• Äldre 17 Dec 16:11
    2136 visningar
    15 svar
    15
    2136

    Flergångs föderskor, titta in snälla...

    Till alla er som väntat ert andra barn eller fler...


    Om ni gick över tiden på första, gjorde ni det på andra och efterkommande barn med?


    Upplevde ni att förlossningen gick fortare eller tog allt längre tid?

    Gick över 11 dagar med första och är nu beräknad till 5 januari.


    Funderar på om det kommer tidigare eller om det blir som sist.


    Likaså hur förlossningsarbetet kommer te sig. Tog 15 min efter att vattnet gått och dottern var ute, och har fått höra att det oftast går mkt fortare andra gången... Om det nu kan gå fortare än 15 min :P

  • Svar på tråden Flergångs föderskor, titta in snälla...
  • jenny9­9
    Äldre 17 Dec 16:42
    #1

    Mitt första barn kom 7 dagar innan Bf och förlossning tog mycket lång tid,ca ett dygn.Andra barnet kom 10 dagar efter Bf och förlossningen trög startade för dåligt.Personalen visste att det var min andra förlossning så jag fick dropp.Tog ca 6 timmar.

  • Äldre 17 Dec 17:05
    #2

    Med min första dotter (som föddes -08) gick jag 6 dagar över tiden. Då blev jag igångsatt med en ballong kateter. Från att dom tog ut ballongen och tog vattnet, så var hon ute efter 4 timmar.
    Helt okej förlossning! Var inte så hemskt som jag trodde det skulle vara.

    Med min andra dotter, (föddes i september På beräknad BF ) hade jag lite små ont i magen under kvällen, men inte alls farligt. Mitt vatten gick klockan 12 på natten och 1 timme senare var hon ute. Upplevde den inte alls så smärtsam eller jobbig eftersom allt gick så fort och bra!

    Så mina förlossningar har gått fort!

  • Äldre 17 Dec 17:48
    #3

    1a gick jag 18 dgr över tiden, tog 15 h och slutade med sugklocka. Var tufft.

    2a kom 5 dgr före BF och tog bara 1 timme, gick jättesmidigt!

  • Äldre 17 Dec 21:24
    #4

    Det kan med andra ord gå hur som helst..


    Åh vad jag är nyfiken på vad som gömmer sig där inne! Och hur denna förlossning kommer gå...


    Har egentligen ingen oro alls över förlossningen, hade inte det första gg heller, men samtdiigt på en konstigt sätt så börjar det smyga på sig lite "panikkänslor".


    Jag hoppas jag kommer få en lika smidig förlossning som sist, men är livrädd för att denna kommer bli värre. Vet inte varför. På ett skumt sätt är jag inte lika redo denna gång som sist även om jag denna gång "vet" vad som komma skall. Skum känsla.

  • Äldre 17 Dec 21:49
    #5
    Bassenasse skrev 2015-12-17 21:24:57 följande:

    Det kan med andra ord gå hur som helst..


    Åh vad jag är nyfiken på vad som gömmer sig där inne! Och hur denna förlossning kommer gå...


    Har egentligen ingen oro alls över förlossningen, hade inte det första gg heller, men samtdiigt på en konstigt sätt så börjar det smyga på sig lite "panikkänslor".


    Jag hoppas jag kommer få en lika smidig förlossning som sist, men är livrädd för att denna kommer bli värre. Vet inte varför. På ett skumt sätt är jag inte lika redo denna gång som sist även om jag denna gång "vet" vad som komma skall. Skum känsla.


    Första barnet bf-4 tog 15 timmar, varav 3 intensiva på förlossningen.

    Andra barnet 2,5 år senare föddes på bf. Det tog 1,5 timmar från andra, tredje värk. Från fjärde värk hade jag 5 stycken på 12 minuter. Vi var inne 11 minuter även om sambon körde fort de 2 milen. En värk på förlossningen och huvudet stor och väntade så de tog sista hinnan och ut kom hon.

    Inför tredje var jag dönervös och förberedde praktiskt med handdukar och filtar om det skulle bli en hemförlossning eller på vägen in, då risken var stor med en snabb förlossning till. Värkarbetet var mycket mer diffust och tog 3,5 timmar från det värkarna satte igång igen på kvällen. Först ca 1 timma innan han föddes förstod jag att det nog var allvar. Jag hade en omgång värkar på förmiddagen på 1-2 timmar och därefter var det inte värre än det varit de senaste 4 veckorna då jag var sjukskriven för sammandragningar. Han var tidigast och föddes på bf-9, men det var jag tacksam för då jag hade så mycket sammandragningar och ont sista veckan att jag inte lämnade huset. Tack och lov hann vi även in och var inne 35 minuter, då han hade navelsträngen 2 varv hårt om halsen, så avnavling i vulva, står det i journalen. 

    De två sista förlossningarna har varit lättast även om sista gjorde rejält ont sista krystvärkarna. Även om min förra förlossning var snabb och jag var svartmarkerad i journalen så var det ingen brådska utan vi kunde ta sjukhusrocken senare, tyckte uskan. Med facit i hand, när han skulle läggas på bröstet. Likaså gjordes ingen undersökning förrän vattnet gått och han var på väg ut, d v s 8 minuter innan födseln, enligt vad de kunde utläsa av ctg-kurvan.
  • Äldre 17 Dec 22:02
    #6

    Ettan kom 9 dagar före bf, tog 7 1/2 timme från att vattnet gick.
    Tvåan kom två dagar före bf, tog 16 timmar, började med värkar.
    Trean kom tio dagar före bf, tog 10 timmar, började också med värkar.

  • MoLsMa­mma
    Äldre 17 Dec 22:20
    #7

    1 barnet kom bf-1, tog 17 h från första känning varav 7 på förlossningen

    2 barnet kom bf-9, tog 9 h från första känning varav 4 på förlossningen

    3 barnet kom bf-5, helt annorlunda förlopp med förvärkar i 2 dygn, sen ca 12 h på förlossningen innan hen kom

  • Äldre 18 Dec 10:01
    #8

    Första och andra 5 dagar efter bf och på 4,5 timmar respektive 4 timmar

  • Äldre 18 Dec 10:08
    #9

    1:an bf -6 2h på förlossningen , 2:an bf -6 1,5h på förlossningen.... Väntar nu 3:an i feb.

  • Äldre 18 Dec 12:42
    #10

    1:an bf+1. 9 Tim från första känning, 3.5 tim på förlossningen.

    2:an Bf. 5.5 tim från första känning. 2.5 tim på förlossningen.

    3:an Bf+9. 3.5 tim från första känning. 45 min på förlossningen.

    Väntar nu nummer 4......

  • Äldre 18 Dec 13:25
    #11

    Mitt första barn bf 1/8. Han föddes 17/8. Trodde aldrig han skulle komma ut ;).
    Barn nummer två bf 26/11. Tittade ut den 11/12. Har alltså gått över med båda barnen. Väntar nu tredje med bf 16/5. Räknar med juni... :).
    Andra förlossningen gick mycket fortare än första. Första förlossningen värkstart vid 03-04 på natten. Föddes 12.49.

    Andra barnet värkstart vid 06- tiden. Född 9.42. Var 1 timme på förlossningen. Det började med intensiva värkar oh förloppet gick mycket fortare än med första barnet. Smidigt men våldsamt tempo!

  • Äldre 18 Dec 22:06
    #12

    Tack för att ni delar med er.


    Spännande att se hur detta kommer fortlöpa! 
  • Äldre 18 Dec 22:12
    #13

    1a barnet: 5 dagar innan bf. Tog ca 6 timmar

    2 barnet: 15 dagar innan bf. Tog 1 timme.

    3e barnet: 15 dagar innan bf. Tog ca 8 timmar från första värk

    4e barnet: en dag efter bf. Tog 1 timme från första värk. Va på sjukhuset i 6 minuter.

  • Äldre 2 Feb 20:37
    #14

    1a: Bf +7 Utdragen förlossning som startade med värkar och slemproppen gick på natten. Hade hemska värkar som inte ledde någonvart så blev värkstimulerande och 34h hemsk förlossning som slutade med sugklocka.

    2a: Bf +6 Började med värkar på natten. Hade värkar hemma rätt länge med tog 4h på förlossningen. En helt ok förlossning.

    3a: Bf -1 Ungefär samma som 1an.

  • Äldre 8 Feb 17:53
    #15

    Båda mina kom på BF :) jag har punktliga barn.

Svar på tråden Flergångs föderskor, titta in snälla...