• Overthinker

    Vad ska vi göra? :(

    Hallå hallå där ute, nu är det så att min sambos 2-åriga dotter är LIVRÄDD för besökare. Det är inte det vanliga då barn är lite blyga och gömmer sig bakom pappa/mamma utan hon börjar gråta helt hysteriskt...
    Det är människor hon träffat förut, släkt oftast, och det har gått superbra när man träffat dom på bortaplan, men så fort någon kommer hem till oss blir det panik och försök att gömma sig och dra med oss bort därifrån. 

    Vi försöker aldrig pusha henne till något hon inte vill, tex att vi respekterar att hon inte vill bli buren av någon annan än mig och hennes pappa och att vi är hos henne tills hon blir trygg i deras sällskap. Värst är det med män. 
    Vissa dagar går det jättebra att hon är kvar i vardagsrummet med släkten medan jag och min sambo diskar/lagar mat/vad vi nu ska göra medan andra dagar så slutar hon inte gråta förrän efter ca en halvtimme och då ska personerna inte vara i samma rum under hela besöket i princip. 

    Jag vill alltså med detta ha tips och råd inför vad jag och sambon kan göra, inte ha en massa bråk nu eftersom att det är väldigt påfrestande att bjuda hem släkt och vänner när hon blir så otroligt rädd. 

    Vi har henne varannan vecka(jag är alltså bonusmamma) och vi vet nästan ingenting om vad hon får göra hos sin mormor(mamman är mer intresserad av fester och byta ut ev pojkvänner) förutom att hon inte är på dagis då = hemma varannan vecka. 
    Vi vet alltså inte om dom någonsin bjuder hem folk och ingen på hennes mors sida är villiga att kommunicera med oss om annat än om dom inte kan behålla/hämta tidigare.

    På grund av detta vänder jag mig till er föräldrar som har erfarenhet av barn som är rädda för besökare och kanske har tips och råd? 

    Hon är väldigt tyst och försynt, men nog kan det busas en hel del med pappa och mig. Hon är nyfiken och försiktig, mer av den stillasittande typen som leker med dockor än den som springer omkring och härjar, om det har någon betydelse. Blivit väldigt bortskämd hos mormor, så det här med ett nej är svårt att hantera.  

    Nu blev det långt, hoppas att någon vänlig och erfaren själ kan lämna några goda råd trots denna "novell" ...

    Mvh Oroad Bonusmamma

  • Svar på tråden Vad ska vi göra? :(
  • lollip0p

    Brukar ni förbereda henne på något sätt innan ni får besök, t.ex berätta för henne att "ikväll kommer X på besök" eller "Y kommer hit och äter middag idag"? Har ni provat att träffa gästerna utomhus först och sedan gå in i huset tillsammans?

  • Overthinker
    lollip0p skrev 2015-12-20 10:26:13 följande:

    Brukar ni förbereda henne på något sätt innan ni får besök, t.ex berätta för henne att "ikväll kommer X på besök" eller "Y kommer hit och äter middag idag"? Har ni provat att träffa gästerna utomhus först och sedan gå in i huset tillsammans?


    Superbra tips! Det där med att tala om för henne att folk kommer är inget som funkar, det gör vi varje gång men likväl blir det en enorm chock. 

    Men det där med att gå in med folk när de kommer, det är absolut något vi ska testa! Tack så jättemycket. :)

    Fler tips välkomnas!
  • lollip0p
    Overthinker skrev 2015-12-20 21:52:49 följande:
    Superbra tips! Det där med att tala om för henne att folk kommer är inget som funkar, det gör vi varje gång men likväl blir det en enorm chock. 

    Men det där med att gå in med folk när de kommer, det är absolut något vi ska testa! Tack så jättemycket. :)

    Fler tips välkomnas!
    Jag bara spånade lite, hoppas det hjälper. :)
  • towngirl82

    Något som slår mig. Kan ha fel är att ni kanske redan när dessa besökare ska komma blir nervösa/oroliga för hur dottern ska reagera. Barn läser av föräldrarna och om ni visar någon som helst oro kanske hon läser av detta. Som andra också skrivit. Berätta i förtid och säg att hennes rum eller ert sovrum är hennes om hon vill vara ifred/känner sig orolig så hon känner sig inte påtvingad människor. Annars så låt det vara. Kan lätt bli en grej annars.

  • Overthinker
    towngirl82 skrev 2015-12-26 20:21:20 följande:

    Något som slår mig. Kan ha fel är att ni kanske redan när dessa besökare ska komma blir nervösa/oroliga för hur dottern ska reagera. Barn läser av föräldrarna och om ni visar någon som helst oro kanske hon läser av detta. Som andra också skrivit. Berätta i förtid och säg att hennes rum eller ert sovrum är hennes om hon vill vara ifred/känner sig orolig så hon känner sig inte påtvingad människor. Annars så låt det vara. Kan lätt bli en grej annars.


    Nej, vi brukar inte tänka så mycket på det, vi tar det lugnt och säger att snart får vi besök av *namn*. Ändå blir det absolut panik när någon kommer. Speciellt när det handlar om män :(
Svar på tråden Vad ska vi göra? :(