• Anonym (Pirrigt)

Träffa svärisarna första gången på julafton

Jag och min kille har varit ett par i några månader men jag har hittills inte träffat hans föräldrar, men på julafton är det dags! Jag kommer ansluta senare på kvällen efter julklappsutdelningar och sådant när det är mer spel och häng i deras släkt. Frågan är då, bör jag ha med mig någon "julklapp" / gå-bort-present till mina svärföräldrar? Det är alltså första gången jag kommer träffa dom och vi har varit ett par i fyra månader. Kan ju blir lite pinsamt att ha med en present till några man inte känner också. Hur hade ni gjort? Och om ni skulle ha med något vad hade det då varit? Jag och min kille är båda 25 om det påverkar.

• Svar på tråden Träffa svärisarna första gången på julafton
  • Anonym (Z)

Prata med din kille. Han borde ju känna sina föräldrar bra nog för att kunna hjälpa dig med ditt problem.

• attid89

Rent spontant tycker jag att en blomma eller någon ask choklad kan vara rimligt att ta med iaf. Som en artighetsgrej.

• Anonym (..)

Svärisar? Udda benämning på två människor du aldrig träffat. Sen är ni inte gifta heller, dvs det är inte dina "svärisar."

• Eleonor01

Självklart har man med sig något till värdinnan oavsett vem det är. Blomma, vin eller choklad känns lämpligt i något snyggt utförande

• BCH52

Bra upplägg ni fått till att du kommer efter julklappsutdelning. Det blir ett utmärkt tillfälle att få det lite mer avslappnat då det är ytterligare släktingar där, det blir inte allt fokus på dig.

Det hör till god ton att man tar med en gåva första gången man besöker någon, det är en gammal tradition i Sverige.

Lämpliga presenter är då en blomma, choklad eller en flaska vin. Om du är mycket ung bör du kanske avstå från vin (d.v.s. om du är för ung för att Kuba köpa den själv).

• smulpaj01
    BCH52 skrev 2015-12-21 05:36:10 följande:

Bra upplägg ni fått till att du kommer efter julklappsutdelning. Det blir ett utmärkt tillfälle att få det lite mer avslappnat då det är ytterligare släktingar där, det blir inte allt fokus på dig.

Det hör till god ton att man tar med en gåva första gången man besöker någon, det är en gammal tradition i Sverige.

Lämpliga presenter är då en blomma, choklad eller en flaska vin. Om du är mycket ung bör du kanske avstå från vin (d.v.s. om du är för ung för att Kuba köpa den själv).

Finns inget att tillägga
  • FrökenKanSjälv
    BCH52 skrev 2015-12-21 05:36:10 följande:

Håller med!
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (..) skrev 2015-12-21 02:48:25 följande:

Svärisar? Udda benämning på två människor du aldrig träffat. Sen är ni inte gifta heller, dvs det är inte dina "svärisar."

Om man är under 30 och bor i Stockholm så ändras alla substantiv så att de slutar med "is".
  • BCH52
    FrökenKanSjälv skrev 2015-12-21 06:50:54 följande:

Om man är under 30 och bor i Stockholm så ändras alla substantiv så att de slutar med "is".

En alldeles utmärkt förkortning av det långa ordet svärföräldrar. Vad ska man annars kalla rollen som föräldrar till ens partner. Mina blivande svärföräldrar? Mina eventuellt blivande svärföräldrar? Svärisar är alldeles utmärkt, fast svärföräldrar går också bra, lite stelt bara.

Och det anser jag trots att jag bor på landet i Dalarna och är drygt 60.
  • FrökenKanSjälv
    BCH52 skrev 2015-12-21 07:03:47 följande:
    En alldeles utmärkt förkortning av det långa ordet svärföräldrar. Vad ska man annars kalla rollen som föräldrar till ens partner. Mina blivande svärföräldrar? Mina eventuellt blivande svärföräldrar? Svärisar är alldeles utmärkt, fast svärföräldrar går också bra, lite stelt bara.

Och det anser jag trots att jag bor på landet i Dalarna och är drygt 60.
    Jag har absolut inga problem med ordet svärisar. Försökte bara förklara för en annan person varför ordet känns naturligt för vissa.
Svar på tråden Träffa svärisarna första gången på julafton