• bf2014

Råd önskas ang vattenrätt 7-åring (långt..)

Sonen har alltid varit rädd för vatten. Fram tills nyligen har han inte ens vågat duscha huvudet i duschen och det har alltid varit en kamp med att tvätta håret. 

När han var 6 år gick vi på förberedande simskola. Det gick väl okej. Han var i vattnet, lärde sig ben och armtag någorlunda, med flythjälp, sen körde det ihop sig när det var dags för att doppa huvudet.
    ALLA utom min son fick ett simmärke när kursen var avslutad. Han fick inget, hur mycket han än försökte att doppa huvudet så vågade han inte. Oj så mycket ångest det var, både för honom och mig. Han försökte och försökte, grät och grät men misslyckades. Det var fruktansvärt att se honom så ledsen. Simläraren gjorde då ingenting för att hjälpa honom att våga. Sa bara att "nej, det blir inget märke för dig, man måste kunna doppa huvudet för att få det."
    (att man sedan såg på deras märkeslista att man kunde få ett "muntra upp märke" för att man varit duktig och försökt, gjorde ju inte saken bättre.. kunde de inte åtminstone gett honom det när alla andra fick märken utom han? Simskolan fick honom mer eller mindre att känna sig mer värdelös än vad han var. Vi struntade i att boka någon ny kurs efter att han var klar senast.

Nu ville vi göra ett nytt försök då vi såg att han nu börjat våga mer när vi varit badhuset, han har till och med doppat huvudet! Succé!! och  han duschar nu även huvudet i duschen. Kan hälla vatten över huvudet med ett spann. 

Vi bokade nu in en intensivkurs. 7 ggr på 9 dagar. Han har hittills gått 5 ggr, och har nu lärt sig att hoppa från bassängkanten och få skvätt i ögonen. Superbra! Han simmar även bra med flythjälpmedel. Igår frågade simläraren om alla tagit doppingen (första märket) och alla sa ja, utom min son... hon undrade då om han inte ville testa. och det ville han ju då eftersom alla andra hade. Men denna gången blev det precis som förra. Han stod och försökte och försökte, och grät och grät. Men vågade inte. Ångest igen, både för honom och  mig. Det är fruktansvärt att se honom sån. Han vill så gärna men förmår sig inte att göra det. Han grät över 1 timme efter lektionens slut. "alla andra har märket utom jag" Och han jämför med alla sina kompisar som simmat sedan länge och har säkert 6-8 märken. Medans han inte ens tagit sitt första. 

Har försökt säga att syftet med kursen inte är att ta märken och att vi kan strunta i dom, huvudsaken är att han känner sig trygg i vattnet och vågar simma. För honom och oss föräldrar är det ju jättestora framsteg att han 1. vågar hoppa från kanten och få vatten i ansiktet, 2. att han faktiskt har doppat huvudet tillsammans med oss i badhuset, 3. att han kan simma med flythjälp. Tyvärr går det inte in i sonens huvud, utan han ser bara att han är värdelös som inte klarar av att ta märken....

Nu till min fundering, är det inte menat som så att simläraren ska hjälpa barnen till att våga göra saker de inte kan? Här är det ju aldrig någon som hjälper honom att våga. De frågar bara om han vill göra, och kan han inte så är det bara så det är. Han känner sig ju bara dålig gång på gång för att han misslyckas. 

Idag tog vi oss till badhuset för att han ville testa att göra kraven som krävs för att få första märket utan simskolan. Men vågade inte doppa huvudet idag och nu är han lika knäckt igen.
    Vad ska man göra? Det känns som om det bara blir pannkaka av allt hur mycket vi än försöker. Vill ju inte att han ska få sämre självförtroende när han misslyckas gång på gång?
    Tips någon??

• Svar på tråden Råd önskas ang vattenrätt 7-åring (långt..)
  • bf2014

Ska man strunta i fler simskolekurser? Köra på själva i badhuset på fritiden? Strunta i att öva på att doppa huvudet just nu och låta det komma av sig självt?

• Eleonor01

Fråga din sju åring vad han själv vill. Eller öppna munnen å prata m läraren INNAN lektionen. Kanske kan ni få hjälp att klara märket utan att alla tittar på honom under lektionen?

• bf2014
    Eleonor01 skrev 2015-12-19 14:00:07 följande:

Fråga din sju åring vad han själv vill. Eller öppna munnen å prata m läraren INNAN lektionen. Kanske kan ni få hjälp att klara märket utan att alla tittar på honom under lektionen?

Det enda han vill just nu är att ta simmärken... jag har pratat med simläraren, såklart. Han försökte ta märket igår efter lektionstid.
  • Eleonor01
    bf2014 skrev 2015-12-19 14:03:55 följande:
    Det enda han vill just nu är att ta simmärken... jag har pratat med simläraren, såklart. Han försökte ta märket igår efter lektionstid.
    Strunta i att öva på det. Lägg in räkning m dykning. Be honom titta under ytan å räkna ringarna du släppt mer tidigare m coola simglasögon å bygg på leken tills huvudet är under.... Oftast kommet pressen m tanken på själva utformandet av övningen. Gör om det till något annat. Omvänd psykologi typ
  • bf2014
    Eleonor01 skrev 2015-12-19 14:09:40 följande:
    Strunta i att öva på det. Lägg in räkning m dykning. Be honom titta under ytan å räkna ringarna du släppt mer tidigare m coola simglasögon å bygg på leken tills huvudet är under.... Oftast kommet pressen m tanken på själva utformandet av övningen. Gör om det till något annat. Omvänd psykologi typ
    Vi körde med simglasögon idag och då doppade han ner huvudet tre ggr och räknade mina fingrar. Men doppingen kräver att man tittar under vattnet utan glasögon och det vågar han inte. Så därför känner han sig värdelös. Han ser ju bara att han ska få märket NU, inte senare. Och allt nytt han faktiskt gör ser inte han, han ser bara det han inte gör. Och blir då ledsen för att han misslyckas..
  • Eleonor01
    bf2014 skrev 2015-12-19 14:16:14 följande:
    Vi körde med simglasögon idag och då doppade han ner huvudet tre ggr och räknade mina fingrar. Men doppingen kräver att man tittar under vattnet utan glasögon och det vågar han inte. Så därför känner han sig värdelös. Han ser ju bara att han ska få märket NU, inte senare. Och allt nytt han faktiskt gör ser inte han, han ser bara det han inte gör. Och blir då ledsen för att han misslyckas..
    Låt han dyka ner å ta av glasögonen under vattnet? Å blunda hela tiden?
  • bf2014
    Eleonor01 skrev 2015-12-19 14:40:41 följande:
    Låt han dyka ner å ta av glasögonen under vattnet? Å blunda hela tiden?
    Ja vi får försöka leka fram det.. Det låste sig idag efter att vi skulle testa utan glasögon även att han skulle blunda...
  • Tow2Mater
    bf2014 skrev 2015-12-19 14:16:14 följande:
     Men doppingen kräver att man tittar under vattnet utan glasögon
    Men oj. Skulle jag inte ens göra friviligt.
  • bf2014
    Tow2Mater skrev 2015-12-19 19:13:54 följande:
    Nej det är verkligen hårda krav, tycker oxå det är märkligt att man måste kolla under vattnet..
  • myskmalva
    Tow2Mater skrev 2015-12-19 19:13:54 följande:

Jag tänkte detsamma. Jag minns att jag gjorde det som barn, men bara när det krävdes för att ta simmärken. Starkt klorerat sötvatten är verkligen inte skönt för ögonen!
  • ABC73

Släpp tanken på simmärken just nu och lek och öva tillsammans. Om ni har tillgång till ett badkar kan det vara tryggare och lättare att titta där. Skattjakt på mynt eller chokladpengar. Man kan ju börja i badkar eller t.o.m.i en balja.

Sedan kan ni leka mycket med simglasögon i bassäng och till slut utan simglasögon, där du gör det tillsammans med honom. Du kan t.ex. hålla honom i handen.

Tror att tanken med att doppa huvudet under vattnet och titta mest har med tanken att man ska kunna orientera sig i vattnet utan att bli rädd.

Köp Vattendroppemärket (eller vad det nu heter, vet att det är format som en droppe) till honom själv för att uppmuntra honom.

Ni kan ju också öva på andra märken. Finns många simmärken som enbart kräver att man simmar en viss sträcka, inte att man doppar huvudet.

Tänk på att det inte krävs att simläraren ser vad han gör för att han ska kunna få ett märke. Om du faktiskt ser att han klarat det han ska, så kan du ju själv gå och köpa ett märke åt honom.

• bf2014
    ABC73 skrev 2015-12-21 07:23:34 följande:

Släpp tanken på simmärken just nu och lek och öva tillsammans. Om ni har tillgång till ett badkar kan det vara tryggare och lättare att titta där. Skattjakt på mynt eller chokladpengar. Man kan ju börja i badkar eller t.o.m.i en balja.

Sedan kan ni leka mycket med simglasögon i bassäng och till slut utan simglasögon, där du gör det tillsammans med honom. Du kan t.ex. hålla honom i handen.

Tror att tanken med att doppa huvudet under vattnet och titta mest har med tanken att man ska kunna orientera sig i vattnet utan att bli rädd.

Köp Vattendroppemärket (eller vad det nu heter, vet att det är format som en droppe) till honom själv för att uppmuntra honom.

Ni kan ju också öva på andra märken. Finns många simmärken som enbart kräver att man simmar en viss sträcka, inte att man doppar huvudet.

Tänk på att det inte krävs att simläraren ser vad han gör för att han ska kunna få ett märke. Om du faktiskt ser att han klarat det han ska, så kan du ju själv gå och köpa ett märke åt honom.

Tack för ditt svar! 
    Vi beställde faktiskt det där droppen-märket i fredags efter simskolan när han blev så förkrossad över att han inte kunde. och han blev då jätteglad. det var efter det som han kände sig så manad över att testa på egen hand i badhuset dagen därpå.

Vi sa nämligen precis som du, att man behöver ju inte ta simmärkena på simskolan, utan det räcker med att han visar oss om han så jättegärna vill ha märken. Fast man kan ju inte hitta på egna regler och ge honom doppingen för att han doppar huvudet med simglasögon på när tanken är att man ska kolla under vattnet och det förstår han ju oxå innerst inne.

Vi har sagt att vi struntar i märkena just nu, och väntar tills han känner sig redo helt enkelt. Han blev lättad när vi pratat igenom allt och nu är det 2 simlektioner kvar på simskolan. Sedan tar vi paus ifrån simskolan iaf, men fortsätter att öva på egen hand i badhuset. 
    Bara att åka vattenrutchkanan och få vattenstänk i ansiktet när man kommer ner är ju en bra övning i sig, och väldigt rolig

Något badkar har vi tyvärr inte, men vi får skynda långsamt. Skoja och doppa huvudet med glasögon tills den dagen då han känner sig trygg nog att ta av sig själv. 
    Tack för alla svar!
  • Temugg

När jag var liten var jag också livrädd för att doppa huvudet under vattnet! Gick i simskola där de flesta allt eftersom tog sina märken av olika slag, helt i sin egen takt. På min tid var det Baddaren (blå, numera finns det fler färger) som gällde när man doppade huvudet. Jag tycker ni ska kika på det märket istället för där handlar det bara om att doppa huvudet, inte titta under vattnet! Man ska göra några andra saker också men det är ju just det där med att få huvudet under vattnet som är läskigt!

Svenska Simförbundet och Svenska Livräddningssällskapet har olika sorters simmärken. På min och mina barns simskola har man haft möjlighet att få märken från båda dessa.
    www.svensksimidrott.se/ImageVaultFiles/id_91732/cf_104/Simfolder_2014_-_slutgiltig_version.PDF

• bf2014
    Temugg skrev 2015-12-21 14:52:05 följande:

När jag var liten var jag också livrädd för att doppa huvudet under vattnet! Gick i simskola där de flesta allt eftersom tog sina märken av olika slag, helt i sin egen takt. På min tid var det Baddaren (blå, numera finns det fler färger) som gällde när man doppade huvudet. Jag tycker ni ska kika på det märket istället för där handlar det bara om att doppa huvudet, inte titta under vattnet! Man ska göra några andra saker också men det är ju just det där med att få huvudet under vattnet som är läskigt!

Svenska Simförbundet och Svenska Livräddningssällskapet har olika sorters simmärken. På min och mina barns simskola har man haft möjlighet att få märken från båda dessa.
    www.svensksimidrott.se/ImageVaultFiles/id_91732/cf_104/Simfolder_2014_-_slutgiltig_version.PDF

Tack snälla! Vi har kollat på lite olika märken men helt missat grön baddare. Den tror han själv att han klarar Av säger han och vill fråga simläraren ikväll om han kan få göra den. Vi får se vad de säger och hur det går!
Svar på tråden Råd önskas ang vattenrätt 7-åring (långt..)