• hagnestahill

Illamående av LCHF (gravid) - hjälp!

Hej!

Jag har sedan flera år tillbaka ätit LCHF, mår vanligen jättebra av det, är överkänslig mot gluten och har IBS och min mage har aldrig mått så bra som med LCHF.

Nu är jag dock gravid i vecka 8 och mår extremt illamående sedan 2-3 veckor tillbaka. Det är så illa att jag fått vara hemma från jobbet då och då och det blir bara värre. Har testat många tips såsom ingefära, citron, seaband m.m.

Vill så gärna äta LCHF under graviditeten, men mot mitt illamående hjälper nästan bara kolhydrater, har testat allt! Kräks nästan bara av tanken på ägg, grädde, smör osv. Så fort jag tar en bit bröd, lite pasta eller en Billys pan pizza mår jag genast bättre och illamående försvinner i flera timmar... märkligt nog eftersom blodsockret med sådan mat blir kasst. Men med LCHF kosten blir jag märkligt nog hungrig efter 1 h redan. Men det funkar ju inte i längden, vill inte leva på skräpmat utan vill komma igång med LCHF igen för magen gillar inte alla dessa kolhydrater..

Det enda som hjälpt mot mitt illamående är att äta extremt mycket hela tiden. Häromdagen åt jag kvarg, keso, två stekta ägg och nötter till frukost och efter knappt två timmar var jag vrålhungrig och mådde jätteilla och var tvungen att äta lite kolhydrater, då försvann det.

Tips någon?
    Bra "mild" LCHF som någon annan med illamående testat?

Tacksam för alla råd..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-17 12:22
    Måste tillägga att rubriken kanske är lite missvissande. Är inte illamående PGA lchf:en utan såklart pga graviditeten, men LCHF gör mig mer illamående...

• Svar på tråden Illamående av LCHF (gravid) - hjälp!
  • annacnummertre

Hur mår du i magen av att äta mer kolhydrater då?

Jag kunde nästan bara äta vanlig kokt pasta, thekakor med lite smör och annat med kolhydrater när jag var gravid fram till vecka 20 typ. 
    Allt sött, fett och köttigt bara vände det sig i magen av.

Om du inte mår dåligt och din tarmsjukdom blir värre kan du ju försöka se det som att detta inte är för evigt, du kanske inte ens behöver äta såhär resten av graviditeten. Men NU är det så, och då kanske det kan vara okej? 

• skiz

Har mått extremt illa i båda min graviditeter (gravid i v. 11 nu med nr 2.), spytt fruktansvärt mkt i första och denna.

Men har äntligen nu hittat ngt som funkar lite (har gått igenom hela listan med band, citron, ingefära, drycker mm allt som folk tipsat om..)
    Men nu gör jag så att jag i princip äter konstant! 
    Illamåendet försvinner inte men jag kräks inte varje dag iallafall och det känns ngt lindrigare ibland.

Har alltid en burk med hakade frukter/grönsaker/morötter mm med mig, på så sätt kan jag ta en bit lite hela tiden och med detta kan jag äta väl utprövad mat som fungerar för mig - tex kolhydrater fungerar inte alls för min del!
    Allt som jag äter måste vara låg fetthalt och låg sockerhalt annars vänder det direkt.
    Mejeriprodukter är en riktig hemsk bov, så mjölk och ost är helt uteslutet - men lättfil är det enda som funkar till frukost och keso är utmärkt mellan mål - men sen funkar inga andra mejeriprodukter.

Visst illamående är kvar men det är till viss del hanterbart och jag kräks inte hela tiden...

Vet inte om du vart ngt klokare av mitt inlägg eller bara mer förvirrad :)

• Iowhannah

Jag var likadan i början av graviditeten. Jag gick från att knappt äta kolhydrater till att typ bara äta kolhydrater, för det var det enda jag inte mådde illa av.

Som ovanstående sa, det är bara en kort period och om inte din mage reagerar negativt på det så ät kolhydrater! Det viktigaste är ATT du äter, för barnets skull!

• hagnestahill

Tack för era råd!
    Ni har helt rätt, det viktigaste just nu är inte LCHF i sig, utan att jag äter ngt över huvudtaget så man får i sig något alls =)

Tyvärr är det så att jag i  takt med att jag ätit mer kolhydrater har fått sämre mage, första veckorna med illamående åt mig kolhydratsfattig mat som jag brukar äta (stekt lax, grönkål, stekta ägg, bacon, soppor på grädde m.m) men nu sista veckan har jag bara kunnat äta rostbröd, pizza, pasta osv. och tyvärr har jag sedan dess haft diarre och fått gå på toaletten 3-4 ggr/dag =(

Så därför är jag mån om att kunna äta mindre kolhydrater igen, gärna liberal LCHF, för att både magen och bebisen ska må bra.

Jag tycker att ni kommit med kloka råd och synpunkter. Funkar bara kolhydraterna mot illamående fortsätter jag såklart med det. Förhoppningsvis minskar illamåendet snart. Men kom gärna med fler råd och tips på milda LCHF rätter som man inte mår lika illa av, för jag vill så gärna kunna äta det igen och inte leva på snabba kolhydrater.

• Höna Pöna

Är i samma sits. Äter LCHF-kost för att slippa ha ont i magen och i vanliga fall fungerar det fint.

Är nu gravid i vecka 7 och mår illa bara av tanken på den mat jag vanligen äter. Resonerar som flera tidigare i tråden att det är viktigast ATT jag äter och inte riktigt vad det är, men försöker att undvika de allrea snabbaste kolhydraterna. Förhoppningsvis så kan jag återgå till min vanliga mat när det värsta av illamåendet har lagt sig.

Har satsat på att hitta medelvägar: frö- och lchfbröd, magrare yoghurt,keso, bönor och linser istället för pasta, rotfrukter istället för potatis osv. Funkar hyfsat. Däremot är jag fövånad över hur pass snabbt jag blir (vrål)hungrig igen med mer kolhydrater i maten.

• annacnummertre
    Höna Pöna skrev 2015-12-17 13:56:18 följande:

Är i samma sits. Äter LCHF-kost för att slippa ha ont i magen och i vanliga fall fungerar det fint.

Är nu gravid i vecka 7 och mår illa bara av tanken på den mat jag vanligen äter. Resonerar som flera tidigare i tråden att det är viktigast ATT jag äter och inte riktigt vad det är, men försöker att undvika de allrea snabbaste kolhydraterna. Förhoppningsvis så kan jag återgå till min vanliga mat när det värsta av illamåendet har lagt sig.

Har satsat på att hitta medelvägar: frö- och lchfbröd, magrare yoghurt,keso, bönor och linser istället för pasta, rotfrukter istället för potatis osv. Funkar hyfsat. Däremot är jag fövånad över hur pass snabbt jag blir (vrål)hungrig igen med mer kolhydrater i maten.

Det är nog graviditeten ;)
    Jag äter mycket kolhydrater i vanliga fall ( pga mycket aktiv), men under graviditeten var magen som ett svart hål! INGET mättade, och så fort jag blev lite hungrig så mådde jag jätteilla...
    Gick ändå bara upp 9 kg så antar att den hungern behövdes =)
Svar på tråden Illamående av LCHF (gravid) - hjälp!