• Anonym (semester)

Tjänar man in semesterdagar under sjukskrivning?

Jag har en visstidsanställning på 6 månader och har varit sjukskriven under hälften av denna tid. Nu undrar jag om jag tjänat in semesterdagar även för månaderna då jag varit sjukskriven? Eller räknas bara fulla månader då man faktiskt har jobbat? 

• Svar på tråden Tjänar man in semesterdagar under sjukskrivning?
  • Anonym (x)

Du har rätt till OBETALD semester. 25 dagar. Som alla andra. Men betald semester baseras bara på det du jobba.

Så ja, semester men inte betald.

• Anonym (semester)
    Anonym (x) skrev 2015-12-19 16:01:36 följande:

Du har rätt till OBETALD semester. 25 dagar. Som alla andra. Men betald semester baseras bara på det du jobba.

Källa?
  • Anonym (x)

Antar att du inte är efterbliven, öppna google skriv semester i sökfältet så vips får du redan på vad du undrar . Utöver det antar jag att du har ett kollektivavtal, anställningsavtal och en chef som du kan fråga.

Källa får du leta upp själv men det säger sig själv att du inte har rätt till betald semester om du har ett jobb på 6 mån och jobbat hälften bara. Även om du jobbat 6 mån har du förmodligen inte 25 betalda semesterdagar. Betald semester är något man tjänar in under året. Min nuvarande semester tjänade jag in år 2014. Om jag var sjukskriven har jag forftfarande rätt till mina 25 dagar men enbart låt säga 16 betalad eftersom det är vad jag hunnit tjäna ihop.

• Anonym (semester)

Alltså ingen källa utan bara skitsnack? 

• Anonym (Sem)

Jo. Du tjänar in rätt till betald semester under sjukdom. 180 dagar. Källa: semesterlagen.

• Anonym (Sem)

Sen tjänar du ju in 6 månader av ett års semester under en 6 mån anställning. Borde framgå av ditt anställningsavtal.

• Anonym (semester)
    Anonym (Sem) skrev 2015-12-19 16:47:42 följande:

Sen tjänar du ju in 6 månader av ett års semester under en 6 mån anställning. Borde framgå av ditt anställningsavtal.

Det är ju självklart och inte det jag undrade. Tungan ute
  • Anonym (Sem)
    Anonym (semester) skrev 2015-12-19 16:53:26 följande:

Det är ju självklart och inte det jag undrade. 

Nä, men mitt svar ovan.
  • Anonym (semester)
    Anonym (Sem) skrev 2015-12-19 16:46:13 följande:

Jo. Du tjänar in rätt till betald semester under sjukdom. 180 dagar. Källa: semesterlagen.

Det var informationen jag hittade också men enligt min arbetsgivare har jag inte tjänat in några semesterdagar under sjukskrivningsperioden så jag ville veta om det fanns några andra regler som jag kan ha missat. 
  • Anonym (Sem)

Jo det har du gjort. Kontakta arbetsgivaren igen och hänvisa till semesterlagen. Kontakta facket annars.

• Anonym (Källa)

Semesterlagen, paragraf 17, första stycket:

"Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det
    gäller ledighet på grund av sjukdom, om frånvaron under
    intjänandeåret inte överstiger 180 dagar, eller om frånvaron
    beror på arbetsskada. I sådan frånvaroperiod inräknas även
    dagar när arbetstagaren inte skulle ha utfört arbete."

• Anonym (!!)
    Anonym (semester) skrev 2015-12-19 16:36:36 följande:

Alltså ingen källa utan bara skitsnack? 

Mina semester dagar drogs tillbaka när jag var sjukskriven. Så tror inte det är skitsnack.
  • Anonym (kolla avtalen!)
    Anonym (!!) skrev 2015-12-19 18:20:45 följande:
    Mina semester dagar drogs tillbaka när jag var sjukskriven. Så tror inte det är skitsnack.
    Då gjorde de fel. Se inlägget ovan som citerar Semesterparagrafen.

JA sjukskrivna dagar och strödagar som sjuk ÄR semestergrundande och det gäller betald semester. Har du jobbat i ett år får du minst 25 dagar (det finns de som har det dubbla men de är chefer, forskare, förhandlat semesterdagar istället för löneförhöjning etc) på ett år.

Så jobbar du på en provanställning så ska du ha hälften, dvs 12,5 dagar, betalt. Samma lön samt ett semesterpåslag.
  • Anonym (kolla avtalen!)
    Anonym (x) skrev 2015-12-19 16:01:36 följande:
    Helt fel. Har man jobbat i 6 mån har man hälften av 25 dagar, betalda.
  • Frontline

Har du månadslön så är ju sjukskrivning semestergrundande men har du timlön får man ju i regel semesterersättningen varje månad och då med andra ord ingen sparad semester.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Tjänar man in semesterdagar under sjukskrivning?