• upotek

vinterkräksjukan?

Hej, vi var idag på besök hos en bekant och hennes barn. Hon berättade att sonen varit magsjuka i slutet av veckan. Ungefär 6 dagar sedan.

Läser man på 1177 och folkhälsomyndighetens hemsida kan viruset leva i upp till 12 dagar på olika föremål. Jag har enorm kräkfobi och går nu och oroar mig för att vi ska bli sjuka allihopa. Hade ju hoppats att 6 dagar hade varit tillräckligt men nu läste man 12 dagar!!! Ingen i övriga familjen hade blivit smittade men då kan det tilläggas att ingen i familjen haft maginfluensa tidigare.

Någon som besökt familj som varit sjuk utan att ha blivit smittad?? Vi var magsjuka på julafton sist och det hade varit väldigt tajmat om vi blev sjuka inom 48 timmar. Vet att det är löjligt men det är det absolut värsta jag vet!

• Svar på tråden vinterkräksjukan?
  • upotek

Jo jag vet, men hatar ovissheten. Vi tvättade händerna regelbundet där. Men räcker väl med att barnen petar näsan så vips smittade?

• Långbenopluto
    upotek skrev 2015-12-18 19:52:44 följande:

Jo jag vet, men hatar ovissheten. Vi tvättade händerna regelbundet där. Men räcker väl med att barnen petar näsan så vips smittade?

Ja, det är lätt att smittas....
  • Anna74a

Jag kör kan jang och vitpeppar i kräksjuketider.
    Brukar klara mig med hjälp av det trots att jag känner tidiga symptom.

• upotek

Förstår inte hur man kan undgå att berätta något sådant bara...

• pigglet

Ja, absolut har vi besökt familjer som haft magsjuka en eller ett par veckor efter och INTE blivit sjuka.

Sådant där med att det lever upp till 12 dygn, eller som jag läste någonstans 6 månader, känns rätt överdrivet tycker jag. Det smittar mest när någon har magsjuka och man smittar ett par dygn efter det. Att någon enstaka bakterie kan överleva längre än så i en gynnsam miljö betyder förmodligen inte att det är enorm risk att bli smittad.
    Då skulle magsjuka vara betydligt vanligare än det ändå är. Följa med skor, handskar, väskor osv till förskolor, skolor, affärer, bussar, bio, you name it.

Jag skulle tro att det är betydligt större risk att ni blir smittade av någon annan, som är sjuk men inte respekterar att stanna hemma 48 timmar, än att ni lyckas bli smittade av 12 dygn gamla bakterier.

• upotek

Ja det låter ju lite långsökt. Och som du säger så är väl förekomsten av tre veckor gamla virus kanske inte jätte vanligt. Hoppas vi har tur och slipper eländet.

• Lussekatta

Njaaa inte bara så kort som 12 dagar utan upp till 3 veckor faktiskt.
    Vi hade kräkskiten för ett par år sedan hemma och jag och barnen insjuknade med en dags mellanrum medan den andra vuxna insjuknade först efter 10 dagar, efter att bara varit hemma med oss under tiden.

jag har sedan dess tagit hand om mina barn vid två tillfällen när de kräkts ner halva lägenheten, utan att själv insjukna :) Mycket god handhygien, tvätta av allt med klor och även tvätta av sådant som _kanske_ kan ha blivit kontaminerat, detta har alltså fungerat fint.

* Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
Svar på tråden vinterkräksjukan?