emdr och Rosenbehandling, samt psycho education (lära sig om sitt psyke typ)
    Jag brukar rekommendera att läsa en bok av Pete Walker som heter Complex ptsd from surviving to thriving för att förstå sig själv bättre. Finns att köpa på amazon.co.uk

Jag tänker på din agorafobi och Pete Walkers bok. I den berättar han att han tror att all agorafobi inte nödvändigtvis är för att man är rädd för öppna utrymmen, utan för människorna som finns där. Det är människor som har skadat dig och med det kommer det att din kropp reagerar med rädsla kanske bara du ser någon annan som du inte vet hur de ska bete sig, tex. Att du blir triggad alltså, för det okända eller människor i allmänhet. 

Jag personligen tror, efter hur det varit för mig, att du behöver öka på ditt "window of tolerance" för att klara av detta. Emdr och Rosen har funkat för mig.

Något som är av absolut största vikt att krympa sin inre kritiker. Det står hur man gör i Petes bok. Går även att läsa allmänt om det på nätet också, säkert.

Det går att bli friare från ditt dåliga mående. Jag hejar på dig!

Helt rätt. Det är människorna jag är rädd för. Jag har blivit utsatt för en hel del elaka individer under årens lopp genom alla åldrar. Den grövsta konsekvensen av det var min dotters bortgång. Om folk någon gång kunde förstå att ifall man skadar en gravid kvinna så skadar man även det ofödda barnet osv osv. Behöver inte gå in på alla detaljer det tar sådan tid och blir för jobbigt. 

Rosenbehandling skulle inte vara ngt för mig dock, kanske emdr.

Bara att se diagnosen på papper( dataskärmen) gjorde att en stor  börda lättnade. Nu när jag vet att det är Hon, återigen, som har orsakat mig detta och inte bara jag som är värdelös/konstig osv så känns det bättre. Jag har börjat använda samma tanke som jag använde när jag sa upp bekantskapen med min mamma. "Jag har rätt att säga ne" och "Hon ska inte vinna över mig" och " det förflutna kan jag inte ändra, smärtan var då, Hon ska inte få äga min framtid" hitintills har det fungerat. Håll tummarna för att det lyckas i längden.
  • Anonym (citalopram)

Jag hade agora- och klaustrofobi och jag har testat olika psykologvarianter (prata, hypnos, KBT etc). Men det enda som hjälpt mig till ett fullt fungerade liv är Cipramil som har Citalopram som aktiv ingrediens. Rekommenderar att du söker upp en psykiater som är ansluten till försäkringskassan och tar upp detta med denne.

Lycka till!

Anonym (citalopram) skrev 2015-12-18 12:56:38 följande:

Jag hade agora- och klaustrofobi och jag har testat olika psykologvarianter (prata, hypnos, KBT etc). Men det enda som hjälpt mig till ett fullt fungerade liv är Cipramil som har Citalopram som aktiv ingrediens. Rekommenderar att du söker upp en psykiater som är ansluten till försäkringskassan och tar upp detta med denne.

Lycka till!

Tack men jag är tyvärr överkänslig mot alla former av mediciner t o m penicilin. Har provat citalopram och flera andra och de får mig att må så dåligt att jag var tvungen att sluta.  Jag har kontaktat psykolog som även har kbt. Vad skönt att citalopram fungerade för dig.

Ifall någon har använt sig av kbt för att få hjälp så kanske ni kan ge mig några tips. Många ger tips om mediciner men jag kan tyvärr inte ta dem

• Anonym (citalopram)

Vad synd att mediciner inte fungerar för dig. Du kanske kan fokusera på att äta mat som är rik på tryptofan istället:

www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=273

:)

• cirpen

Cbdolja är mkt ångestdämpande. Har tragglat med agorafobi och ångest mm i 25 år. Ätit alla sorters ssripreparat ssmt benzodiazepiner. Gått i psykodynamisk terspi, gruppterapi och kbt. Går på mbsr(stressreducerande mindfullness), samt medveten dans. Trappade ut sertralin och benzo när jag började med cbdoljan. Har vågat åka buss! Och det ska ni veta har jag inte vågat göra på många många år. Vågat åka hiss, samt en tunnelbanestation.
    Jag har fortfarande mkt kvar att jobba med men har ändock lyckats med mer än vad psykvårdens förskrivna rävgifter gjort!

• cirpen

Vill tillägga att jag äter multivitamin(utan koppar,omega 3-6 samtdvitaminer

Anonym (citalopram) skrev 2015-12-18 21:19:14 följande:

Vad synd att mediciner inte fungerar för dig. Du kanske kan fokusera på att äta mat som är rik på tryptofan istället:

www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=273

:)

Det ska jag titta på tack
    cirpen skrev 2015-12-18 22:11:36 följande:

Cbdolja är mkt ångestdämpande. Har tragglat med agorafobi och ångest mm i 25 år. Ätit alla sorters ssripreparat ssmt benzodiazepiner. Gått i psykodynamisk terspi, gruppterapi och kbt. Går på mbsr(stressreducerande mindfullness), samt medveten dans. Trappade ut sertralin och benzo när jag började med cbdoljan. Har vågat åka buss! Och det ska ni veta har jag inte vågat göra på många många år. Vågat åka hiss, samt en tunnelbanestation.
    Jag har fortfarande mkt kvar att jobba med men har ändock lyckats med mer än vad psykvårdens förskrivna rävgifter gjort!

Tac. Ska prova allt det du föreslog. Köpte johannesört igår och tänkte prova alla hälsokost alternativ en i taget.

skrev det här svaret redan igår men något blev fel så det kom inte iväg
Svar på tråden Agorafobi. Någon annan? :'(