• Greenpants

Min valp springer iväg

Hej! 

Idag hände en jätte jobbig grej, min 5 månader gamla valp sprang iväg från mig och försökte leka med en liten unge som började gallskrika 500 meter bort. I mitt område är det massor med radhus och två stora ängar som jag brukar träna på. Hon sprang alltså till den andra ängen och man kan inte riktigt se den ängen från den ängen jag var på från början. Min valp tyckte ju detta var jätte roligt så hon brydde sig inte om mig, så fick fånga in henne och fick världens utskällning av ungens mamma. Vilket är förståeligt, blev väldigt ledsen och besviken på mig själv att jag inte har koll på min valp. Jag övade inkallning och följsamhet och hade en 5 meters lina på henne som jag kunde stampa på om hon gick för långt. Men hon rusade iväg så snabbt att jag inte hann stampa på den, det var därför detta hände. Så jag hade koll på henne, men hon kom undan..

Hon är som sagt 5 månader, hon är min första hund jag själv är 21 år. Hon har smitit iväg såhär en gång innan, men hälsade då istället på en väldigt snäll man med tre barn och det var absolut ingen som blev arg utan pappan såg att jag sprang som en vilde efter min valp och han hjälpte mig stanna henne också. 

Men som sagt, nu har hon sprungit ifrån mig två gånger. Den första gången hon smet iväg var kanske för en månad sedan och sen dess har jag inte haft henne lös, det var första gången nu som jag lät henne springa med 5 meters kopplet efter sig. Annars övar vi följsamhet i skogen med en långlina på 15 meter och då funkar det jätte bra. 

Vågar inte ha henne lös, hon är ju bara 5 månader, men jag tänkte om någon har tips på hur man kan kontrollera en sådan liten krabat? Är det koppel som gäller tills inkallningen sitter helt? Hon är så oförutsägbar när det gäller detta.. Började nästan gråta som ungen framför mamman för blev så stressad.. Var ju en olyckshändelse och 9/10 så har jag 100 % koll på henne.. 

• Svar på tråden Min valp springer iväg
  • Greenpants

Då menar du alltid, tills jag är säker på att hon klarar inkallning och alltid går intill mig? 

• Långbenopluto
    amandapanda skrev 2015-12-18 16:09:12 följande:

Då menar du alltid, tills jag är säker på att hon klarar inkallning och alltid går intill mig? 

Nej, jag menar ALLTID. Det är lag på att alltid ha sina hundar kopplad.
  • suziz
    Snövits skrev 2015-12-18 16:40:50 följande:
    Bara mellan 1 mars och 20 augusti...
  • gahadas

Alla som inte har koppel där andra befinner sig. Läs ute på stan, i parker, joggingspår osv är stolpskott hela högen.
    Spelar ingen roll hur lydig din hund är. Det finns folk som är extremt hundrädda... visa dem respekt.

Sen du TS som tror att en valp på 5 månader kan hålla sig från att springa iväg är specialfall.

Ett tips är ju att gå en hundkurs medan det fortfarande är en valp.

"Var ju en olyckshändelse"
    Nej det var det inte. Det var ditt fel.

"9/10 så har jag 100 % koll på henne"
    Eftersom hon fått springa iväg så verkar det ju vara hon som bestämmer.

• Greenpants
    Snövits skrev 2015-12-18 16:40:50 följande:
    Det stämmer inte, det är inget koppeltvång. Det handlar om hur bra uppsyn och lydnad man har på sin hund. Men sen är det ju en helt annan grej när det kommer till människor som är hundrädda, självklart skall man visa respekt för hundrädda människor, men det gör man ju om man är säker på sin inkallning och om inte, så har man koppel. 

Mellan 1 och 20 Augusti

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ?kopplingstvång? eller ?koppeltvång? finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda."

Övrig tid

"Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina."

www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Allt handlar alltså i stora hela på att vissa situationer är det självklart mer aktuellt med koppel, men det är inget koppeltvång att man alltid skall ha koppel. Jag skulle inte vilja ha min hund kopplad hela tiden i framtiden.. 
  • Greenpants
    gahadas skrev 2015-12-18 17:56:30 följande:

Alla som inte har koppel där andra befinner sig. Läs ute på stan, i parker, joggingspår osv är stolpskott hela högen.
    Spelar ingen roll hur lydig din hund är. Det finns folk som är extremt hundrädda... visa dem respekt.

Sen du TS som tror att en valp på 5 månader kan hålla sig från att springa iväg är specialfall.

Ett tips är ju att gå en hundkurs medan det fortfarande är en valp.

"Var ju en olyckshändelse"
    Nej det var det inte. Det var ditt fel.

"9/10 så har jag 100 % koll på henne"
    Eftersom hon fått springa iväg så verkar det ju vara hon som bestämmer.

Hej!

Jag har gått valpkurs och kommer gå fortsättning nu om en månad

Självklart var det mitt fel? Vems fel annars, men det var helt klart en olyckshändelse. Jag befall henne inte att leka med barnet, hon smet iväg och jag hann inte fånga henne. 

Hon fick inte springa iväg, då hade jag inte skrivit om hjälp här. Jo jag har koll på henne 9/10, jag tränar med henne varje dag men man kan inte alltid lyckas. Jag trodde hon var redo att gå med koppel efter sig då hon varit väldigt duktig i långlina i skogen. Hon är väldigt busig och som du skrev, "Sen du TS som tror att en valp på 5 månader kan hålla sig från att springa iväg är specialfall" så är det svårt att hålla en 5 månader valp att inte springa iväg. Eftersom det är min första hund så är det svårt att veta detta, så tag för svaret. 
  • Dexter dot com

Det är väldigt få som faktiskt lyckas träna in en 100% inkallning dvs hunden vänder på sekunden trots att det kommer andra hundar, vilt mm så sele och 15m lina är jättebra att ha. Naturligtvis ska du lägga mycket träning på inkallning eller lära in "Stanna" men du får aldrig riskera att valpen sticker med risk att den blir skadad eller skrämmer människor så lina är nödvändigt så länge du inte är på inhägnat område.

• Greenpants
    Dexter dot com skrev 2015-12-20 05:42:10 följande:

Det är väldigt få som faktiskt lyckas träna in en 100% inkallning dvs hunden vänder på sekunden trots att det kommer andra hundar, vilt mm så sele och 15m lina är jättebra att ha. Naturligtvis ska du lägga mycket träning på inkallning eller lära in "Stanna" men du får aldrig riskera att valpen sticker med risk att den blir skadad eller skrämmer människor så lina är nödvändigt så länge du inte är på inhägnat område.

Ja, tack så mycket för tips :) 
  • CompelledInk
    Nu bor ju vi på landet men de hundar vi haft här har vi fått bara låta dem springa iväg, de får märka att det var inte så roligt att springa iväg, plus att när de kommer så stänger vi in dem och ifrån flocken/familjen för de har gjort fel. MEN det gäller nog bara på vuxna hundar då de vet mer vad de gjort fel osv, en valp på 5 månader är inte så lätt att hantera då de är som ett barn. Så tycker inte att det är ägarens fel alltid när en valp springer iväg. 

Jag tror nog träningen kommer ge med sig när din valp växer och blir vuxen, våran hund som är 2 år snart börjar bli mycket mer lydigare nu när han börjar räknas som en vuxen hund snart och vi tränar inte så som du gör, än heheheh. Det kommer alltid jobbiga perioder när valpar växer, men tycker vissa inte riktigt förstår det, inget emot dig eller så, du verkar ge mycket tid för träning, skitbra! 

Men som sagt, en lång lina är ju alltid bra att ha och liksom ha den där och låtsas som att den inte existerar så när hunden sticker så tar det stopp ändå, tillslut borde den stanna eller i alla fall lyssna mer och förstå att det är ingen ide! :)
  • Greenpants
    CompelledInk skrev 2015-12-30 21:29:35 följande:
    Nu bor ju vi på landet men de hundar vi haft här har vi fått bara låta dem springa iväg, de får märka att det var inte så roligt att springa iväg, plus att när de kommer så stänger vi in dem och ifrån flocken/familjen för de har gjort fel. MEN det gäller nog bara på vuxna hundar då de vet mer vad de gjort fel osv, en valp på 5 månader är inte så lätt att hantera då de är som ett barn. Så tycker inte att det är ägarens fel alltid när en valp springer iväg. 

Jag tror nog träningen kommer ge med sig när din valp växer och blir vuxen, våran hund som är 2 år snart börjar bli mycket mer lydigare nu när han börjar räknas som en vuxen hund snart och vi tränar inte så som du gör, än heheheh. Det kommer alltid jobbiga perioder när valpar växer, men tycker vissa inte riktigt förstår det, inget emot dig eller så, du verkar ge mycket tid för träning, skitbra! 

Men som sagt, en lång lina är ju alltid bra att ha och liksom ha den där och låtsas som att den inte existerar så när hunden sticker så tar det stopp ändå, tillslut borde den stanna eller i alla fall lyssna mer och förstå att det är ingen ide! :)
    Tack så mycket för svaret! :) skall börja träna med långlina mer, vill kunna ge min hund så mycket frihet som möjligt när hon blivit vuxen och går att lita på! Vill inte alltid behöva ha henne i koppel. Har inte fördelen att bo på landet då jag kan ignorera om hon springer, trodde jag kunde göra det då jag bor precis intill en skog men hon flög ju på ett barn så där sprack den drömmer -.-  Lös tränar en del uppe i skogen med långlina så hoppas det träningen ger resultat snart :D 
  • Deceree1

Upp med hakan:) det händer nästan alla nån gång. Prova att ta med ett favoritgosedjur ut. Stanna vid nån dunge, äng eller nåt. Koppla upp hunden vid ett träd. Gå och göm nallen lr vad du nu har men låt hunden se vad du gör. Gå sedan fram till hunden. Koppla loss. Hunden ska sitta still tills du säger sök. Och så söker ni:) gör flera gg om dagen så kan snart hunden sitta lugnt och vänta medan du gömmer. Förhoppningsvis så kommer hon att tycka att detta är så roligt att hon inte bryr sig om omgivningen lika mycket. Glöm det som har hänt och se framåt :)))

Svar på tråden Min valp springer iväg