Min valp springer iväg
Hej!Idag hände en jätte jobbig grej, min 5 månader gamla valp sprang iväg från mig och försökte leka med en liten unge som började gallskrika 500 meter bort. I mitt område är det massor med radhus och två stora ängar som jag brukar träna på. Hon sprang alltså till den andra ängen och man kan inte riktigt se den ängen från den ängen jag var på från början. Min valp tyckte ju detta var jätte roligt så hon brydde sig inte om mig, så fick fånga in henne och fick världens utskällning av ungens mamma. Vilket är förståeligt, blev väldigt ledsen och besviken på mig själv att jag inte har koll på min valp. Jag övade inkallning och följsamhet och hade en 5 meters lina på henne som jag kunde stampa på om hon gick för långt. Men hon rusade iväg så snabbt att jag inte hann stampa på den, det var därför detta hände. Så jag hade koll på henne, men hon kom undan..
Hon är som sagt 5 månader, hon är min första hund jag själv är 21 år. Hon har smitit iväg såhär en gång innan, men hälsade då istället på en väldigt snäll man med tre barn och det var absolut ingen som blev arg utan pappan såg att jag sprang som en vilde efter min valp och han hjälpte mig stanna henne också.
Men som sagt, nu har hon sprungit ifrån mig två gånger. Den första gången hon smet iväg var kanske för en månad sedan och sen dess har jag inte haft henne lös, det var första gången nu som jag lät henne springa med 5 meters kopplet efter sig. Annars övar vi följsamhet i skogen med en långlina på 15 meter och då funkar det jätte bra.
Vågar inte ha henne lös, hon är ju bara 5 månader, men jag tänkte om någon har tips på hur man kan kontrollera en sådan liten krabat? Är det koppel som gäller tills inkallningen sitter helt? Hon är så oförutsägbar när det gäller detta.. Började nästan gråta som ungen framför mamman för blev så stressad.. Var ju en olyckshändelse och 9/10 så har jag 100 % koll på henne..