• Anonym (ERaw)

Hur vet man om man är intelligent?

Hur vet man om man är mer intelligent än de flesta eller inte? Jag vet ju att det finns IQ-tester men säger dessa någonting om hur bra man är på att se lösningar på problem, ta till sig ny kunskap, förstå samhällsfrågor osv.? Om inte, hur vet man då?

• Svar på tråden Hur vet man om man är intelligent?
  • därför

Det är egentligen ganska så svårt att själv bedöma om man är intelligent eller inte.

Mensas IQ-test är en bra test, men ej nödvändigtvis helt utslagsgivande. Klarar du Mensas test och sedan trivs i gemenskapen, du hittar nåt du tidigare ej erfarit så då jo.

Du kan även testa dig av en psykolog, de har dock olika tester som mäter olika saker, eventuellt inlärningsförmåga, kunskap osv, nödvändigtvis ej intelligens. Alla psykologer vill ej mäta ren intelligens.

Du måste 'bara' följa med dig själv, förstår du saker före andra förstår, är du bra på att hitta lösningar. Hur ser omgivningen på dig.

Intelligens betyder ej nödvändigtvis bra i matematik eller skolframgångar. Flere med hög intelligens har bedömts som Asperger pga avvikande beteende, men det ena innebär ej det andra.

Hemmatest, intenettest, självtest är totalt opålitliga, de ger inget.

• seriösanvändare
    Anonym (ERaw) skrev 2015-12-19 14:49:14 följande:
    Hur vet man om man är mer intelligent än de flesta eller inte? Jag vet ju att det finns IQ-tester men säger dessa någonting om hur bra man är på att se lösningar på problem, ta till sig ny kunskap, förstå samhällsfrågor osv.? Om inte, hur vet man då?
    Det du tar upp är exempel på ganska olika typer av intelligens. Detta visar hur svårmätt och "diffust" intelligensbegreppet är. Man kan t ex ha hög logik och lätt för att lösa matematiska problem, men svårt att ta till sig mer abstrakt kunskap eller tolka signaler från andra människor. Att man har "lätt att förstå samhällsfrågor" tyder på en viss intelligens, men säger inget om IQ-nivå utöver det. Mer om EQ i så fall.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • grind
    Anonym (ERaw) skrev 2015-12-19 14:49:14 följande:

Hur du lyckas i livet är en bra indikator på din intelligens. IQ är bra att ha men den är ofta till mer problem än hjälp eftersom du ser logiska luckor som normalpersonen inte gör. Har själv IQ kring 130 men det är först när jag lärt mig det sociala spelet som jag blivit framgångsrik. Förvisso underlättar IQ i en sådan process men mycket handlar om att lära sig hur mindre intelligenta människor agerar ich hur man kan utnyttja det.
  • Anonym (intressant)

Håller med ovanstående. TS exempel visar att det där med intelligens inte är så lätt att definiera som man tror.

Se lösningar på problem. Vilka slags problem? Matematiska? Ekonomiska? Sociala? Politiska? Handlar det om att tolka en ritning eller att lösa en konflikt på arbetsplatsen? = Kräver två helt olika typer av begåvning.

Ta till sig ny kunskapVilken slags kunskap? Fysik eller historia? Eller kanske något konstnärligt? Handlar det om bra minne, om att lära sig saker utantill eller om att förstå komplexa sammanhang och kunna dra egna slutsatser av den information man får? = Kräver också olika typer av begåvning.

Förstå samhällsfrågor. Samma sak där. Det underlättar förmodligen om du har högt eller relativt högt IQ, men det räcker inte med det. För att förstå varför samhället ser ut som det gör, måste man förstå hur andra människor fungerar och varför de beter sig som de gör.

• Anonym (intressant)
    grind skrev 2015-12-19 20:57:54 följande:
    Hur du lyckas i livet är en bra indikator på din intelligens. IQ är bra att ha men den är ofta till mer problem än hjälp eftersom du ser logiska luckor som normalpersonen inte gör. Har själv IQ kring 130 men det är först när jag lärt mig det sociala spelet som jag blivit framgångsrik. Förvisso underlättar IQ i en sådan process men mycket handlar om att lära sig hur mindre intelligenta människor agerar ich hur man kan utnyttja det.
    Social begåvning är förmodligen den enskilt viktigaste begåvningen i vårt samhälle. Mycket, mycket viktigare än högt IQ. Sen är det en stor fördel att ha högt på båda, men det är ju inte alla som har det.
  • grind
    Anonym (intressant) skrev 2015-12-19 21:02:25 följande:

Social begåvning är förmodligen den enskilt viktigaste begåvningen i vårt samhälle. Mycket, mycket viktigare än högt IQ. Sen är det en stor fördel att ha högt på båda, men det är ju inte alla som har det.

Ja, det låter som en rimlig bedömning.
Svar på tråden Hur vet man om man är intelligent?