• Fru Ve

Vad gör ni på jullovet?

Vad gör era barn på jullovet? Min 8-åring är hemma hela lovet, inget fritids. Jag känner att det kan bli väl mycket spelande vilket är det han helst vill göra både ensam eller med kompisar. Oftast är det Minecraft de sitter med och de verkar kunna sysselsätta sig hur länge som helst med det. Visserligen är Minecraft ett bra spel men man känner sig ändå som en dålig förälder när han sitter mycket. I vanliga fall har vi vissa speldagar men kan inte hålla på detta hela lovet känner jag då mitt tålamod tryter. Ingen snö har vi heller tyvärr så jag tycker det är jättesvårt att motivera både barnen och mig till uteaktiviteter. Någon som är i liknande sits kanske? Hur gör ni nu när det är lov?

• Svar på tråden Vad gör ni på jullovet?
  • Frontline

Har med en 8-åring och redan imorgon så drar frugan och han samt syskonen iväg för att träffa min frus sida av släkten samt hennes kompisar och då är det nästan spelförbud som gäller förutom en kort stund innan sängdags.
    Kommer hem igen till jul och det är svårt att sia om vad som händer då det beror på vädret lite.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tow2Mater

Kommer att bli mycket spelande här också, vilket jag tyckar är bättre än det han helst gör; sitter o stirrar på youtube där andra spelar Minecraft. Kommer att bli mycket av det också. Jag hoppas han lessnat lite efter två veckor med det. Efter julafton blir det ju lite nya leksaker att leka med också. Och nya datorspel! ha ha.

Ska försöka ta honom till lekland och kanske träffa en kompis en dag, kanske åka skridskor en dag. Men mycket spelande kommer det att bli. Och jag vägrar ha dåligt samvete. Vi behöver alla ett avbrott från skolans alla "måsten". Ska försöka hålla lite liv i bokläsandet under lovet dock, det är det enda krav jag har.

• jenny99

Här blir det endel spela och se filmer.Men vi ska besök i 3 dagar,och ha en shopping dag med barnen och besöka Universeum.Efter jul kommer nog barnens vänner hit och sover över.Det är bara att njuta av lovet.

• Velmaja

Fick min son bestämma skulle han spela hela lovet. Men det får han inte göra :) Ska försöka hitta på en del andra aktiviteter. istället Det blir kanske leklandet, simhallen, bio, museum, bowling och mycket skridskor åkning såklart. Hemma blir det nog mycket sällskapsspel och baka. Sen blir det nog mycket leka med kompisar också. Men lite spel och film blir det också :) Efter jul sen blir det lite shopping också. En och annan fika också.

• amia01

Spel och TV max ett par timmar om dagen. Resten av tiden leker barnen med kompisar eller gör något med familjen. Skridskor, korvgrillning, skidåkning ( 1 vecka i norrland!), badhuset, cross-åkning, bågskytte mm.
    Dessutom får de hjälpa till med våra sysslor i vardagen, typ handla, städa, laga mat. Och så blir det säkert en hel del lek med de nya julklapparna, lego och meccano, och förhoppningsvis lite läst i julklappsböckerna också.
    En tjej på 11 år och en kille på 8, och jag vet inte hur vi ska få lovdagarna att räcka till allt de vill och ska göra

• Josefine85

Vi drar till sälen och åker bräda (jag får dock hålla mig på markplan och vara gravidtjock med hunden)!

De dagar vi kommer vara hemma så blir det att träffa kompisar och vara utomhus så mycket det går. Spela får de göra en kort stund på morgonen eller kvällen!

Loke -07, Alvin -09
  • SoulsWillRise

Jag har köpt skridskor till mig och sonen så på onsdag ska vi åka lite :D sen kan ni läsa i tidningen: Två barnsmamma bröt nacken när hon försökte sig på att åka skridskor ;) skämt åsido. Det ska bli jätte roligt faktiskt :) det var år och dar sen jag åkte skridskor sist.

• Fru Ve
    Josefine85 skrev 2015-12-20 18:34:37 följande:

Vi drar till sälen och åker bräda (jag får dock hålla mig på markplan och vara gravidtjock med hunden)!

De dagar vi kommer vara hemma så blir det att träffa kompisar och vara utomhus så mycket det går. Spela får de göra en kort stund på morgonen eller kvällen!

Vad gör ni ute? Behöver lite tips för speciellt 8-åringen är svårmotiverad. Han ogillar all bollsport, skridskor och skidåkning. Finns ingen snö heller. Vi brukar gå till skogen och ta med matsäck men blir enformigt att göra det varje gång.
  • Fru Ve

Nu har lillebror också fått magsjuka så det blir minst 48 h utan kompisar här hemma, och jag kan ju inte gå någonstans heller med barnen. Så idag blev det mycket skärmtid. Ville inte släppa hem storkillen till kompis heller för det känns väldigt elakt om vi smittar ner någon annan familj mef magsjuka innan julen. Nä nu är det segt faktiskt!

• Josefine85
    Fru Ve skrev 2015-12-20 23:10:33 följande:

Vad gör ni ute? Behöver lite tips för speciellt 8-åringen är svårmotiverad. Han ogillar all bollsport, skridskor och skidåkning. Finns ingen snö heller. Vi brukar gå till skogen och ta med matsäck men blir enformigt att göra det varje gång.

Vi bor på en stor gård, så det är inte så svårt att hitta på uteaktiviteter för vår del då det alltid finns saker som behöver fixas. 8-åringen är en riktig skogshuggarunge och älskar lite enklare uppdrag och snickra med min sambo i garaget. 6-åringen flyter mest med. Han är ganska duktig på att leka själv med bilar och lego tex. (inomhus just nu då)

Min äldste kan sitta i timmar med sin surfplatta, därför begränsar vi tiden. Fattar själv inte tjusningen med att sitta och glo på Youtube när andra spelar spel ex. Minecraft??!! Sen är det ju varken bra för nacken eller synen!
    Loke -07, Alvin -09
Svar på tråden Vad gör ni på jullovet?