• Sphynxey

Hur tala om att tomten inte finns???

Hej alla!

I år står vi utan tomte, så vi har nog inte så mycket val mer än att ta det där snacket med ungarna om att tomten faktiskt inte finns... Men hur berättar man det?? Hur förklarar man att man bara har lurats i alla år??? Och hur tacklar man ev sorg orsakad av insikten att tomten inte finns??? Det är de två yngsta ? nyss fyllda 9 samt 10 år ? som fortfarande tror på tomten, och som vi alltså måste förklara för... 

Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

(och ja, jag vet att de är ovanligt gamla för att fortfarande tro på tomten, och ja, jag inser att det nog är bara bra att de får klart för sig att tomten inte finns, med tanke på deras ålder... men hur förklara det???)

• Svar på tråden Hur tala om att tomten inte finns???
  • Vanja

Varför ingen Tomte?? Ska dom inte få paket alls? För om dom får paket kan ni ju bara lägga dom under granen natten den 23e o säga att Tomten redan varit där! Han kanske hade vääldigt mycket att göra o inte hann stanna i år. :)

• Vanja

Jag hade inte velat berätta för ett barn att Tomten inte finns, det kommer dom förstå senare iaf! Låt dom tro på magin så länge som möjligt.. <3

• Anonym (mad)
    http://www.calodges.org/no747/Holidays/Christmas/Xmas/Santa%20Claus%20Tombstone.jpgSkriv ut och beklaga.
  • Vanja

Om ni brukar ha paket under granen som inte är från tomten så kanske ni stället kan ordna en säck att lägga paketen i, skriv ett snirkligt brev där Tomten önskar en god jul och ursäktar sig att han inte hann stanna och ställ den sedan innanför/utanför dörren beroende på hur ni bor..

• Vanja
    Anonym (mad) skrev 2015-12-19 13:51:11 följande:

Skriv ut och beklaga.

Snacka om att förstöra julen.. :)
  • Sphynxey
    Vanja skrev 2015-12-19 13:49:57 följande:

Varför ingen Tomte?? Ska dom inte få paket alls? För om dom får paket kan ni ju bara lägga dom under granen natten den 23e o säga att Tomten redan varit där! Han kanske hade vääldigt mycket att göra o inte hann stanna i år. :)

Jo jo ? det är klart att de ska få paket!!! Det är alltså bara det att vi inte har nån som kan vara tomte i år... Dina idéer med klappar under granen/säck innanför/utanför dörren med hälsning från tomten är jättebra; problemet är bara att vi var tvungna att köra med den lösningen för några år sen, då vi inte heller hade nån som kunde vara tomte... Då hade vi ändå tomten till att ringa oss på FaceTime och komma med ursäkten in person, sas (om än per telefon), och det var ändå ett himla sjå att få dem att tro på det då... så det känns ändå som att den bättre lösningen är att erkänna att tomten inte finns... men samtidigt håller jag ju helt med dig i det du säger om att man vill låta dem tro så länge som möjligt... usch ja, jag vet inte...
    Skriv ut och beklaga.
    Hahaha ? nä men usch vad hemskt!!
    super macho skrev 2015-12-19 14:10:40 följande:

Först måste du väl själv vara 100% säker på att inte tomten finns så du inte sprider några falska löften eller osanningar!

Jo, så klart, och jag kommer alltid att vidhålla att Tomten finns, men att den där som kommer till oss och delar ut julklappar är fejk. Stor skillnad Flört
  • Sphynxey
    Skriv ut och beklaga.
    Det skulle va ett tankstreck och inte ett frågetecken i min kommentar till detta! Jag menade alltså att det var ett kul svar, men samtidigt hemskt...
  • Milleman

Här ligger allas paket utom barnens under granen. De kommer ju tomten med på natten till julafton :) han delar ut till alla barn och vill ha gröt på balkongen. Sen om han inte hinner komma hem till alla barn kan man ju förklara :) gör en roligare grej av att han kommit på natten då. Vält några krukor som att han kraschat med släden ;)
    Låt barn behålla sin magi och fantasi. De ska leva länge som vuxna sen.

• Fru Ve

Jag tycker ni ska lägga paketen under granen och skriv en lapp att tomten inte hinner komma under dagen i år. 

Min 8-åring har fått höra som det är av mig i år. Han hade dock själv frågat då barn i skolan talat om för honom att tomten inte finns. Han var på väg att berätta för lillebror 4 år så jag var tvungen att vara ärlig. Han blev inte ledsen faktiskt utan tycker mest det är kul att "spela med" så lillebror inte ska förstå.

Svar på tråden Hur tala om att tomten inte finns???