Anonym (Mia) skrev 2015-12-17 21:24:45 följande:
Jag är 18 år hoppat av gymnasiet , inga betyg , men fick en chans att ''kanske'' få ett jobb på en förskola.
Jag vet inte vad jag ska ta på mig? vad är det för frågor jag kommer få svara på ?
Jag har sommarjobbat innan en gång på en förskola och passat /passar en pojke nu i snart 2 år.
Jätte tacksam för svar.
Det kan väl vara bra med lite arbetslivserfarenhet men långsiktigt är det svårt att få jobb om man inte ens gått gymnasiet - men det vet du säkert redan.
På en förskola är det viktigt att man är vaken och aktiv hela tiden. Absolut ingen mobil under arbetstid (nämn själv under intervjun att du ser det som en självklarhet), alltid redo att hoppa in och hjälpa en kollega. Inte sitta och titta och hoppas att du blir tillfrågad. Visa egna initiativ, men fråga om du blir osäker. Har du ingen aning vad du ska göra, vänd dig till kollega och säg att du gärna vill hjälpa till men inte riktigt vet vad du kan göra. Är du framåt och aktiv kommer det att bli tydligare efter hand vad du kan hugga i med. Förskolemiljön är mycket krävande ljud- och uppmärksamhetsmässigt, så om du är van att tåla stress och att vara flexibel och byta arbetsuppgifter/göra flera saker samtidigt, säg det på intervjun! Har du inte denna erfarenhet, säg att du förstått att det kan vara stressigt och att du gärna tar emot tips på hur du bäst hanterar det för att vara så effektiv som möjligt.
Jättebra att du har erfarenhet av barnvakteri! NÄmn det och beskriv vad ni brukar göra så att de får en bild av dig som ansvarstagande och självgående. Visa positiv attityd, verka pigg och social, berätta varför du vill jobba med barn. Tex "jag tycker om att få delta i att barn utvecklas på sina egna villkor" (om du tycker så) eller "har alltid känt mig bekväm med barn, jag har mycket leklust kvar själv också" (om det stämmer). Nämn gärna exempel på hur du vill jobba med barn - tex om du gillar att vara ute så kan du säga saker ni kan göra utomhus.
Man behöver vara tålmodig, lugn och inte brusa upp eller bli hård och arg mot barn, de kan vara påfrestande i grupp och när man själv är trött. Du behöver kunna vägleda med lugn röst och vara konsekvent och rak men mjuk och vänlig. Du kan känna osäkerhet men då är det bara att fråga en van kollega, och visa upp en trygg attityd mot barnen.
Ja det var lite funderingar, hoppas något av det hjälper! Lycka till!