• Anonym (Linda)

Få provsvar via telefon?

Hej, jag har en fråga, kanske någon vet hur detta fungerar...

I fredags ringde jag min VC för att få svar på mina prover. En sköterska svarade men menade att hon inte får ge ut svaren på telefon. Jag bad då att min läkare skulle ringa upp mig för att ge svaren, ja, sa hon - det hade gått bra men han har semester till januari.
    Kan jag verkligen inte få beskedet via telefon? Man tänker ju att det måste vara ett negativt besked eftersom de inte vill säga det. Känns alldeles för långt att vänta till januari... :(

• Svar på tråden Få provsvar via telefon?
  • Anonym (Anna)

De gångerna mina anhöriga fått negativa besked har det gått fort. Det har verkat som att de prioriterar det. Positiva besked är nedprioriterat men kan väl fortfarande inte ges ut av annan än den som ordinerat proverna. Men det är bara min erfarenhet.

• Anonym (..)

Jag jobbar på en vårdcentral och vilken läkare som helst kan ge ut provsvaren. Man har som rutin att någon kollega tar över provsvar och signeringar när en läkare är borta. Ring tillbaka imorgon igen

• Anonym (Fredag)

Märkligt,jag frågade uttryckligen om jag själv kunde ringa och fråga ang. provsvaret ifall läkaren inte hann ringa innan jul och det var helt okey. Här får sköterskan svara. Endast labbpersonalen får inte.

• Inte jag

Min mamma har fått provsvar via telefon även negativa. Fast säga till någon att den personen har cancer via telefon kanske inte det bästa men det kan man få oxå

• Anonym (Anna)

Mina anhöriga har alltid blivit kallade till ett möte med dr när det varit negativa besked. Det verkar ju inte bra om en sjuksköterska får lämna ut cancerbesked per telefon utan att känna till något om den som får beskedet.

Svar på tråden Få provsvar via telefon?