• countryfish

Träffa hans danska barn första gången

Hej!

Har varit med min pojkvän i ett par månader nu, han berättade ganska tidigt för sina barn att vi träffades och nu har då tiden kommit att möta dom. Kruxet är ju att de är danska, jag och pojkvännen pratar engelska med varandra. Barnen har aldrig varit i kontakt med någon svensktakande förut. Någon som varit i liknande situation? Tips, råd?

• Svar på tråden Träffa hans danska barn första gången
  • Påven Johanna

Ja, ett tips kan ju vara att ni lär er begripa och tala varandras språk. Så stora skillnader mellan svenska och danska är det inte. Är ungarna dessutom små så lär de sig snabbt. Sluta prata engelska med varandra.

• Eleonor01

Danska å svenska är väldigt likt! Prata du svensks m barnen så kommer de lär sig snabbt. Bor i Skåne å kan lätt förstå varann. Barn lär sig fort inga konstigheter. Frågan e bara varför ni pratar engelska m varann????

• hejnina

Jag personligen pratar också engelska med danskar, fattar noll av det språket tyvärr. Och då bor jag ändå i Malmö :P några tips angående barnen har jag dock inte

• Dr Nail
    Eleonor01 skrev 2015-12-20 09:11:17 följande:

Danska å svenska är väldigt likt! Prata du svensks m barnen så kommer de lär sig snabbt. Bor i Skåne å kan lätt förstå varann. Barn lär sig fort inga konstigheter. Frågan e bara varför ni pratar engelska m varann????

Visst har språken en del likheter rent tekniskt, men att försöka förstå en dansk som pratar är (iaf för mig) bara påfrestande i längden.
  • smulpaj01

Förmodligen lättare för skåningar?

Själv pratar jag alltid engelska med danskar, hade gärna gjort det med skåningar också men det går ju inte

Hur gamla är barnen?
  • countryfish

Hur kan DET vara frågan när detta är en tråd JAG startade och undrar över råd eller någon som varit i liknande sits...
  • Eleonor01
    countryfish skrev 2015-12-20 09:31:12 följande:
    Hur kan DET vara frågan när detta är en tråd JAG startade och undrar över råd eller någon som varit i liknande sits...
    För att det är så man lär sig. Att försöka tala å prata ett annat språk så klart
  • countryfish

Det är två pojkar, tre och sex år gamla. Han tycker vi ska sitta där hemma och leka, medan jag föreslår att vi ska vara ute.

• chrissepisse

Bästa rådet är nog att ni försöker prata på era respektive språk med varandra och så får din pojkvän tolka när det blir missförstånd. Jag tror att ni kommer att lära er förstå varandra ganska snabbt. Jag bor i Malmö och det har är relativt vanligt med danskspråkiga barn och föräldrar. Om båda parter anstränger sig att förstå brukar det gå smidigt, tycker jag.

• Anonym (:-))

Jag har jobbat mycket med invandrarbarn. Det kommer att gå fint. Prata svenska och förtydliga med kroppsspråk. För att leka med så små barn behövs inget gemensamt språk! Lycka till!

Svar på tråden Träffa hans danska barn första gången