• MiJo1

Ångrat abort efter första tabletten (Mifepristone)

Hjälp!

Jag påbörjade en medicinsk abort för två dagar sedan genom att svälja en tablett Mifepristone. Idag skulle jag dit för att blöda ut med hjälp av cytotec. Sköterskan frågade om jag fortfarande ville genomföra aborten. Mitt svar var att jag ångrat mig innerligt men att jag antog att man måste för fostret är väl dött? Hon sa då att man kunde fortsätta graviditeten men att risken för missfall inom de närmsta veckorna var ganska stor. Om fostret överlevde så var risken för att detta skulle ha blivit skadat mkt liten. Jag åkte hem igen och ska på ett ultraljud den 4/1 för att se om det lever.

Min fråga är om någon varit med om något liknande? Jag vill behålla barnet men är så orolig för att det ska vara skadat ändå. Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Ångrat abort efter första tabletten (Mifepristone)
  • lollip0p

Jag har inte varit med om något liknande men i USA är det inte helt ovanligt att ångra en "pågående" abort. Visste dock inte att det gick att göra i Sverige.

Googla lite så hittar du säkert mer information om detta. Lycka till!

• lelle0242

Hej hur gick det för dig? Konstigt att hon sa att de var ökad risk för missfall flera veckor efter för de tabletten innehåller kommer in i kroppen och försvinner igen inom ett par dygn. Vilket som hur gick de? Jag var själv och gjorde en för en vecka sedan jag ångrade mig innerligt då jag aldrig vela de från början utan var min sambo som inte vill ha fler barn. Vilket som jag slutförde inte heller och såg den lilla igår och den mådde så bra och stämde på alla beräkningar. De ska inte heller vara någon risk för skada utan de är bara en myt sa dem till mig.

• svartensam
    lelle0242 skrev 2016-01-06 16:14:17 följande:

Hej hur gick det för dig? Konstigt att hon sa att de var ökad risk för missfall flera veckor efter för de tabletten innehåller kommer in i kroppen och försvinner igen inom ett par dygn. Vilket som hur gick de? Jag var själv och gjorde en för en vecka sedan jag ångrade mig innerligt då jag aldrig vela de från början utan var min sambo som inte vill ha fler barn. Vilket som jag slutförde inte heller och såg den lilla igår och den mådde så bra och stämde på alla beräkningar. De ska inte heller vara någon risk för skada utan de är bara en myt sa dem till mig.

Anledningen till att det är en fortsatt risk är för att hormonbalansen påverkas. Det kan bli en tids brist på progesteron som är nödvändigt för att en graviditet ska kunna fortgå. För vissa går det bra ändå då man reagerar olika på tabletterna.

Skönt för dig att det gick bra med bebis!
Svar på tråden Ångrat abort efter första tabletten (Mifepristone)