• Anonym (Baravanligtvatten)

Tvätta håret med enbart vatten

Jag brukar lite då och då tvätta håret enbart med vatten. Inget schampo och inget balsam. Har inte så himla långt hår, lite halvlångt. Saken är den att jag upplever att håret blir tjockare när jag tvättar det med bara vatten, men håret blir ändå jobbigt på nåt sätt utan schampo. Som sagt, känns tjockare, lite mer volym, men ändå jobbigt att handskas med. Känns halv fettigt hela tiden och handen glider inte genom håret sådär skönt och kan även få en klåda liknande känsla i hårbotten när jag tvättar med vara vatten. 
    Sen (även om jag inte känner något själv) är jag rädd att håret ska lufta sådär typiskt blött hår och inte något fräscht.

Har ni några tips på hur jag ska handskas med detta problem? Jag kan väl gå med på att använda schampo 1 eller 2 gånger per månad, helst inte mer.

• Svar på tråden Tvätta håret med enbart vatten

lukta*

• Anonym (Annat)

Balsammetoden då?

Anonym (Annat) skrev 2015-12-20 15:26:32 följande:

Balsammetoden då?

Mitt hår är inte långt, det är cirka 10-15 cm långt, känns ganska svårt att balsamera topparna som man kan göra på typiskt tjejlångt hår. 
  • Anonym (Annat)
    Anonym (Baravanligtvatten) skrev 2015-12-20 15:29:43 följande:
    Mitt hår är inte långt, det är cirka 10-15 cm långt, känns ganska svårt att balsamera topparna som man kan göra på typiskt tjejlångt hår. 
    Det är ju inte det metoden går ut på utan att tvätta hela håret med enbart balsam. Finns ju annat också-vinäger,såpa,ättika,ägg,bikarbonat m.m.
  • hejnina

Masserar du hårbotten när du tvättar med bara vatten? Det borde ta bort kliet tänker jag :) jag älskade mitt hår när jag tvättade med bara vatten, det funkade från dag 1 och var aldrig fett. Tvättade en eller två gånger i veckan. Efter 2 år var det omöjligt att få rent det helt plötsligt + extreeeeeem klåda o då gick jag över till balsammetoden, efter det kom jag aldrig tillbaks till water only, får det inte att funka :( 

Anonym (Annat) skrev 2015-12-20 15:31:38 följande:
    Det är ju inte det metoden går ut på utan att tvätta hela håret med enbart balsam. Finns ju annat också-vinäger,såpa,ättika,ägg,bikarbonat m.m.
    Hur går det till? Balsam löddras liksom extremt lite och känns som att man behöver 1 kg för att täcka hela året. Har testat använda det cirka två gånger, och en klick räcker ju inte som schampo.
    hejnina skrev 2015-12-20 15:38:31 följande:

Masserar du hårbotten när du tvättar med bara vatten? Det borde ta bort kliet tänker jag :) jag älskade mitt hår när jag tvättade med bara vatten, det funkade från dag 1 och var aldrig fett. Tvättade en eller två gånger i veckan. Efter 2 år var det omöjligt att få rent det helt plötsligt + extreeeeeem klåda o då gick jag över till balsammetoden, efter det kom jag aldrig tillbaks till water only, får det inte att funka :( 

Det kanske inte går att bara förlita sig på vatten tyvärr. Man kanske måste ta till av något medel som gör det vatten inte kan göra. Så känner jag.
  • AnnaZL

Jag använder rågmjöl, blandar med vatten och masserar i hårbotten. Funkar utmärkt för mig.

• SpanskaFlugan

Googla "No poo" (står för no schampoo) så hittar du hela communities dedikerade till att tvätta håret utan schampoo

• Anonym (disa)

Men håret blir ju inte rent med bara vatten. Vatten löser inte upp fetterna som bildas i hårbotten och dessutom är bara vatten kasst på att rengöra avgaser och dylikt.

Nä usch. Förstår att alla inte vill använda schampo men hitta i så fall något bättre sätt än bara vatten att rengöra håret.

• Zuzanne

Jag använder schampo ungefär var fjärde dag. Tycker det är lagom. Annars bara vatten. Testat detta i snart ett år. Vet inte om håret blev bättre faktiskt. Billigt blev det iaf!

Svar på tråden Tvätta håret med enbart vatten